Home Finanse Jakim jesteś typem osobowości finansowej?

Jakim jesteś typem osobowości finansowej?

43 proc. konsumentów, to finansowi sceptycy, którzy wykazują postawę nieufną wobec instytucji finansowych – wynika z badania Wonga. Z kolei co trzeci badany to klient lojalny, dla którego liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo i wzajemne zaufanie. Jak sprawdzić, jakim typem konsumenta jesteśmy i jak osobowość wpływa na stan naszych finansów? 

Finansowy lekkoduch, sceptyk, klient lojalny czy taki, któremu zależy przede wszystkim na czasie? Wonga zbadała postawy Polaków wobec zaciągania zobowiązań finansowych. W tym celu wyodrębniła cztery główne typy zachowań kredytobiorców, do których respondenci mogli się przyporządkować.

Finansowy sceptyk

Jak pokazało badanie, 43 proc. Polaków to finansowi sceptycy. Z zasady nie pożyczają pieniędzy, robią to tylko, gdy znajdą się „pod ścianą”. Finansowych sceptyków wyróżnia rozwaga. Z natury są ostrożni i unikają podejmowania nadmiernego ryzyka. Jeżeli już mają zamiar zaciągnąć zobowiązanie, najpierw szukają pożyczkodawcy, którego zasady są proste, a umowa czytelna.

Wierny idealista

Przeszło co trzeci Polak, wybierając firmę, w której chce zaciągnąć zobowiązanie finansowe, wykazuje postawę lojalną. Klient oddany nie szuka najtańszej dostępnej na rynku okazji, stawiając przede wszystkim na dotychczasowe doświadczenia. Jeśli zaufanie takiego konsumenta zostanie zdobyte, będzie wierny danej instytucji. Takich klientów można też nazwać „wiernymi idealistami”, którzy stawiają na długofalową relacje z pożyczkodawcą. Ważna jest dla nich uczciwa i pomocna obsługa klienta, do której mają łatwy dostęp.

„Ekspresowy” pragmatyk

Błyskawicznie, tanio i prosto – te cechy w przypadku wyboru pożyczki lub kredytu liczą się dla 23 proc. Polaków. Badanych, którzy przyporządkowali się do tej grupy, cechuje brak przywiązania do jednej firmy. Gdy chcą zaciągnąć zobowiązanie finansowe, zawsze szukają najtańszych rozwiązań. Ważna jest dla nich cena, a także to, aby pieniądze otrzymać jak najszybciej i bez zbędnych formalności. Chcą móc zaciągnąć zobowiązanie bez problemu i najlepiej bez wychodzenia z domu. Odwiedzanie placówek danej firmy, w celu zdobycia finansowania, to nie jest ich domena. Co ciekawe, takich szybkich rozwiązań częściej szukają mężczyźni (28 proc. wobec 19 proc. kobiet). Z badania Wonga wynika również, że znaczenie natychmiastowego dostępu do finansowania spada wraz z wiekiem. Na ten czynnik wskazało blisko 30 proc. respondentów z grup wiekowych 20-24 i 25-34, podczas gdy w grupie 45-55 – odpowiedziało tak tylko 13 proc.

Król życia

Nie boi się brania kredytów, pożycza pieniądze przede wszystkim na przyjemności, zaspokajanie swoich potrzeb – to profil lekkoducha, który wskazało 6 proc. Polaków ankietowanych przez Kapitalni.org. Ci konsumenci wyznają zasadę „carpe diem”. Uważają, że ich potrzeby są ważne, dlatego pieniądze na ich zaspokojenie muszą się znaleźć. Nie oszczędzają, wolą żyć chwilą. Według tej grupy pożyczkobiorców, nie warto odkładać przyjemności w czasie, do momentu w którym zbierzemy potrzebne środki. Lepiej zaciągnąć zobowiązanie finansowe, aby cieszyć się życiem. Lekkoduch pożyczkę traktuje jak krótkotrwałe wsparcie, ale co ważne – nigdy nie ma kłopotu z jej spłatą.

Źródło: wonga.com