20 sierpnia przedstawiciele LOT-u i Lasów Państwowych podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy realizacji nowatorskiego projekt przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu. To kolejna z wielu inicjatyw polskiego przewoźnika przyczyniających się do poprawienia bilansu CO2 w atmosferze.

Dokument podpisany przez Macieja Wilka, członka Zarządu LOT-u ds. operacyjnych oraz Andrzeja Koniecznego, dyrektora generalnego Lasów Państwowych dotyczy zwiększania ilości dwutlenku węgla wychwytywanego i magazynowanego przez lasy. Działania te zostały zaprezentowane i spotkały się z dużym zainteresowaniem podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP24) w zeszłym roku w Katowicach.  

Realizowany od kilku lat przez Lasy Państwowe projekt Leśnych Gospodarstw Węglowych (LGW), zakłada sadzenie drzew należących do gatunków szybkorosnących, wprowadzanie drugiego piętra drzew oraz podszytu, zwiększanie udziału odnowień naturalnych oraz nasadzeń tzw. metodą Sobańskiego.

Eksperymentalnym programem objęte są wybrane powierzchnie w 23 nadleśnictwach w całej Polsce – łącznie 12 tys. ha. To faza pilotażowa, której towarzyszą szeroko zakrojone badania naukowe. Naukowcy obliczają, że w ciągu 30 lat każdy hektar lasu objętego obecnie projektem LGW pochłonie dodatkowo 37 ton CO2 – łącznie 1 mln ton ponad to, co obszary te pochłonęłyby bez wspomnianych działań.

„Odpowiadamy na wyzwania, które dziś są przedmiotem troski całego świata. Zmiany klimatu, powodowane m.in. przez gazy cieplarniane, w tym CO2, dotykają także lasy: drzewa padają ofiarą coraz częstszych susz, gwałtownych klęsk żywiołowych. Dlatego powinniśmy zmniejszać ilość dwutlenku węgla w atmosferze poprzez jednoczesne redukowanie emisji tego gazu oraz zwiększanie jego pochłaniania. W tej ostatniej kwestii rola lasów jest oczywista, bo naturalnie pochłaniają one CO2 w procesie fotosyntezy” – mówi Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych.  

W ramach współpracy LOT będzie kupował od Lasów Państwowych Jednostki Dwutlenku Węgla, czyli te dodatkowo pochłonięte ilości gazu. Środki uzyskiwane w ten sposób są w całości przeznaczane przez LP na konkretne, wskazane przez nabywcę przedsięwzięcia prośrodowiskowe – od programów ochrony zagrożonych gatunków przez budowę leśnej infrastruktury turystycznej (wieże widokowe, ścieżki edukacyjne, trasy rowerowe) po wykup gruntów do zalesienia.

„LOT konsekwentnie włącza się w walkę o zieloną planetę. Wprowadzamy szereg zmian operacyjnych, które w ciągu zaledwie dwóch ostatnich lat pozwoliły obniżyć emisję CO2 o ok. 10 g CO2 na pasażera na kilometr lotu. Wartości te różnią się w zależności od rodzaju trasy, jednakże w przypadku wszystkich odnotowaliśmy znaczącą poprawę efektywności” – zaznacza Maciej Wilk, członek Zarządu ds. operacyjnych PLL LOT S.A.

Podjęte przez LOT działania związane są z minimalizacją liczby silników używanych przez samoloty w czasie kołowania po lądowaniu, optymalizację trasy lotów w oparciu o nowoczesne oprogramowania, weryfikację prędkości wznoszenia i lądowania czy zmniejszanie wagi samolotów. Kiedy tylko jest to możliwe, LOT stosuje w portach lotniczych zewnętrzne zasilanie elektryczne zamiast paliwowego. Spółka popiera też europejskie inicjatywy, które mają na celu redukcję emisji CO2 do atmosfery.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP