Aż połowa Polaków planuje na wiosnę zakup odzieży i obuwia, a 25 proc. zamierza odświeżyć lub wyremontować mieszkanie. Z kolei co piąty ankietowany zadeklarował, że planuje wydać pieniądze na wyjazd na majówkę. Tak wynika z badania SW Research „Wiosenne wydatki Polaków” przygotowanego na zlecenie Grupy KRUK.

Na wydatki wiosenne Polacy chcą przeznaczyć średnio od 300 do 500 zł. Odpowiedziało tak 25 proc. Polaków, którzy wzięli udział we wspomnianym badaniu. W tej grupie przeważają osoby do 24 roku życia (29 proc.). Niewiele mniej, bo 20 proc. polskich konsumentów wyda od 500 do 800 zł (z czego 25 proc. stanowią najmłodsi ankietowani, czyli 20-latkowie). Taka sama liczba badanych na wiosenne zakupy przeznaczy ponad 1 000 zł. W tej ostatniej grupie przeważają pięćdziesięciolatkowie (22 proc.). Do wiosennych zakupów podchodzimy zatem dość ostrożnie.

Wiosna, to czas na odświeżenie garderoby i mieszkania

Co drugi Polak deklaruje, że do sklepu wybierze się w pierwszej kolejności po nowe ubrania. Taką potrzebę zgłosiły przede wszystkim Panie (52 proc.). Nowa garderoba jest jednym z ważniejszych wydatków wiosennych dla młodych Polaków do 24 roku życia i tych w wieku od 35 do 49 lat (odpowiednio 52 i 48 proc. badanych).

Częściej niż o wydaniu pieniędzy na majowy wyjazd, myślimy również o odświeżeniu bądź remoncie mieszkania (25 proc. badanych). Takie plany mają głównie osoby zarabiające powyżej 5 tys. zł netto (1/3 badanych), a także mieszkańcy wsi oraz małych miejscowości do 20 tys. mieszkańców (odpowiednio 29  i 32 proc. respondentów). Spora grupa ankietowanych rozważa także zakup specjalistycznego sprzętu sportowego (15 proc.) oraz rowerów (11 proc.).

– Polacy dosyć rozważnie podchodzą do planowania wiosennych zakupów. Wielu z nas kieruje się przy tym wydatkami, które są konieczne. Pomimo atrakcyjnych promocji cenowych, którymi jesteśmy zasypywani przez cały czas, racjonalnie oceniamy zasobność naszych domowych budżetów. Kupujemy przeważnie rzeczy, które są nam naprawdę potrzebne. To może świadczyć o rosnącej świadomości finansowej Polaków – komentuje Agnieszka Salach z Grupy KRUK.

Na zakupy z własną gotówką

Aż 58 proc. Polaków zamierza wybrać się na zakupy wiosenne z bieżącymi dochodami. Deklarują to najczęściej osoby w wieku 35-49 lat (63 proc.), a najrzadziej badani do 24 roku życia (51 proc.). Równie dużo, bo prawie 1/3 konsumentów sięgnie po zaoszczędzone wcześniej pieniądze. Najliczniejszą grupą, której udało się odłożyć pieniądze na wiosenne wydatki są osoby w wieku 50 lat i więcej (34 proc.). Jak pokazało badanie Grupy KRUK, tylko 4 proc. z nas planuje zaciągnąć pożyczkę lub kredyt na wiosenne zakupy lub majówkowe wyjazdy.

*Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Grupy KRUK przez SW Research, na reprezentatywnej próbie 1000 polskich konsumentów.

 

Źródło: Firma KRUK S.A.