Jak pracować, by nie zwariować? Organizacje wydają ponad 300 miliardów dolarów rocznie na kwestie związane z satysfakcją i samopoczuciem pracowników. Mówiąc językiem korporacji – poprawę ich doświadczeń. Kwota obejmuje rozwój i szkolenia zespołów, świadczenia związane z dobrym samopoczuciem oraz wydatki na technologie do organizacji tych procesów. Tylko na polskim podwórku przedsiębiorcy jak jeden mąż zwrócili się w stronę narzędzi, które umożliwiają kontynuowanie współpracy w realiach społecznego dystansu. Tauron, Lotos, Rossmann, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa czy ProService Finteco – to jedynie kilka przykładów firm, które w odpowiedzi na pandemię wdrożyły usługi Microsoft 365 dla swoich pracowników.

Mimo tych inwestycji, ponad 30 proc. pracowników na całym świecie odczuwa wyczerpanie związane z pracą z domu czy brakiem bezpośredniego kontaktu z współpracownikami. Do tego dochodzi ciągłe napięcie i stres. Wyobraźmy sobie osobę, która zmieniła pracę w trakcie lockdownu. Ma nowe obowiązki, nowy zespół. Nigdy nie była w biurze i nie spotkała żadnego ze swoich nowych kolegów twarzą w twarz. I nikt nie zna jej. Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje w przypadku introwertyków lub po prostu osób nieśmiałych, których wirtualne kontakty onieśmielają. Okazuje się, że w czasach zaawansowanych technologii, gdy cyfrowa łączność stwarza możliwości, o których naszym dziadkom i rodzicom mogło się tylko śnić, zawodzi nasza zwykła, powszednia łączność międzyludzka.

Jak zbudować relacje i zbudować swoją pozycję w zespole? Jak poznać ludzi i dać im poznać siebie?  Gdzie szukać informacji o firmie? Do kogo zwrócić się z pozornie prostym pytaniem o firmowe akronimy lub wzory dokumentów? Aż wreszcie, jak zadbać o well-being zespołu, gdy nie mamy pełnego obrazu jego wydolności. Ponadto tego, w jakiej formie są nasi współpracownicy?

Microsoft Viva: by praca nabrała rumieńców

Jak pracować, by nie zwariować - obraz strony ze zdjęciami ludzi i tekstem
Jak pracować, by nie zwariować

Mając na celu wsparcie pracowników, menedżerów odpowiednim zarządzaniu czasem pracy, Microsoft opracował nową platformę Employee Experience Platform (EXP): Microsoft Viva. Łączy ona narzędzia do komunikacji, wiedzę dotyczącą firmy, szeroki wybór szkoleń. Ponadto wiele innych zasobów, ułatwiając pracownikom odnalezienie się w wirtualnym środowisku pracy, a menedżerom i kierownictwu zadbanie o często przemęczone zespoły.

Bramę do cyfrowego miejsca pracy i jednocześnie punkt kontaktu pracownika z firmą stanowić będzie moduł Viva Connections. To swoisty pulpit nawigacyjny, Forum Romanum, Agora ateńska, lub jak kto woli, miejsce obok ekspresu do kawy. Miejsce, w którym poznajemy współpracowników, zacieśniamy więzi, wymieniamy się wiedzą i doświadczeniem. Dzięki Viva Connections poprawimy swoją komunikację wewnętrzną i zwiększymy zaangażowanie w życie firmowe. Nie ominie nas dyskusja nt. trendujących seriali czy nowej polityki bezpieczeństwa. To miejsce spotkań, w którym dodatkowo wszystkie zasoby i cała wiedza na temat firmy znajduje się w zasięgu myszki.

Jak pracować i szybko reagować

Viva Insights natomiast dostarczy spersonalizowane i łatwe do wykorzystania informacje, spostrzeżenia i zalecenia dot. sposobu pracy. Dzięki temu łatwiej nam będzie zaplanować dzień, rezerwując sobie czas na regularne przerwy, pracę w skupieniu czy naukę. To również potężne narzędzie dla menedżerów, którzy otrzymają wgląd w procesy zachodzące w ramach całego zespołu. Dzięki czemu będą mogli odpowiednio wcześniej reagować np. w przypadku przeciążenia pracą jego członków. Kierownictwo firmy zyska pogląd na wzorce pracy w całej organizacji i kształtujące się trendy. Dzięki temu łatwiej będzie im sprostać wyzwaniom i wprowadzać niezbędne zmiany. Co najważniejsze, prywatność pracowników jest całkowicie chroniona poprzez anonimizację i agregację danych. Menedżerowie i kierownictwo firmy mają wgląd w informacje dotyczące zespołów lub całej firmy, a nie poszczególnych osób.

“Don’t be a know-it-all. Be a learn-it-all”

Jak pracować, by nie zwariować - obraz ze zdjęciami ludzi i tekstami
Jak pracować, by nie zwariować

Istotnym elementem kultury organizacyjnej jest ciągły rozwój pracowników. Inwestycja w ludzi, z którymi pracujemy jest niezbędnym czynnikiem decydującym o sile organizacji. Jeden z ostatnich raportów LinkedIn pokazał, że 94 proc. pracowników zostałoby w firmie dłużej, gdyby ta inwestowała w ich rozwój. Teraz o kulturę nauki w Twojej organizacji zadba Viva Learning. Założenia tej usługi są zgodne z przyjętą przez CEO Microsoft Satyę Nadellę strategią, którą mówi o tym, aby zawsze być głodnym wiedzy i ciągle uczyć się nowych rzeczy („learn-it-all”). Zamiast przyjmować postawę osoby (lub organizacji), która zna się na wszystkim („know-it-all”). Viva Learning agreguje treści z LinkedIn Learning, Microsoft Learn, własne zasoby firmy oraz szkolenia firm zewnętrznych, aby następnie przy użyciu sztucznej inteligencji rekomendować odpowiednie kursy poszczególnym pracownikom.

Na końcu dochodzimy do inteligentnej firmowej biblioteki gromadzącej całą wiedzę na temat organizacji. Ponadto procesów w niej zachodzących, która zawsze jest w zasięgu myszki. Viva Topics to wzbogacona o sztuczną inteligencję firmowa Wikipedia, która ukryta jest w wykorzystywanych do codziennej pracy aplikacjach. Algorytmy AI automatycznie organizują treści i wiedzę specjalistyczną całej firmy w odpowiednie kategorie, takie jak “projekty”, “produkty”, “procesy” czy “klienci”. Wystarczy najechać kursorem na nieznane sformułowanie lub akronim, a Viva Topics automatycznie wyświetli ich znaczenie.

Źródło: Microsoft