Sprzedaż w sklepach małoformatowych. Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w maju 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,7% wyższa niż w maju 2019 r. Natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 20%. W maju 2020 r. Klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej niż przed rokiem. Robili natomiast większe zakupy. Średnia wartość transakcji w maju 2020 r. wyniosła 19,6 zł, czyli o 30% więcej niż rok wcześniej i o 16% więcej niż w kwietniu 2020 r.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w maju 2020 r.: mdm -0,8% , rdr +5,7%

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +3,9%

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2020 r.- lodówki sklepowe z artykułami spożywczymi
Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2020 r.

W maju klienci odwiedzali małe sklepy rzadziej niż przed rokiem, ale więcej kupowali

W maju przestała obowiązywać większość wprowadzonych wcześniej obostrzeń. Sprzedaż w sklepach małoformatowych z każdym tygodniem wracała do stanu sprzed epidemii – wzrostowi liczby transakcji towarzyszyło obniżenie średniej wartości koszyka. W porównaniu z kwietniem 2020 r. obroty sklepów małoformatowych obniżyły się o około 1%. Pomimo tego, że liczba transakcji zwiększyła się o 17%. Klienci sklepów małoformatowych coraz częściej wpadali do pobliskich placówek po małe, impulsowe zakupy – maju 2020 r. 46% transakcji w sklepach małoformatowych dotyczyło tylko jednego lub dwóch opakowań produktów. W maju 2019 r. takie transakcje stanowiły nieco ponad 50% zakupów. Wartość 4 na 10 paragonów nie przekraczała 10 zł. Jednocześnie spadała liczba klientów, którzy w sklepach małoformatowych robili większe zakupy na kilka dni. W maju 2020 r. tylko na co dwunastym paragonie można było znaleźć ponad 10 opakowań. W tygodniach z największymi obostrzeniami tyle produktów wkładał do koszyka co ósmy klient.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w maju 2020 r. wartość sprzedaży spirytusu, mydeł w płynie czy drożdży, które na krótko przed i w pierwszych tygodniach po wybuchu epidemii błyskawicznie znikały z półek była znacznie (o 70-80%) wyższa niż przed rokiem. Jednak już w porównaniu z kwietniem 2020 r. każda z tych kategorii odnotowała spadki o około 50%. Klienci sklepów małoformatowych mniej niż przed rokiem i mniej niż w kwietniu wydali na kupowane masowo produkty suche. Takie jak ryż, kasze czy makaron), a także papier toaletowy.

Alkohol i napoje

W porównaniu z majem 2019 r. lepiej niż przed rokiem sprzedawały się w sklepach małoformatowych różnego rodzaju produkty do gotowania i przygotowania domowych posiłków. Przykładowo wydatki na przyprawy były o około 20% wyższe niż przed rokiem, wartość sprzedaży mrożonek warzywno-owocowych zwiększyła się o 30%, a oleju o 10%. O kilkanaście procent wzrosła też w maju 2020 r. wartość sprzedaży keczupu i musztardy, wykorzystywanych często do potraw z grilla.

W maju 2020 r. wartość sprzedaży produktów tytoniowych i alkoholu wzrosła łącznie o ponad 10%. W dużej mierze jednak stały za tym wyższe (m.in. za sprawą akcyzy) niż przed rokiem ceny. Szczególnie duże wzrosty odnotowały wódki czyste. Wydatki na nie były o 16% większe niż w przed rokiem (w ujęciu wolumenowym ten wzrost był znacznie niższy). W tym samym czasie wartość sprzedaży wódek smakowych zwiększyła się tylko o 6%. Do słabszego wyniku tej kategorii przyczynił się spadek popytu na najmniejsze pojemności (90 i 100 ml). W maju 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 7% mniej takich butelek wódek kolorowych niż rok wcześniej.

W porównaniu z majem 2019 r. gorzej w sklepach małoformatowych sprzedawały się napoje – też głównie za sprawą mniejszych pojemności. Ponadto słodycze – tu za spadki odpowiadały głównie produkty impulsowe batony, wafelki, rogaliki czy gumy do żucia).

Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w maju 2020 r.: mdm -5,9% , rdr -3,1%

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw. Ponadto duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło:PIH