Zarządzanie informacją jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów branży outsourcingowej. Rok 2019 udowodnił, iż nowoczesne podejście do szerokiego spektrum działań związanych z kontrolowaniem przepływu danych i dokumentów, jest jednym z podstawowych czynników wpływających na obraz firm. Jak kształtował się rynek w mijającym roku? Czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości?

Rynek jest tak konkurencyjny, że firmy, które chcą na nim odnieść sukces, muszą planować szybko, działać sprawnie i koncentrować się na swojej kluczowej działalności. Nie mogą, w wręcz nie powinny znać się na wszystkim, bo takie podejście spowalnia, marnuje czas i efektywność. Dlatego znaczenie outsourcingu oraz szybki dostęp do informacji zyskują na znaczeniu – mówi Sylwia Pyśkiewicz, Prezes Iron Mountain Polska.

Miliardy faktur, miliardy dolarów

W ciągu roku firmy produkują ogromną ilość informacji. Tylko w 2019 roku na całym świecie przetworzono 55 miliardów faktur. Stale rozwijająca się gospodarka i pojawiające się kolejne przedsiębiorstwa sprawiają, że z roku na rok liczba ta rośnie. Przewiduje się, że do 2035 roku będzie wynosić 550 miliardów. W oczywisty sposób bezpośrednio przełoży się to na rynek zarządzania danymi. Outsourcowanie wszelkich procesów związanych z szeroko rozumianą dokumentacją okaże się koniecznością, wynikającą z chęci optymalizacji procesów biznesowych, a także potrzeby koncentracji na kluczowych strategiach zapewniających szanse na przetrwanie na konkurencyjnym rynku. Tendencja ta jest już bardzo widoczna.

W porównaniu do ubiegłego roku w 2019 r. rynek zarządzania danymi zwiększył swoją wartość o 26,6% (z 20,6 mld USD do 26 mld USD.Wykorzystanie zewnętrznych firm oferujących zaawansowane narzędzia IT, automatyzację procesów, czy możliwość pełnej digitalizacji zasobów danych, stanowi obecnie bardzo popularne rozwiązanie w świecie biznesu. Dysponujemy wypracowywanym przez lata know-how. Mamy także dostęp do zaawansowanych technologii oraz rozwiązań, dzięki którym jesteśmy cenionymi specjalistami na rynku. Z naszych usług korzystają największe banki, instytucje państwowe, a także przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, czy specjalistycznymi usługami – mówi Sylwia Pyśkiewicz, Prezes Iron Mountain Polska.

Narastająca ilość informacji sprawiła także, że przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wprowadzenie zaawansowanych platform IT wykorzystujących sztuczną inteligencję. Oferują one m.in. możliwość sprawdzenia poprawności treści dokumentów, czy ich zgodności z prawem. W 2019 r. na implementację tego typu rozwiązania zdecydowało się 16% badanych podmiotów. Poza funkcjami „czysto roboczymi”, od pewnego czasu zamieszczane są tam panele komunikacyjne i społecznościowe, które pozwalają m.in. na wspólną pracę w ramach konkretnego zadania.

Wspólne know-how

Od firm outsourcingowych zajmujących się zarządzaniem danymi, klienci oczekują niezawodnych i maksymalnie spersonalizowanych rozwiązań. Wymagania te sprawiły, iż na rynku pojawiły się nowe, pionierskie narzędzia. Są one efektem współpracy tych przedsiębiorstw z globalnymi gigantami informatycznymi. Jednym z przykładów jest Iron Mountain, lider rynku zarządzania informacją, który stworzył na potrzeby swoich klientów różnorodne, nowoczesne rozwiązania, współpracując m.in. z Google, Amazonem, czy M-Files.

Jako globalny lider rynku jesteśmy zobligowani do wyznaczania trendów w naszej branży. Postanowiliśmy zatem nawiązać współpracę z największymi firmami, dysponującymi najnowocześniejszymi rozwiązaniami z zakresu informatyki, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a więc technologii, które w najbliższym czasie zdominują branżę zarządzania informacją. Wykorzystanie tych rozwiązań pozwala na kilkudziesięciokrotne skrócenie czasu pracy i uwolnienie dużych przestrzeni biurowych, w których dotąd składowano dziesiątki tysięcy stron dokumentów – podsumowuje Sylwia Pyśkiewicz.

Przeczytaj także:

Przyszłość jest w chmurze

Od kilku lat możemy zaobserwować niezwykle szybki rozwój zaawansowanych rozwiązań informatycznych, a także wykorzystywać nowe możliwości szybkiej digitalizacji nawet największych wolumenów dokumentacji. Coraz więcej danych jest zatem przechowywanych w chmurach. Jest to związane także ze skuteczniejszymi zabezpieczeniami, uniemożliwiającymi dostęp osób postronnych do wrażliwych informacji. Pracując na zasobach zamieszczonych w chmurze, czas pracy jest ograniczony do niezbędnego minimum. Cyfryzacja tradycyjnych dokumentów jest także efektem kształtowania proekologicznych postaw oraz wynika ze stanu środowiska naturalnego, którego kondycja jest obecnie kluczowym zagrożeniem dla całego świata. We wdrażanych obecnie strategiach, firmy bardzo często zamieszczają zapisy poświęcone tej problematyce.

Technologia w służbie zarządzania danymi

Od kilku lat nieustannie rozwija się również tzw. Internet Rzeczy. W dużym uproszczeniu pojęcie to odnosi się do ogółu rozwiązań, które za sprawą połączenia z Siecią ułatwiają nam codzienną pracę (dotyczy to zarówno specjalistycznych urządzeń, jak i coraz częściej np. sprzętów RTV i AGD, które składają się na tzw. inteligentne domy).

Szereg badań i analiz jednoznacznie dowodzi, że rynek zarządzania informacją wciąż kwitnie. Częstotliwość implementacji oraz skuteczność nowatorskich rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w tej branży jest ogromna. Możemy spodziewać się, że już w niedalekiej przyszłości bardzo dużą część prac związanych z przetwarzaniem informacji wykonają za nas maszyny. Przed człowiekiem zostaną jednak postawione nowe zadania, które będą wymagały kreatywności i holistycznego spojrzenia na rozwiązywany problem.

Źródło: Iron Mountain