Efekt odłożonego popytu – Polacy ruszyli po wycieczki. Polacy powracają do swoich turystycznych zwyczajów i podobnie jak to miało miejsce przed pandemią, chętnie kupują wycieczki zorganizowane. Dobrze sprzedają się zarówno wyjazdy na terminy zimowe, jak i na wiosenno-letnie.

Od 1 lutego w państwach UE obowiązują nowe zalecenia Rady Unii Europejskiej dotyczące podróżowania. Zakładają one, że kryterium, według którego będą nakładane dodatkowe obowiązki na przyjezdnych, ma być status danej osoby, a nie to, skąd pochodzi. W praktyce oznacza to, że w pełni zaszczepieni i ozdrowieńcy mają jeździć po wspólnocie bardziej swobodnie. Z kolei ci, którzy nie posiadają wymienionych dokumentów, mogą wylegitymować się wynikami testów na covid-19. Ostateczna decyzja dot. przepisów wjazdowych należy do poszczególnych państw. Jednak część z nich, jak chociażby Włochy, już dostosowała zasady przekraczania granic do nowych rekomendacji.

Efekt odłożonego popytu - Polacy ruszyli po wycieczki - kobieca dłoń trzyma długopis nad rozłożoną mapą.
Efekt odłożonego popytu – Polacy ruszyli po wycieczki

Klienci rezerwują z większym wyprzedzeniem

Polacy rezerwują obecnie wycieczki zagraniczne zarówno na najbliższe wyloty jak i te, które odbędą się dopiero za kilka i kilkanaście tygodni lub w wakacje szkolne.

Sprzedaż rozkłada się według wzorów obserwowanych przed pandemią. W trzecim tygodniu stycznia największe zainteresowanie dotyczyło wyjazdów na ferie zimowe (32 proc.). Na drugim miejscu znajdują się podróże na majówkę (21 proc.). Na trzecim na wakacje letnie (18 proc.). W sprzedaży oferty zimowej królują Egipt, Hiszpania, Wyspy Kanaryjskie oraz kierunki egzotyczne. W tej ostatniej grupie prym wiodą Dominikana, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Meksyk, Malediwy i Zanzibar. Natomiast analiza sprzedaży na sezon Lato 2022, który rozpoczyna się pod koniec kwietnia, pokazuje, że w tym roku, podobnie jak to było w ubiegłym, wielu Polaków pojedzie do Turcji, Grecji, Hiszpanii, Tunezji, Bułgarii i na Cypr. Rośnie także popyt na urlop w Chorwacji.

Coraz więcej osób szuka wyjazdów zorganizowanych

W tym roku wiele osób wyjedzie na zagraniczny urlop więcej niż raz. Nie tylko tradycyjnie latem, ale też w okresie zimowym lub w czasie długich weekendów na wiosnę. W tym ostatnim przypadku mowa zarówno o świętach wielkanocnych jak i o majówce.

Źródła rosnącego popytu na wyjazdy zagraniczne upatruje się w kilku czynnikach. We wspomnianym dążeniu Unii Europejskiej do wprowadzania i aktualizacji przepisów ułatwiających bezpieczne i swobodne przemieszczanie się po krajach wspólnoty. Ponadto protokołach sanitarnych ustanowionych przez ministerstwa turystyki poszczególnych krajów, coraz większej dostępności szczepień – w tym także trzecią dawką dla nastolatków. Jak również w dostosowaniu oferty touroperatorów do obecnej sytuacji. Klienci biur podróży mogą bezpłatnie zmienić termin wyjazdu nawet na kilkadziesiąt dni przed podróżą. Wykupić ubezpieczenie turystyczne obejmujące ochronę na wypadek zachorowania na covid-19.

To wszystko sprawia, że Polacy nie tylko coraz śmielej dokonują rezerwacji. Nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, by skorzystać z przysługujących z tego tytułu rabatów i promocji. Zabezpieczenie wakacyjnych planów w postaci licznych gwarancji daje poczucie bezpieczeństwa. Pandemia skłoniła wielu Polaków, by wyjechać na zagraniczne wakacje z biurem podróży. Dla niektórych był to pierwszy wyjazd tego typu w życiu.  

Źródło: Wakacje.pl