Szwecja fascynuje przyrodą, historią, stylem życia mieszkańców, możliwością spędzenia ciekawych i aktywnych wakacji. Skania, jej najbliższa Polsce południowa część, niezmiennie od kilku lat przyciąga coraz więcej turystów z naszego kraju.

Rok 2017 rozpoczął się kontynuacją rosnącej liczby Polaków odwiedzających w celach turystycznych Malmö oraz cały region Skanii. Od stycznia do marca Szwedzki Urząd Statystyczny (SCB) zanotował ponad  35-procentowy wzrost ilości  noclegów gości z Polski (dokładnie: 35,7%), w porównaniu do tego samego okresu zeszłego roku. Ten ogromny wzrost zainteresowania atrakcjami Malmö, Ystad, Lund, czy Helsingborga sprawił, że Polska znalazła się na piątym miejscu pod względem liczby turystów spędzających co najmniej jedną noc w gościnnym regionie Skanii. Po Sztokholmie, pozostaje on w dalszym ciągu drugim miejscem najchętniej odwiedzanym przez naszych rodaków.

Prym wśród zagranicznych gości odwiedzających Skanię wiodą Duńczycy (40 984 noclegów), Niemcy (17 602), mieszkańcy Wielkiej Brytanii (17 125), Indii ( 11 979) oraz Polski z 7 752 noclegami. Kolejne miejsca zajmują goście z Norwegii  (7 443), Holandii (6 840) i Stanów Zjednoczonych (6 747). Ogólnie w okresie od  stycznia do marca 2017 zagraniczni  turyści wykupili w Skanii 204 730 noclegów,  co oznacza 11,5% wzrost rok do roku.

Największą popularnością wśród naszych rodaków cieszą się rezerwacje w hotelach, gdzie zarezerwowali 5 098 noclegów, co jednocześnie oznacza 34,9% wzrost w porównaniu do roku 2016.

Mniejsze ilościowo zainteresowanie odnotowało zakwaterowanie w schroniskach młodzieżowych (1 541 nocy), ale jednocześnie w porównaniu z tym samym okresem 2016 wzrosło ono o 58,9%. Największy przyrost wykupionych noclegów zanotowały firmy wynajmujące domy wakacyjne, tutaj wzrost liczby zainteresowanych tą forma odpoczynku wyniósł aż 170,6% (920 noclegów).

Skandynawski Novasol, czołowy oferent domów i apartamentów wakacyjnych w Europie, działający już od 25 lat na polskim rynku, posiada w swoim szwedzkim portfolio 2600 domów i apartamentów na indywidualny urlop, z czego ok. 300 położonych jest w samej Skanii.

Z roku na rok zauważamy wzrost zainteresowania polskich klientów zakwaterowaniem wakacyjnym w całej Szwecji. Jednak najciekawsze są zmiany w charakterystyce preferowanej formy urlopu”, mówi Anna Kaźmierczak, dyrektor polskiego oddziału firmy NOVASOL. „Do tej pory większość naszych polskich gości wybierających się do Szwecji, stanowili wędkarze, chcący skorzystać z obfitości szwedzkich łowisk. Z każdym sezonem ten trend się jednak zmienia i obserwujemy wzrost zainteresowania wyjazdami rodzinnymi, szczególnie do regionu Skanii”, dodaje A. Kaźmierczak.

Więcej pasażerów na promach

Szwecja szybko zmienia swój wizerunek destynacji zarobkowej, na korzyść kierunku widzianego jako  atrakcyjny turystycznie. Dzięki wielu wygodnym połączeniom promowym i lotniczym jest łatwo dostępna, a cenowo bardziej atrakcyjna od sąsiedniej Norwegii. Zauważalnie rosnące zainteresowanie Skandynawią podkreśla również  Unity Line działająca na rynku bałtyckich przewozów promowych. Szczecińska spółka eksploatuje promy pasażerskie na linii Świnoujście – Ystad oraz Świnoujście – Trelleborg, goszcząc rocznie około 261 000 pasażerów i ponad 162 000 kierowców ciężarówek.  W 2016 roku w porównaniu z 2015 spółka odnotowała ponad sześcioprocentowy wzrost przewozów pasażerskich i  8%  w zakresie przewozów samochodów osobowych. Zgodnie z przeprowadzonymi w ubiegłym roku badaniami potwierdza się, że głównymi celami podróży pasażerów jest podjęcie pracy, wyjazdy turystyczne oraz odwiedziny u rodziny czy znajomych.

Jednym z katalizatorów tego pozytywnego trendu jest regularnie poszerzana oferta turystyczna. Polacy coraz częściej wybierają Skandynawię jako bezpieczny i ciągle nieodkryty kierunek swoich podroży. Szczególną popularnością cieszą się wycieczki do malowniczego Ystad, nowoczesnego Malmö, czy historycznego Lund” mówi Katarzyna Antoń z Unity Line. „Kto zaś chciałby poznać Szwecję od kuchni, niech zdecyduje się na wyjazd do Kivik – czyli krainy jabłka, gdzie spróbuje najlepszego cydru i szarlotki”, dodaje.

Polacy chcą zwiedzać i poznawać lokalną kulturę

Rosnący boom na Skandynawię i coraz szersza oferta wycieczek polskich touroperatorów (np. Itaka – „Skandynawia w kolorze blond”) nie dziwi Agnieszki Blandzi, szefowej rządowej organizacji Visit Sweden. „Przeprowadzone przez nas w latach 2014-2015  badania rynku pod kątem zainteresowania Szwecją i Skanią wykazały, że Polaków najbardziej interesują wycieczki objazdowe. Jednocześnie jesteśmy otwarci na nowe doświadczenia, takie jak odwiedzanie atrakcji turystycznych, miejsc związanych z architekturą i wzornictwem, interesują nas muzea, chcemy wspólnie ze znajomymi i rodziną odkrywać lokalną kuchnię i nowe smaki, kupować tradycyjne wyroby rękodzieła. Dlatego oferty wycieczek śladami wikingów czy innowacyjnej architektury cieszą się rosnącą popularnością” mówi A. Blandzi.

Dzień Skandynawski w Warszawie – 10 czerwca 2017

Odrobinę skandynawskiego klimatu bez wyjeżdżania z Polski będą mogli poczuć mieszkańcy Warszawy podczas plenerowego Dnia Skandynawskiego w sobotę 10 czerwca 2017. Pokazy walk wikingów, Muminki, budowanie z klocków Lego, atrakcje dla najmłodszych, oferty turystyczne, liczne konkursy z nagrodami, występy artystyczne, prezentacje literackie i wystawy fotograficzne będą czekały na wszystkich ciekawych świata na Skwerze Hoovera przy Krakowskim Przedmieściu 60.

Szwecja na Dniu Skandynawskim w Warszawie – więcej informacji: https://visitswedenpl.tumblr.com/post/161242479428/atrakcje-po%C5%82udniowej-szwecji-i-wikingowie-na-%C5%BCywo

 

Zdjęcie: Lina Roos/imagebank.sweden.se