Współczesne kobiety na pewno nie są już „słabą płcią” – są silne zarówno w sferze rodzinnej, jak i zawodowej. Wśród Polek nie ma obecnie dominującego modelu kobiecości – uważa socjolog dr Krystyna Dzwonkowska-Godula. Jak dodaje, z badań wynika też, że kryzys wieku średniego bywa „bardziej zgubny” dla mężczyzn, niż dla kobiet.

Jej zdaniem, różne wzory kobiecości widać chociażby w przypadku współczesnych, młodych i wykształconych Polek. „Mamy kobiety, które chcą być matkami i nimi zostają, mamy też coraz więcej kobiet, które deklarują, że nie chcą mieć dzieci. Mamy kobiety, które deklarują się jako feministki i te, które absolutnie odżegnują się od tej idei” – wylicza dr Dzwonkowska-Godula.

Widoczna jest natomiast zmiana pokoleniowa wśród młodych kobiet w porównaniu z ich matkami, czy babciami, chociażby w związku z tym, że obecnie wybierają one różne drogi życiowe.

„Kiedyś ten scenariusz był dosyć jednoznaczny: kobieta powinna zostać matką, macierzyństwo powinno być na pierwszym miejscu, praca zawodowa owszem, ale bardziej jako aktywność dodatkowa. Natomiast dzisiaj kobiety w Polsce są statystycznie lepiej wykształcone od mężczyzn i edukują się nie po to, żeby zostawać w domu. Chociaż są też kobiety, które to wybierają, czy zawieszają na jakiś czas aktywność zawodową, po to, żeby zajmować się dziećmi” – oceniła.

Różnice widać także w przypadku pokolenia starszych kobiet, które np. przywiązują większą wagę do atrakcyjności fizycznej, co wiąże się z ogólną presją na młodość. Ale – zdaniem ekspertki – nie robią one tego dla innych, tylko dla siebie. „Oczywiście mamy wciąż babcie od pierogów i zajmowania się wnukami, ale mamy też kobiety, które idą na Uniwersytety III wieku i otwarcie mówią, że nie chcą zajmować się wnukami, że one już swoje dzieci odchowały i chcą zrobić w końcu coś dla siebie” – dodała.

Współczesne babcie – jej zdaniem – w porównaniu z tymi sprzed 30 laty, są ukierunkowane na inne cele, nadal są babciami, kochają swoje wnuki, ale zaczynają też kochać siebie.

Jak podkreśla dr Dzwonkowska-Godula, to, co jest wartością dla kobiet w każdy wieku, to jest ich osobisty rozwój, a wspólną cechą współczesnych kobiet jest poszukiwanie i łączenie różnych kompetencji, które dziś są pożądane w różnych sferach życia społecznego.

Typowo kobiece cechy tj. empatia, troska o innych, emocjonalność, nastawienie na relacje są także bardzo poszukiwane i doceniane. „Ale kobiety też zdają sobie sprawę, że aby osiągnąć sukces w pewnych dziedzinach życia, muszą wykazywać się też typowo męskimi cechami. Przecież takie cechy jak niezależność, aktywność, umiejętność zarządzania rozmaitymi zasobami, to są cechy, które kiedyś przypisywano mężczyznom, a dzisiaj cechują też kobiety” – zaznaczyła dr Dzwonkowska-Godula.

 

Źródło: www.kurier.pap.pl,