Dlaczego marki tracą klientów? Analiza rynku elektroniki. Firma GfK wprowadza na polski rynek nowe narzędzie dla marketerów i działów sprzedaży – Consumer Insights Engine. Rozwiązanie pozwala markom lepiej niż dotychczas poznawać i rozumieć decyzje zakupowe konsumentów. Ponadto pozwala poznać odpowiedzi na wiele nurtujących marki pytań, m.in.: dlaczego i w jakich sytuacjach tracą one potencjalnych nabywców.

Consumer Insights Engine (CIE) to jedyne na świecie tak zaawansowane, cyfrowe narzędzie umożliwiające badanie ścieżki zakupowej konsumentów. Zostało ono skalibrowane w oparciu o twarde dane POS (point of sales – pochodzące z punktów sprzedaży). Pozwala porównywać ze sobą dane sprzedażowe poszczególnych brandów oraz wybranych produktów. Zarówno w skali krajowej, jak i w odniesieniu do rynków na całym świecie.

Dlaczego marki tracą klientów? Analiza rynku elektroniki - kobieta siedzi na kanapie z karta płatnicza w reku i laptopem na kolanach.
Dlaczego marki tracą klientów? Analiza rynku elektroniki

Zrozumieć klienta

Dziś zrozumienie nabywcy jest receptą na wzrost sprzedaży. CIE działa w oparciu o intuicyjną platformę online, dzięki której klienci samodzielnie wyszukują interesujące ich informacje związane z procesem decyzyjnym konsumentów. W dowolnej chwili mogą wygenerować kluczowe dane. W tym np. kto rozważał zakup produktu konkretnej marki. Ponadto, którzy nabywcy w ogóle nie brali jej pod uwagę oraz jakie kryteria zaważyły o finalnym wyborze oferty konkurencji.

Wszystkie te parametry można zmierzyć na bardzo wysokim poziomie szczegółowości. Wyodrębniając wśród konsumentów konkretne grupy nabywców z podziałem np. na płeć lub wiek. Użytkownicy mogą również zweryfikować, jak różnice w decyzjach zakupowych kształtowały się w poszczególnych kanałach sprzedaży – online lub offline. Ponadto także sprawdzić wyniki konwersji dla konkretnych sieci detalicznych. Widzą bowiem, w których sieciach ich działania są bardziej efektywne niż średnia rynkowa, a w których zupełnie przeciwnie. W konsekwencji mogą błyskawicznie dostosować swoją strategię sprzedażową i marketingową, zmieniając priorytety i kładąc większy nacisk np. na client service, aktywność reklamową czy zmianę polityki cenowej.

Dane w CIE przedstawiane są w formie czytelnych wykresów uzupełnionych opisami i pozwalają na szybkie wygenerowanie raportów w formacie .xls lub .csv. Aktualnie w polskiej wersji Consumer Insights Engine można analizować dane dla 7 kategorii produktowych: laptopów, tabletów, drukarek, telefonów, telewizorów, pralek oraz lodówek.

Gdzie sprzedawać, aby zarabiać?

Jak wynika z danych CIE w I kwartale br. dla powyższych kategorii ponad 60% zakupów nadal odbywało się w sklepach stacjonarnych. Natomiast już za blisko 40% odpowiadały kanały zdalne („czyste” zakupy online stanowiły 25%, a click&collect 6%, podobnie jak zakupy przez telefon). Największe znaczenie kanał online (czysty online + c&c) miał dla tabletów, gdzie odpowiadał on za 50% wszystkich zakupów. Telezakupy i telesprzedaż były z kolei domeną rynku smartfonów – 9% całkowitej sprzedaży realizowane było poprzez ten kanał. Z kolei zakupy w sklepach stacjonarnych najwięcej znaczyły dla kategorii telewizorów oraz dużego AGD (pralki i lodówki). Jednak nawet w tych segmentach stanowiły one niespełna 70% całości. Na bazie powyższych danych firmy mogą łatwo porównywać swoją skuteczność w poszczególnych kanałach. Zarówno na tle konkurencji jak i całości rynku.

Źródło: GfK