„Dziwne… Po rozmowie z tobą czuję się lepiej, a na każdej z dwóch sesji coachingowych, podczas których nad tym pracowałem, czułem się coraz gorzej”. „Coaching? Próbowałam, ale chyba trafiłam na kogoś, kto bardziej zwracał uwagę na to, gdzie usiadłam i ile czasu trwa sesja niż na to, co było dla mnie najważniejsze. Szczerze mówiąc, na razie nie mam ochoty na coaching”.

To komentarze klientów, którzy – ze względu na wcześniejsze doświadczenia – bardzo się wahali, zanim podjęli ze mną współpracę. Co poszło nie tak? Jak uniknąć tego rodzaju wpadek? Jak wybrać coacha, z którym będzie ci się dobrze pracować i który będzie dla ciebie prawdziwym wsparciem?

Zobacz też:


WYBIERAJ!

Przede wszystkim pamiętaj o tym, by coacha sobie WYBRAĆ. To nie znaczy, że musisz zrobić jakiś potężny „casting”. Chociaż faktycznie, jeśli możesz sobie na to pozwolić, warto porozmawiać (osobiście, online lub telefonicznie) z dwoma, trzema lub nawet czterema coachami.
Wielu coachów pojawia się w mediach, prowadzi blogi, aktywne profile na portalach społecznościowych itp. Czasem wystarczy przejrzeć czyjąś aktywność w internecie, by zdecydować, czy ta osoba ci pasuje.
Ułatwione zadanie mają menedżerowie, którym coaching zapewnia firma. Część pracy związanej z zarekomendowaniem dobrego coacha wykonuje wtedy dział HR. Zdarza się jednak, że to menedżer – coachee (osoba, która będzie korzystać z coachingu) sygnalizuje, z kim chciałby pracować, i dział HR dociera do wskazanego przez niego coacha.

Mentor, Startup, Mentorship, Advice, Funding

KOGO SZUKASZ?

Na początku zastanów się, kogo szukasz i z jakiego powodu myślisz o coachingu. Nie musisz bardzo precyzyjnie określać celu coachingu. Chodzi tylko o to, żebyś wiedział, nad jakim obszarem czy zagadnieniem chcesz pracować. Jeśli planujesz korzystać nie z „czystego” coachingu, a z takiego połączonego z elementami mentoringu czy doradztwa (co wg mnie sprawdza się lepiej i szybciej daje efekty), to warto, by wybrany przez ciebie coach miał wcześniej styczność z podobnymi zagadnieniami. Czy to we własnym doświadczeniu zawodowym, czy też w związku z pracą z innymi klientami coachingowymi.

Pytanie, kogo szukasz, dotyczy także tego, z jakimi ludźmi lubisz pracować. Rozejrzyj się wśród swoich współpracowników – z kim jest ci najbardziej po drodze, jaka to osoba, w jaki sposób się zachowuje. Jest duża szansa, że twój coach powinien być podobny do osób, z którymi dobrze się czujesz.
I jeszcze jedno – jakie poglądy coacha są dla ciebie istotne? Mam tu na myśli kwestie związane z wartościami, z istotnymi przekonaniami życiowymi. Niektórzy z nas wolą pracować z osobami o zbliżonym światopoglądzie. Są też tacy, którzy, przeciwnie, szukają współpracowników o całkowicie odmiennym spojrzeniu. Jak łatwo się domyślić, oba podejścia mają swoje zalety. Jako klient możesz zdecydować, które z nich będzie dla ciebie lepsze.

SESJA ZEROWA

Zachęcam do korzystania z gratisowej sesji zerowej. W firmach ma ona najczęściej charakter spotkania z potencjalnym coachem. Bywa, że jest to spotkanie online lub dłuższa rozmowa telefoniczna. Taka sesja daje możliwość poznania coacha, porozmawiania o jego doświadczeniu, sprawdzenia, czy jest między wami „chemia”, czy dobrze się czujesz w kontakcie z tą osobą. To również możliwość zadania coachowi pytań o wszystko, co chcesz o tej osobie wiedzieć. Prawdopodobnie będą cię interesować sprawy związane z doświadczeniem życiowym i zawodowym. Ale warto poruszyć wszystkie interesujące cię kwestie. I nawet jeżeli większość informacji już masz z profili zawodowych zamieszczonych w internecie lub z przekazanej ci notki biograficznej coacha, to i tak warto zapytać. Bo pytanie to nie tylko zbieranie informacji, ale także poznawanie drugiej osoby poprzez jej reakcje i sposób udzielania odpowiedzi.
Częścią takiego spotkania jest minisesja coachingowa – pytania coacha, czasem jakieś ćwiczenie. Dla ciebie kolejna możliwość przyjrzenia się zarówno pracy coacha, jak i swoim własnym reakcjom.
Sesja zerowa jest dla obu stron. Dzięki niej coach dowiaduje się więcej o tobie oraz zagadnieniach, nad którymi chcesz pracować i decyduje, czy może być ci pomocny.

Artykuł pt. Wybierz sobie coacha, czyli o czym warto wiedzieć przed podjęciem decyzji o współpracy coachingowej? pochodzi z najnowszego wydania magazynu „Personel & Zarządzanie” wydawnictwa INFOR.PL.

Autor: Agnieszka M. Staroń – mentor, executive coach

Pełny dostęp do artykułu lub prenumerata artykułu znajdują się tutaj: