Generowanie baz danych metodą double opt-in (DOI), to prowadzenie działań zgodnie z najlepszymi praktykami e-mail marketingowymi. Istotą tej metody jest potwierdzenie subskrypcji poprzez kliknięcie użytkownika w link potwierdzający, znajdujący się w automatycznie wysyłanym e-mailu aktywacyjnym. Procedura ta ma jednak pewne niedogodności – otóż nie wszystkie osoby, które wyraziły chęć zapisu na newsletter, klikają w link potwierdzający subskrypcję i, co za tym idzie, nie zostają one dopisane do bazy danych. Jednym z najczęstszych powodów zaistniałej sytuacji jest zbyt mała świadomość konsumentów na temat sposobu działania double opt-in. Firmy powinny natomiast ustalić, jaki odsetek odbiorców nie potwierdza ostatecznie subskrypcji i jakie są tego przyczyny.

Dlaczego stosowanie metody double opt-in jest tak istotne?

Double opt-in to najlepsza metoda budowania bazy danych. Oparta na podwójnej zgodzie odbiorcy, pozwala firmie zadbać o wysoką jakość adresów od samego początku ich zbierania, a tym samym – zapewnić większą wydajność komunikacji e-mail marketingowej. Doświadczenie pokazuje, że baza generowana za pomocą DOI ma zdecydowanie lepsze wskaźniki otwarć i kliknięć od tych zbieranych metodą single opt-in lub confirmed opt-in. DOI uniemożliwia osobom trzecim subskrypcję newslettera w naszym imieniu – dzięki temu firma ma pewność, że adresy e-mail, które posiada w swojej liście odbiorców, należą do osób realnie zainteresowanych otrzymywaniem informacji handlowych i marketingowych.

Jest jeszcze inny powód przemawiający za stosowaniem double opt-in. Budując w ten sposób bazę danych, skutecznie zapobiegamy atakom hakerów na nasze listy odbiorców. Wykorzystując automatyczne skrypty, dodają oni do baz ogromne ilości adresów e-mail, w tym również spamtrapów. Nie trzeba oczywiście mówić, jakie konsekwencję może mieć wysyłka newslettera na dodane w ten sposób adresy – zablokowanie nadawcy przez organizacje działające na rzecz walki ze spamem, blokada ze strony providera pocztowego, poważnie nadszarpnięta reputacja domeny i IP. Praca nad cofnięciem skutków takiego działania jest niezwykle trudna i czasochłonna. Gdyby DOI było ogólnie przyjętym, światowym standardem budowania baz danych, ataki ze strony hakerów nie miałyby miejsca. W przypadku ewentualnego sporu, double opt-in jest również najlepszym sposobem na udowodnienie właścicielowi adresu e-mailowego, że wyraził on chęć na otrzymywanie newslettera danej firmy.

– Konstrukcja tzw. double opt-in pozwala zmniejszyć ryzyko prawne związane z wątpliwościami kto wyraził zgodę na otrzymywanie mailingów. Przy braku potwierdzenia zgody możliwe jest, że podany zostanie adres innej osoby, która może sobie nie życzyć otrzymywania wiadomości. – podkreśla Witold Chomiczewski, LL.M. (Göttingen), Radca Prawny, Wspólnik w Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy. Wprowadzenie dodatkowego potwierdzenia, które wymaga odczytania wiadomości wysłanej na podany adres e-mail, eliminuje ryzyko dopisywania do listy mailingowej adresów innych osób.

Autor: Marek Włodarczyk, Country Manager Poland w Optivo an Episerver Company