Nowe i zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne oraz lokomotywy, inwestycje w infrastrukturę czy setki zmodernizowanych wagonów, które już teraz wożą pasażerów. PKP Intercity w 2020 rok wchodzi z podpisanymi umowami na blisko 4,3 mld zł brutto.

Blisko 49 mln pasażerów wybrało w 2019 r. podróż z PKP Intercity. To o niemal 18 mln więcej niż w 2015 r., co oznacza wzrost aż o 57% w ciągu zaledwie 4 lat. Na wysokie zainteresowanie usługami spółki wpływa coraz większa dostępność kolei i stale rosnący komfort podróżowania. Jednak przewoźnik nie spoczywa na laurach. Chce zaskarbić sobie zaufanie pasażerów realizując największy w swojej historii program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Na początku 2020 r. spółka może mówić o podpisanych umowach o wartości blisko 4,3 mld zł brutto, których pierwsze efekty realizacji już widać na torach.

Długofalowe inwestycje

Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” to koło zamachowe dla rozwoju przewoźnika. Długofalowa strategia zakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na ten cel ponad 7 mld zł przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i właściwymi resortami z Ministerstwem Infrastruktury na czele.

Dzięki odważnym i przemyślanym inwestycjom, kolej odzyskuje należne sobie miejsce i staje się motorem napędowym gospodarki. Rosnące zainteresowanie podróżami pociągami pokazuje, że Polacy dostrzegają efekty zmian, które wprowadza m.in. PKP Intercity. Ich celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna i do tego celu konsekwentnie zmierzamy – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jakość taboru

Plany PKP Intercity zakładają, że do końca 2023 r. tabor będzie w 80% nowy lub zmodernizowany. Oznacza to, że największy polski kolejowy przewoźnik kupi 12 nowych
i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego dochodzą ogromne inwestycje wagonowe – PKP Intercity zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów. Te zmiany odczują przede wszystkim pasażerowie.

Kolej stawia na komfort

Po pierwsze wygodne fotele, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do bezprzewodowego internetu. Poza tym wyciszenie wnętrza wagonu dzięki zabudowie nowoczesnych wózków. Dlatego właśnie z tych udogodnień już teraz korzystają osoby podróżujące z PKP Intercity wagonami, które zmodernizował H Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu i to na aż 5 miesięcy przed wyznaczonym terminem. Pierwotnie zawarty w listopadzie 2017 r. kontrakt dotyczył 60 wagonów typu 111A i wykonania naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądem na 3. poziomie utrzymania. Warta 273 mln zł brutto umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity, co w sumie zwiększyło wartość umowy do blisko 410 mln zł brutto. Obecnie z unowocześnionych wagonów korzystają pasażerowie na trasach: Szczecin-Olsztyn, Wrocław-Olsztyn-Białystok, Lublin/Kraków-Wrocław-Zielona Góra-Szczecin oraz Lublin-Warszawa-Poznań- Szczecin/Gorzów Wielkopolski.

Przedsięwzięcie na wiele lat

Realizowany przez nas program inwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dlatego też pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami. Jesteśmy na właściwym torze i cały czas nabieramy prędkości – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne. Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu jeszcze w grudniu 2017 r. dostarczył 22 wagony 144A, które zyskały m.in. zabudowę przedziałów z nowymi fotelami czy system Wi-Fi.

Kolejne wagony wkrótce na torach

Na tym nie koniec inwestycji wagonowych. W efekcie zawarte przez PKP Intercity z polskimi producentami umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnych nowoczesnych pojazdów. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESA Bydgoszcz. Ponadto po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 komfortowych wagonów, a finalna wartość umowy to blisko 1,03 mld zł brutto. Z tej puli PKP Intercity odebrało już wspomniane 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią z Bydgoszczy do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO. Ponadto wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie będą absolutną nowością na rynku, w przestrzeni których znajdą się wydzielone przedziały rodzinne oraz przedziały dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. Ponadto w wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Pojedziemy nowymi pociągami

PKP Intercity w ramach realizowanego programu inwestycyjnego powiększa park taborowy również o elektryczne zespoły trakcyjne. Cel: flota 86 nowoczesnych EZT w 2023 r. Poza tym jednym z filarów programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana 21 sierpnia 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

160 km/h

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne od Stadler Polska będą dostosowane do prędkości 160 km/h. To pozwoli na wykorzystanie pojazdów na zmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniem możliwie najatrakcyjniejszego czasu przejazdu. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. Nowe jednostki będą posiadać przy tym liczne udogodnienia. Zostanie zainstalowany monitoring, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. W czasie podróży pasażerowie będą mogli skorzystać z bezprzewodowego internetu, a także oferty gorących i zimnych dań i napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej.

Propasażerskie zmiany

W efekcie park taborowy przewoźnika obejmuje 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Chodzi o 20 jednostek typu PesaDART, 20 jednostek Flirt³ oraz 20 pojazdów typu Pendolino. Również z myślą o użytkownikach już eksploatowanych EZT, PKP Intercity wprowadza w jednostkach dodatkowe udogodnienia. Ponadto od grudnia 2019 r. pasażerowie pociągów Pendolino, Flirt³ i PesaDART mają możliwość łatwego wyboru miejsc na mapie członu pociągu, w którym planują podróżować, korzystając z opcji ich graficznej wizualizacji.

Wi-Fi

Z kolei z końcem listopada 2019 r. zakończył się montaż Wi-Fi we wszystkich dostępnych Pendolino. I dlatego usługa bezprzewodowego internetu jest dostępna we wszystkich aktualnie wykorzystywanych EZT przewoźnika. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Wi-Fi w pociągach Express InterCity Premium (EIP) skorzystało z niego ponad milion pasażerów, pobierając średnio 797 GB danych dziennie. W efekcie w grudniu 2019 r każdy zalogowany użytkownik korzystał z Wi-Fi średnio przez ok.2 godziny, co oznacza, że internet towarzyszy pasażerom pociągów Pendolino przez znaczną część podróży. Bezprzewodowy internet jest obecnie dostępny także w 320 wagonach PKP Intercity.