Składki ZUS-owskie, składka zdrowotna i zaliczka na PIT stanowią blisko trzydzieści procent pensji brutto pracownika na etacie. Na przykład z 4123 zł, wpisanych do umowy o pracę, pracownik otrzymuje na konto niecałe 3000 zł. Pracodawca z kolei za umowę o pracę podpisaną na tę samą kwotę brutto zapłaci co miesiąc prawie 5000 zł. Jak dokładnie robi się rozliczenie do wypłaty?

Kwota brutto wynagrodzenia za umowę o pracę stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe oraz zdrowotne, a także składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych (w przypadku etatowca wykonującego pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze). Pracodawca współfinansuje składkę emerytalną i rentową, samodzielnie zaś opłaca ubezpieczenie wypadkowe i składki na FP, FGŚP czy FEP. Pracownik ponosi całkowity koszt składek chorobowej i zdrowotnej.

Schemat obliczenia wypłaty

Przykładowa wypłata pracownika zostanie obliczona przy założeniach, że:

  • pracownik zarabia dokładnie tyle, ile wyniosło w kwietniu br. przeciętne miesięczne wynagrodzenie, tj. 4123 zł,
  • pracownikowi przysługują podstawowe koszty uzyskania przychodu, tj. 111,25 zł,
  • zaliczka na PIT zostaje co miesiąc pomniejszona o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek dochodowy, tj. o 46,33 zł,
  • pracownik jest zatrudniony w firmie, dla której stopa procentowa składki wypadkowej wynosi 1,8%.

Obliczenie wypłaty pracownika

lp. kategoria wartość
a wynagrodzenie brutto będące podstawą wymiaru składek 4123 zł
b składki finansowane przez pracownika:

–        emerytalna 9,76% x a = 402,40 zł

–        rentowa 1,5% x a = 61,85 zł

–        chorobowa 2,45% x a = 101,01 zł

 

565,26 zł

c podstawa wymiaru składki zdrowotnej a – b 3557,74 zł
d składka zdrowotna do zapłaty 9% x c 320,20 zł
e składka zdrowotna do odliczenia od podatku 7,75% x c 275,72 zł
f koszty uzyskania przychodu 111,25 zł
g podstawa obliczenia zaliczki na PIT (zaokrąglamy do pełnych złotych) a – f – b 3446 zł
h zaliczka na PIT (zaokrąglamy do pełnych złotych) (18% x g) – 46,33 zł – e 298 zł
i wynagrodzenie netto do wypłaty a – b – d – h 2939,54 zł

 

2939,54 zł/4123 zł = 71,3% – tyle procent wynagrodzenia brutto dostanie pracownik do ręki, a pozostałe 28,7% odda państwu. Pensja brutto widniejąca w umowie o pracę nie stanowi też całkowitego kosztu, jaki ponosi pracodawca przyjmujący pracownika do pracy. Trzeba dołożyć do niej część składek współfinansowanych przez zatrudniającego.

Obliczenie kosztu umowy o pracę

lp. kategoria wartość
j składki finansowane przez pracodawcę:

–        emerytalna 9,76% x a = 402,40 zł

–        rentowa 6,5% x a = 268 zł

–        wypadkowa 1,8% x a = 74,21 zł

–        FP 2,45% x a = 101,01 zł

–        FGŚP 0,1% x a = 4,12 zł

 

 

 

849,74 zł

k koszt pracodawcy zatrudniającego pracownika na umowę o pracę na 4123 zł brutto a + k 4972,74 zł

 

Umowa nie równa umowie

Zmiennymi przy umowach o pracę będą wartości składki na ubezpieczenia wypadkowe i wysokość kosztów uzyskania przychodu. Wysokość składki wypadkowej jest różna dla różnych działalności i może wynosić od 0,4% (np. w firmach organizujących wycieczki turystyczne) do 3,6% (w górnictwie). Koszty uzyskania przychodu natomiast będą wynosić nie 111,25 zł, a 139,06 zł miesięcznie w przypadku pracownika dojeżdżającego do pracy z innej miejscowości. Poza tym, na wysokość obliczenia faktycznej wypłaty może wpłynąć też fakt otrzymania przez pracownika nagrody jubileuszowej, pojawienia się na imprezie firmowej, otrzymania paczki świątecznej, odbycia podróży służbowej, a także korzystania z karty multisport.

Ponadto, warto monitorować wysokość skumulowanego przychodu pracownika. Jeśli przychód pracownika przekroczy kwotę 118 770 zł, pracodawca powinien przestać odprowadzać składki emerytalną i rentową od przychodu ponad tę wartość.

autorka: Katarzyna Miazek, Tax Care