Palmy, morze i all inclusive. Gdzie Polacy wyjeżdżają na wakacje? Tegoroczne wakacje Polacy spędzą głównie w krajach basenu Morza Śródziemnego. Po ponad roku restrykcji i związanych z nimi ograniczeń wyjazdów turyści są spragnieni wypoczynku w miejscach, które znają i kochają.

Polacy ruszyli do biur podróży po swoje wakacje. Zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi jest bardzo duże, wyższe niż początkowo się spodziewaliśmy. Podobnie jak przed pandemią olbrzymią popularnością cieszy się Grecja, analogiczny trend obserwujemy przy Turcji. Tak jak w 2019 roku, trzecia pozycja należy do Egiptu.

W wakacje królują Grecja, Turcja i Egipt

W trzecim kwartale tego roku najwięcej osób wyjedzie do Grecji, Turcji i Egiptu. Te trzy kierunki odpowiadają za 69,5 proc. sprzedaży wyjazdów, które rozpoczynają się w okresie od lipca do września. Kolejne miejsca należą do Hiszpanii i Bułgarii. Pozycje od szóstej do dziesiątej zajmują odpowiednio: Cypr, Polska, Chorwacja, Tunezja i Malta. W tym roku Tunezja spadła z miejsca szóstego na dziewiąte. Cypr awansował z siódmego na szóste, Polska z dziesiątego na siódme, Malta zeszła o oczko niżej z dziewiątego na dziesiąte.

Palmy, morze i all inclusive – Polacy masowo wyjeżdżają na wakacje - 10_najpopularniejszych_kierunków wakacyjnych
Palmy, morze i all inclusive – Polacy masowo wyjeżdżają na wakacje

Bardziej szczegółowa analiza pokazuje, jak zmieniły się upodobania klientów w porównaniu z okresem sprzed pandemii. I tak przy Grecji, która jest liderem rankingu, udział w całkowitej sprzedaży jest niższy o 4 pkt. proc. wobec 2019 roku. Z kolei przy Turcji i Egipcie obserwujemy trend odwrotny – tu zwyżka wyniosła odpowiednio 5 pkt. proc. oraz 1,1 pkt. proc.

Zmiana_udzialu_w_sprzedazy_TOP10_kierunkow_Wakacjepl.jpg

Ceny kształtują się różnorodnie

Warto zatrzymać się też przy średnich wartościach rezerwacji dla poszczególnych kierunków. Klienci wydają na wyjazdy więcej niż przed pandemią. Zainteresowaniem cieszą się hotele o wysokim standardzie, często są to obiekty pięciogwiazdkowe. Kiedy jednak spojrzymy na sprzedaż, widzimy, że średnia wartość rezerwacji przy niektórych kierunkach spadła w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Klienci przeciętnie przeznaczają trochę mniej pieniędzy na wycieczki do Grecji (-3,7 proc.), Turcji (-13,9 proc.), czy Bułgarii (-15,3 proc.). Za to więcej przy Hiszpanii (+6,4 proc.), Chorwacji (+18,8 proc.) i Malcie (+6,4 proc.). Wzrosły też wydatki na pobyty w Polsce (+28,1 proc.). Co jednak związane jest z tym, że w ofercie pojawiło się więcej propozycji wypoczynku krajowego, które są mocno zróżnicowane, zarówno pod względem rodzaju zakwaterowania, jak i standardu oraz wyżywienia.

Palmy, morze i all inclusive – Polacy masowo wyjeżdżają na wakacje - Zmiana_sredniej_wartosci_rezerwacji_
Palmy, morze i all inclusive – Polacy masowo wyjeżdżają na wakacje

Kiedy i jak wyjedziemy na wakacje?

Do czerwca największa sprzedaż dotyczyła wyjazdów lipcowych  – na siódmy miesiąc przypada 54,1 proc. zamówień podróży rozpoczynających się w trzecim kwartale tego roku. 32,1 proc. przypada na wycieczki z wyjazdem w sierpniu, a pozostałe 13,7 proc. we wrześniu. W przypadku zamówień na lipiec średnia wartość rezerwacji wyniosła 8 293 zł, na sierpień  8 463 zł, a na wrzesień 6 708 zł. Tradycyjnie klienci najczęściej kupują wycieczki lotnicze – ten rodzaj transportu odpowiada za 94,7 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów. Udział pobytów z dojazdem własnym to 4,6 proc., a imprez autokarowych 0,66 proc.

Palmy, morze i all inclusive – Polacy masowo wyjeżdżają na wakacje - Jaki środek_transportu wybieramy najczęściej
Palmy, morze i all inclusive – Polacy masowo wyjeżdżają na wakacje

Na urlop najchętniej tylko we dwoje albo z dwójką dzieci

Choć na trzeci kwartał roku przypadają wakacje letnie, klienci w tym czasie najchętniej podróżują we dwoje. Takie rezerwacje odpowiadają za 39,4 proc. sprzedaży na analizowany okres. Średnia cena zamówienia to 6 462 zł. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z dwójką dzieci (20,2 proc. Średnia cena 10 052 zł), na trzecim dwoje dorosłych z dzieckiem (17,2 proc., 7 988 zł). Pozycja czwarta to zamówienia dla trójki dorosłych (7,1 proc., 8 415 zł). Piąta dla trzech osób dorosłych i dziecka (3,2 proc., 10 648 zł).

W tych dwóch ostatnich przypadkach część zamówień to nadal wyjazdy z dziećmi, ale nastoletnimi, które ukończyły 12. rok życia. To właśnie od tego momentu dzieci traktowane są przez wiele linii lotniczych i hoteli jak osoby dorosłe.Wyjazdy rodzinne stanowią 48 proc. całkowitej sprzedaży na okres od lipca do września tego roku, a 84,1 proc. turystów wybiera wyżywienie w formie all inclusive. Najpopularniejsze kierunki w tej grupie podróżnych to Grecja, Turcja, Egipt, Bułgaria i Hiszpania.

Na tydzień, ale z all inclusive

W 2021 roku Polacy najchętniej wybierają się na tygodniowe wakacje. Takich rezerwacji jest aż 59,03 proc. Na drugim miejscu znalazły się pobyty 14-dniowe (13 proc.), na trzecim 10-dniowe (8,66 proc.). Na czwartym 11-dniowe (6,59 proc.), pierwszą piątkę zamykają wyjazdy na 8 dni (3,96 proc.). Klienci decydują się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive – ta forma wyżywienia przypada na 79,71 proc. rezerwacji. Dwa posiłki dziennie zamawia 11,91 proc. podróżnych, na same śniadania decyduje się 3,11 proc. osób.

Tegoroczne wakacje będą już mocno zbliżone do tych z 2019 roku. Oczywiście pod warunkiem, że sytuacja epidemiczna pozwoli realizować wyjazdy przynajmniej w takim zakresie, jak to ma miejsce obecnie. Polacy chcą wypoczywać za granicą, a ułatwienia dla osób zaszczepionych, podobnie jak dopuszczenie przez niektóre kraje testów antygenowych jako wystarczającego warunku wjazdu, powodują, że apetyt na wycieczki zagraniczne rośnie. Warto jednak zauważyć, że wiele osób spędzi wakacje w Polsce.

Źródło: Wakacje.pl