Koncepcja „inteligentnych miast“ obecnie coraz bardziej zyskuje na popularności. Opiera się ona na rzeczywistości, w której rozwiązania cyfrowe i mobilne uzupełniają, a w niektórych przypadkach całkowicie zmieniają doświadczenia, jakich mieszkańcy i turyści doznają w rzeczywistości tradycyjnej.  Czy Helsinki są „inteligentnym miastem“? Odpowiedź to prawdopodobnie „jeszcze nie“ – jednak stolica Finlandii zmierza w tym kierunku, a zarówno rząd, jak i wielkie korporacje oraz startupy przyczyniają się do szybkiego rozwoju cyfrowych udogodnień w mieście.

Inteligencję miasta zazwyczaj mierzy się oceniając łatwość, z jaką dana osoba jest w stanie znaleźć to, co miejsce ma najlepszego do zaoferowania, oraz z tej oferty skutecznie skorzystać. Rozwiązania mobilne zazwyczaj pełnią rolę „bramy wejściowej“ do bardzo realnych i potrzebnych usług dostępnych zarówno dla mieszkańców, jak i gości.

Helsinki dokonały dość dużego postępu w zakresie dostarczania infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania inteligentnego miasta – od gęstej sieci darmowych hot-spotów, po szereg podstawowych usług dostępnych dzięki telefonom komórkowym, np. parkowanie i usługi transportu publicznego, czy udostępnianie danych na temat miasta w formie otwartego, analitycznego interfejsu API.

Jednak samo to nie czyni Helsinek szczególnie inteligentnym miastem – żyjemy w czasach, w których mobilne usługi publiczne są dla miasta czymś oczywistym a nie wyróżniającym. W stolicy Finlandii atmosfera wypełniona wiedzą o najnowszych technologiach, wysoki poziom innowacyjności oraz typowy dla Helsinek duch przedsiębiorczości przyczyniają się do szybkiego rozwoju mobilnych Helsinek i uzupełniają wysiłki podejmowane przez rząd.

Poniższej przedstawiamy listę subiektywnie wybranych dziesięciu udogodnień mobilnych, dzięki którym Helsinki są miastem bardziej zrównoważonym, zdrowszym i ogólnie bardziej przyjaznym dla mieszkańców i turystów.

Żywność

Dostarczanie posiłków na stół w Helsinkach w coraz większym stopniu bazuje na usługach mobilnych – zarówno kiedy chcemy zjeść poza domem, jak też wtedy, kiedy wolimy przygotować posiłek sami.

  1. Wolt – startup z siedzibą w Helsinkach, w szybkim tempie przekształcił się z firmy dostarczającej wcześniej złożone zamówienia z kilkunastu kawiarni i restauracji w centrum miasta w firmę świadczącą usługi w zakresie jedzenia na miejscu, na wynos i dostaw domowych, obsługującą ponad 400 restauracji (głównie w Helsinkach, ale też w Tampere i Turku w Finlandii – aktualnie firma rozwija się z powodzeniem także w krajach ościennych). Wolt chlubi się doskonałą obsługą klienta – tego lata firma dostarcza jedzenie także do lokalizacji występujących w grze Pokémon GO.
  2. Mieszkańcy Helsinek są także klientami usługi mobilnej S-Group Foodie.fi. Aplikacja jest wprowadzonym ostatnio rozszerzeniem internetowego sklepu spożywczego prowadzonego przez firmę Prisma, zyskującym popularność wśród klientów dzięki funkcji udostępniania (np. między członkami rodziny) oraz aktualizacji cen w czasie realnym, które natychmiast pokazywane są w zapisanej liście zakupów.

Zrównoważony rozwój

  1. W 2016 roku Helsinki uruchomiły system rowerów miejskich – oferuje on rowery, które można (za opłatą) wypożyczyć z 50 stacji zlokalizowanych w całym mieście. Dzięki współpracy między Regionalną Izbą Transportu w Helsinkach, siecią Alepa i startupami, dostępne w Helsinkach system ten sam w sobie stanowi inteligentne rozwiązanie – użytkownicy mogą sprawdzić dostępność rowerów za pomocą mobilnej aplikacji (Kaupunkifillarit), która wykorzystuje dane przekazywane przez miasto.
  2. Kolejnym elementem strategii zrównoważonego rozwoju miasta jest kwestia recyklingu. Zadaa – innowacyjny startup z siedzibą w Helsinkach –  dzięki kojarzeniu ze sobą osób o podobnych kształtach i rozmiarze za pomocą opracowanej przez siebie aplikacji, wydłuża czas, przez jaki można używać odzieży. Aplikacja umożliwia sprzedaż i zakup używanych ubrań oraz obejmuje płatność i dowóz przez kuriera.
  3. Aplikacja służąca dokonywaniu płatności za parkowanie jest jednym z podstawowych udogodnień w inteligentnym mieście, a w Helsinkach dostarcza ją międzynarodowa firma EasyPark.  Natomiast posiadająca siedzibę w Helsinkach firma Enterlot  podchodzi do kwestii parkowania w sposób futurystyczny i planuje zaoferować możliwość obserwacji miejsc parkingowych w czasie rzeczywistym dzięki aplikacji wykorzystującej publiczne API, aspekty związane z IoT (Internetem rzeczy, ang. Internet of things) na obszarze nieruchomości oraz dane z mediów społecznościowych. Jest to przykład firmy, która powstała w związku z finansowanym publicznie projektem badawczym prowadzonym na Uniwersytecie Aalto.

Lokalny biznes

W inteligentnych miastach świetnie rozwijają się małe i średnie firmy – czerpią one korzyści z łatwiejszego sposobu zakładania i prowadzenia przedsiębiorstwa w internecie oraz wykorzystują istniejącą infrastrukturę dostaw, do  której mogą się włączyć.

  1. Założona w Helsinkach firma Zervantstara się maksymalnie ułatwić prowadzenie małych firm  – dzięki oferowanym przez siebie i dostosowanym do lokalnych realiów usługom na obszarze fakturowania oraz kontroli czasu i zużywanych materiałów pozyskuje klientów w całej Europie.
  2. Po stronie klienta, aplikacja Cardu pełni rolę mobilnego pośrednika między rzeczywistością realną i światem cyfrowym w mieście – aplikacja przechowuje karty lojalnościowe w telefonie i powiadamia użytkownika a specjalnych ofertach sklepów, które mija idąc ulicą.
  3. Aby dać przykład tego, jak mała lokalna firma działa w świecie mobilnym i realnym, aplikacja Jevelo tworzy biżuterię z obrazów z bazy i tych przesyłanych przez użytkowników, co pozwala przygotować bardzo spersonalizowane prezenty.

Zdrowie

Bardzo ważnym użytkownikiem technologii i systemów wymiany informacji jest cały sektor ochrony zdrowia. Jednak jednym z głównych założeń usług medycznych jest konieczność bezpośredniego kontaktu lekarza z pacjentem w celu uzyskania porady.

  1. Mający siedzibę w Helsinkach startup MeeDoc wprowadził niemałe zamieszanie w usługach służby zdrowia, kiedy wprowadził na rynek mobilną aplikację dla lekarzy i pacjentów o nazwie MeeDoc. Dzięki niej lekarze udzielają porad przez czat i wideo, nie łamiąc przy tym zasad etycznych, ponieważ zakres symptomów i chorób, jaki może być konsultowany w ten sposób, został określony zgodnie ze standardami obowiązującymi w tej profesji. W tym zakresie lekarze mogą komunikować się ze swoimi pacjentami w sposób bezpieczny i pracować z dowolnego miejsca.

Efektem jest bardziej demokratyczna służba zdrowia po przystępnych cenach – idea powstała w Helsinkach, a dziś realizowana jest w sześciu krajach poza Finlandią.

Edukacja

Uznany na całym świecie sukces fińskich szkół jest w dużej mierze zasługą wolności i niezależności, jakimi cieszą się szkoły i nauczyciele. Nauczyciele mają swobodę w wyborze metod, pod warunkiem że ich uczniowie zrealizują przewidziany program nauczania.

  1. Dzięki tak pojętej definicji nauczania, dobrze rozwija się branża technologii edukacyjnych, której celem jest wsparcie i zrewolucjonizowanie systemu edukacyjnego – dlatego startup z Helsinek o nazwie Seppo opracował usługę umożliwiającą przygotowywanie mobilnych i realnych zabaw edukacyjnych.  Pomysł jest prosty –  należy umieścić odpowiednie zagadki w budynkach i w ich otoczeniu a następnie namówić podopiecznych, aby szukali łamigłówek i rozwiązywali zadania – co motywuje i inspiruje uczniów na różne sposoby.

Duża konkurencja między dostawcami i coraz lepsza funkcjonalność aplikacji oznaczają, że rozwiązania mobilne staną się coraz bardziej wiarygodne i będą oczywistym elementem życia w inteligentnych miastach, podobnie jak wcześniej miało to miejsce w przypadku Internetu.

Autor:  Karina Terekhova, Intellectsoft Finland
Źródło: SPCC/ helsinkibusinesshub.fi