Droga ekspresowa S11 połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją Śląską. Będzie miała ponad 600 km długości, z czego obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 120 km, kolejne 32 km jest w realizacji, a 48 km w przetargu.

W przygotowaniu jest także ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku czyli ogłoszenia przetargów na realizację. Oddanie do użytku ostatnich odcinków byłoby możliwe w 2028 roku. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Korzyści z S11 dla dużych i małych

Realizacja całej trasy usprawni komunikację nie tylko pomiędzy Pomorzem Środkowym, a aglomeracją Śląską ale również w obrębie województw. To nie tylko połącznie drogą szybkiego ruchu takich miast jak Kołobrzeg, Koszalin, Piła, Poznań, Ostrów Wielkopolski i terenu aglomeracji Śląskiej. To także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z mniejszych miast, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu. Łączny koszt obecnie realizowanych odcinków to blisko 900 mln zł, a planowanych do realizacji, które obecnie nie mieszczą się w limicie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, sięga 15 mld zł. W tej kwocie są wszelkie wydatki związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji.

Tu rozpocznie się trasa S11

Przypomnijmy, że przygotowanie realizacji każdej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy.

GDDKiA

Województwo zachodniopomorskie

W minionym roku oddaliśmy do użytku wspólny odcinek S6 i S11 pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z węzłem Bielice oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Tym samym pierwsze 47 kilometrów tej trasy w woj. zachodniopomorskim już funkcjonuje. Do realizacji pozostały jeszcze około 72 kilometry, czyli odcinki łączące węzeł Bielice pod Koszalinem z obwodnicą Szczecinka. W listopadzie 2019 r. wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Koszalinem a Bobolicami. Ich łączna długość wynosi blisko 48 km. Dokumentacja przetargowa jest weryfikowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jednocześnie Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatruje skargę jednego z wykonawców po odrzuceniu ofert na dwa odcinki trasy. Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych podpiszemy umowy z wykonawcami. Wtedy kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku.

węzeł Bielice

24-kilometrowy odcinek od Bobolic do Szczecinka, tak jak większość S11 w kierunku Śląska, jest na etapie przygotowawczym. Nie posiada zatem jeszcze zapewnionych środków na realizację. Mamy decyzję środowiskową i projektanci pracują nad koncepcją programową oraz projektem budowlanym. To pozwoli w przyszłym roku złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Województwo wielkopolskie

Kierowcy korzystają z pięciu fragmentów S11, dwóch w okolicy Poznania wyprowadzających ruch na północ i południe od A2. Ponadto z trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy. W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna. Czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią przyszłego roku.

Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania. Od 2018 roku trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz koncepcji programowych (KP). W ubiegłym roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przechodzą możliwe warianty przebiegu przyszłej S11. Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”.

Szczecinek2

Województwo opolskie

W maju 2019 roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Olesna. Czyli blisko 25-kilometrowej trasy od okolic Kluczborka do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wykonawca tej inwestycji opracowuje obecnie dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Prace w terenie rozpoczną się po uzyskaniu tej decyzji, a kierowcy nową trasą pojadą pod koniec 2022 roku.

W przygotowaniu jest odcinek od końca budowanej obecnie obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna. W listopadzie 2019 r. złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu wniosek o wydanie DŚU. Wydana decyzja ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi ekspresowej S11 na blisko 46-kilometrowym odcinku. Tak jak w przypadku odcinków S11 na terenie woj. wielkopolskiego dalsze działania będzie można podjąć po uzyskaniu DŚU i zapewnieniu finansowania.

Województwo śląskie

Ponad 61-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania STEŚ i materiałów do wniosku o uzyskanie DŚU. Prace toczą się od października 2018 roku. W ubiegłym roku przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz społeczeństwem na terenach, przez które przebiegają możliwe warianty. Jesienią br. planujemy złożyć do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po uzyskaniu DŚU, która zatwierdzi lokalizację, a także zapewnieniu finansowania, będziemy mogli prowadzić dalsze działania.