Certyfikaty jakości przepustką na zagraniczne rynki. Pandemia COVID-19 wprowadziła chaos do wielu segmentów światowej gospodarki. Z jednej strony mamy do czynienia z przerwaniem globalnych łańcuchów dostaw, z drugiej zaś obserwujemy potężne zmiany na zapotrzebowanie rynków. Kłopoty jednych firm to dla innych szansa na ekspansję międzynarodową. Innowacyjne przedsiębiorstwa szukają nowych rynków i kanałów dystrybucji, a także umacniają już istniejące, czyniąc je bardziej wydajnymi i efektywnymi. Wdrażanie systemów zarządzania jakością jest coraz bardziej popularną i skuteczną metodą osiągania tych celów.

Audyt szansą na rozwój

Wdrożenie w firmie systemu zarządzania jakością i uzyskanie certyfikatu jest uzależnione od wielu czynników. Przede wszystkim od wielkości przedsiębiorstwa, zasad funkcjonowania i zaangażowania pracowników. Działania tego typu podejmowane są w celu zapewnienia prawidłowej działalności firmy oraz możliwości jego rozwoju.

Audyt przynosi firmie szereg wymiernych i długoterminowych korzyści. Po pierwsze to gwarancja stałego, wysokiego poziomu jakości i bezpieczeństwa produktów i usług. Po drugie skuteczne identyfikowanie i rozwiązywanie problemów. Uzyskanie certyfikatu jakości stymuluje wzrost konkurencyjności i rentowności. Ponadto gwarantuje zaufanie klientów i partnerów biznesowych, a także jest przepustką do wejścia na rynki zagraniczne.

Certyfikaty jakości przepustką na zagraniczne rynki - kobieta w laboratorium firmy Krynica Vitamin
Certyfikaty jakości przepustką na zagraniczne rynki

Certyfikaty AIB

Przedsiębiorstwa chcąc zdobywać kolejne rynki i być bardziej konkurencyjnymi wdrażają certyfikaty jakości, od podstawowych: GMP czy HACCP, do bardziej wymagających tj. Food Standard (IFS), British Retail Consortium(BRC), FSSC 22000, AIBFDA, aż po spersonalizowane BIO, związane z wykorzystaniem zielonej energii. Firmy z Europy Środkowo-Wschodniej chcąc sprzedawać swoje produkty poza Europę, muszą mieć certyfikaty spełniające wymagania danych rynków. Różne kierunki działań wymagają innych standardów.

Standardy AIB American Institute of Bakery są cenione nie tylko w USA, ale na całym świecie, uchodzą za najbardziej wymagające i surowe. Instytut od stu lat pomaga światowym markom zdobyć zaufanie klientów, optymalizując ich procesy i zapobiegając wycofywaniu produktów. AIB jest systemem audytowania, który pomaga zakładom produkującym żywność skupić uwagę na pięciu podstawowych obszarach działania: odpowiednim programie higieny, zwalczaniu szkodników, metodach pracy i praktyk dotyczących personelu oraz technikach i konserwacji. Wymienione kategorie oceniane są osobno. W każdej jednak można uzyskać maksymalnie 200 punktów, łącznie 1000 punktów.

„Certyfikat AIB otwiera nam drogę na rynek amerykański. Ponadto jest sygnałem dla naszych obecnych i potencjalnych klientów, że firma spełnia wyśrubowane wymogi dotyczące jakości i bezpieczeństwa żywności. Po stacjonarnym, restrykcyjnym audycie otrzymaliśmy certyfikat dedykowany branży napojowej (Consolidated Standards for Beverage Facilities)” – mówi Marta Kamińska, Dyrektor ds. Jakości, Badań i Rozwoju w Krynicy Vitamin.

Krynica Vitamin produkuje na rynek amerykański napoje alkoholowe na bazie sfermentowanego cukru hard seltzer. Ponadto napoje energetyczne dla jednego z największych graczy na amerykańskim rynku energetyków. Niedawno rozszerzyła współpracę z amerykańskim kontrahentem na produkcję napojów energetycznych na rynek europejski. W ramach tej współpracy Krynica Vitamin produkuje również napoje energetyczne na rynek australijski.

„Udowodniliśmy, że jakość i bezpieczeństwo żywności to dla nas kwestie priorytetowe, a rozwój Krynicy Vitamin idzie w parze z najwyższą jakością” – dodaje Marta Kamińska, Dyrektor ds. Jakości, Badań i Rozwoju.

Certyfikaty jakości stymulują eksport

Na międzynarodowych rynkach trwa rewolucja. Przedsiębiorstwa, bez względu na swoją wielkość i pozycję rynkową szukają nowych kierunków zbytu. Certyfikaty jakości stają się dla nich przepustką do ekspansji międzynarodowej. Polskie firmy w 2020 roku najczęściej nawiązywali współpracę z partnerami biznesowymi z Hiszpanii, Grecji, Belgii, Czech i Wielkiej Brytanii. Natomiast zagraniczni kontrahenci najchętniej szukali partnerów biznesowych w Korei Pd, we Włoszech, Portugalii, Hiszpanii i Brazylii.