Co zrobić, by twój biznes rozwijał się szybciej niż konkurencja? Pamiętaj o trzech obszarach, które często są zaniedbywane przez przedsiębiorców. Po pierwsze – śledź najnowsze trendy dotyczące biznesu, nowych technologii, zakupów w sieci, mediów społecznościowych. Innowacyjne rozwiązania mogą spowodować, że wyprzedzisz konkurencję i zdobędziesz nowych klientów. Po drugie – postaw na ludzi. Bądź członkiem społeczności i otaczaj się osobami, które pomogą ci robić prawdziwy biznes. Po trzecie – pamiętaj o tzw. „trójkącie przedsiębiorcy”.

Czy wiesz, co kryje się pod pojęciami: „Omnichannel”, „Multiscreening”, „Click & Collect”? Czy wiesz jak nowe trendy wpływają na nasze życie i biznes? Jeśli nie – nadrób zaległości i śledź nowinki na bieżąco. Oferuj klientom to, czego nikt jeszcze nie zaoferował. THINKTANK, czyli jeden z czołowych polskich ośrodków analiz wydał niedawno „SmartBook”, w którym znajdziesz 55 trendów świadomego życia, zdrowia, kupowania, pracy i odpoczynku. Podobnych publikacji jest wiele, zwłaszcza na zagranicznym rynku. Dzięki nim będziesz wiedział, że dzisiejsi klienci robią zakupy w Internecie przy użyciu kilku narzędzi jednocześnie (zaczynają na komputerze, kończą na smartfonie), a „omnichannel” to nic innego jak skuteczna komunikacja z konsumentami za pomocą wielu platform. Co znaczy „Click & Collect”? Jeśli prowadzisz biznes e-commerce to rozwiązanie może Ci się przydać. Coraz więcej osób nie zamierza czekać dwóch dni (ani nawet jednego) na zakupy zamówione przez internet. Dzięki usłudze „Click & Collect” zamawiają online, a odbierają zakupy nawet już po dwóch godzinach w realu (np. na stacji benzynowej). Dlaczego skrót DIY staje się coraz bardziej popularny? „Do It Yourself”, bo o nim mowa to nowy trend promujący majsterkowanie i samodzielne wykonywanie wszystkiego, od ubrań, poprzez meble i akcesoria, na biżuterii kończąc. Hipermarkety już dziś zobaczyły szansę w tym trendzie. W Kanadzie wartość rynku samodzielnych remontów rośnie rok do roku o więcej niż 5 proc. W 2013 r. osiągnęła poziom ponad 63 mln dolarów (w tym samym czasie rynek polski był oceniany na około 38 mld zł). W sieci pojawia się coraz więcej porali, które sprzedają ręcznie robione produkty, ale udzielają również wskazówek jak tworzyć, budować samodzielnie. Może to informacja, którą warto wykorzystać?

Środowisko nastawione na podobne cele

Aby przenieść swoją działalności na wyższy szczebel należy zadbać o środowisko, którym się otaczasz. Tradycyjny networking to za mało, postaw na społeczność nastawioną na podobne jak Twoje cele. Otaczaj się ludźmi, którzy zmierzają w tym samym kierunku, dzięki temu zbudujesz relacje wykraczającą poza zwykłą wymianę wizytówek i grzecznościowe uściski dłoni. Powinieneś szukać społeczności, która zapewni mentorskie wskazówki, wsparcie i inspirację. – Wspólna przestrzeń pracy oznacza miejsce, w którym ścierają się pomysły i talenty. Bycie jego częścią stwarza nie tylko międzyludzkie relacje, lecz również przyszłe interakcje biznesowe, które mogą być korzystne dla firm rozpoczynających działalność. – mówi Hadley Dean, CEO Compass Offices EMEA, azjatyckiego giganta, obecnego na polskim rynku biur serwisowych. – Budowanie społeczności przyczynia się do osiągnięcia sukcesu. Obserwujemy jak istotną rolę odgrywa współpraca oraz komunikacja pomiędzy naszymi klientami. Nasza filozofia wykracza poza elastyczne warunki najmu, prestiżową lokalizację i nowe technologię, to również działania stawiające na integrację członków naszej społeczności. Organizujemy warsztaty i spotkania, które wspierają relacje między najemcami: dni jogi, healthy days, wspólne gotowanie czy degustacje herbat – dodaje Dean.

Trójkąt przedsiębiorcy

Co oznacza „trójkąt przedsiębiorcy”? Według ekspertów każda firma powinna działać w oparciu o trzy filary takie jak: produkt, administracja i sprzedaż. Błąd, który przedsiębiorcy popełniają na starcie to faworyzowanie jednego obszaru kosztem pozostałych. Bywa, że zajęci udoskonalaniem produktu zapominamy, że kiedyś powinniśmy zacząć go sprzedawać, bo przecież to sprzedaż determinuje nasz wzrost i decyduje o zarobkach. Zdarza się również, że pochłonięci pracami administracyjnymi, zapominamy o samym produkcie, który jest często odbiciem naszego pomysłu i idei, ale zupełnie nie trafia w gusty i potrzeby klientów. Jak to zmienić? Jak sprawić, by „trójkąt przedsiębiorcy” pracował na naszą korzyść, a nie odwrotnie? – Pamiętajmy o dwóch zasadach: po pierwsze – prośmy o pomoc i outsourcujmy działania. Po drugie – nie ponośmy, przynajmniej na początku, nadmiernych wydatków, które nie mają bezpośredniego przełożenia na sprzedaż i rozwój firmy.  Przykładem może być księgowość, którą młodzi przedsiębiorcy prowadzą samodzielnie. Wyliczyliśmy, że na wypełnianie dokumentów, załatwianie formalności lub dokształcanie się w tym zakresie, poświęcają średnio 1 dzień w tygodniu, czyli ok. 4 dni w miesiącu. Gdyby zlecili te zadania profesjonalnym księgowym, mogliby poświęcić ten czas na rozwijanie działalności i sprzedaż. Oznaczałoby to, że początkowe wydatki będą miały wpływ na zwiększenie zarobków w dłuższej perspektywie czasu – mówi Adam Głos, prezes firmy Tax Care.

 

źródło: BRM Group Warsaw