Niemal połowa kandydatów (46%), którzy wynieśli negatywne wrażenia z rekrutacji u danego pracodawcy, zmienia nastawienie do jego produktów lub usług na negatywne i rezygnuje z ich zakupu – wynika z 2. edycji badania Candidate Experience przeprowadzonego z inicjatywy Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. I choć aż 65% pracodawców uważa, że dba o relacje z kandydatami na wszystkich etapach procesu rekrutacyjnego, to podobnie jak rok temu, w opinii większości kandydatów (57%) firmy nie dbają o ten obszar swojego biznesu.

Działania na polu candidate experience w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych są prowadzone już od kilkudziesięciu lat, podczas gdy w Polsce jest to jeszcze stosunkowo młode zagadnienie. Jednak z roku na rok obserwujemy, że coraz więcej naszych pracodawców udoskonala swoje praktyki w tym zakresie, bo zdaje sobie sprawę, że przekłada się to na ich część biznesową. Potwierdzają to wyniki tegorocznej edycji badania Candidate Experience, w ramach którego zdecydowana większość pracodawców – aż 85% – uważa, że wrażenia kandydatów wyniesione z procesu rekrutacji mają wpływ na postrzeganie produktów i usług firmy – mówi Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions, która jest inicjatorem Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Pracodawca nie docenia kandydata

Choć 65% pracodawców twierdzi, że dba o relacje z kandydatami, to tylko 29% z nich wysyła informację zwrotną o przebiegu rekrutacji do wszystkich kandydatów. Pozostali respondenci kontaktują się tylko z osobami, które dotarły do ostatniego etapu rekrutacji (35%) lub które otrzymały zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną (33%). Z drugiej edycji raportu, podobnie jak z ubiegłorocznej, wynika także, że 7 na 10 zapytanych pracodawców nie utrzymuje żadnego kontaktu z kandydatami, którzy nie przeszli do finalnego etapu, a jedynie zachowuje ich dane w bazie. Te wyniki pokazują, że zdecydowana większość pracodawców nie liczy się z tzw. kandydatami odrzuconymi i nie jest świadoma, że może to mieć negatywne odbicie w rekrutacjach prowadzonych w przyszłości. W szczególności, kiedy będziemy mieć do czynienia z rynkiem pracownika. Wówczas z uwagi na pewność zatrudnienia oraz rosnący popyt na pracownika, firmy muszą zawalczyć o wartościowego kandydata także pozapłacowymi atutami – podkreśla Marcin Sieńczyk.

Dbanie o relacje z kandydatami może przynieść wymierne korzyści firmie. Michał Molik, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zauważa, że od kiedy jego firma jest członkiem Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji i stosuje jej standardy, spotyka się z niezwykle pozytywną reakcją kandydatów. Doceniają pogłębioną informację, dziękują za odpowiedź i w przyszłości chętniej biorą udział w kolejnych naszych rekrutacjach – mówi Michał Molik.

Niezadowolony kandydat „nie kupuje” pracodawcy

Nieodpowiednio przeprowadzona rekrutacja może odbić się negatywnie na wynikach sprzedażowych firmy. Bo jak twierdzi blisko połowa zapytanych kandydatów (46%), negatywne wrażenia wyniesione z rekrutacji u danego pracodawcy zmieniają ich nastawienie do jego produktów lub usług na negatywne, a w konsekwencji mogą oznaczać rezygnację z ich zakupu. Potencjalnie może być to duży problem dla firm, ponieważ jak wynika z badania, aż 57% kandydatów uważa, że pracodawcy wcale nie dbają o relacje z nimi. Choć jest to wynik o 11 p.p. niższy niż rok temu, to jednak szczegółowe wyniki pokazują, że jeszcze wiele do zrobienia w tym obszarze. 1 na 4 kandydatów nie otrzymuje żadnej informacji o przebiegu rekrutacji (23%), a ponad połowa odpowiedzi (55%), dlaczego nie zostali przyjęci do pracy i nad czym powinni popracować, by móc w przyszłości aplikować na dane stanowisko.

Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której zapraszamy kandydata na spotkanie rekrutacyjne i nie informujemy go o jego wynikach. Zdarza się, że otrzymujemy od kandydatów podziękowanie za informację zwrotną z komentarzem, że jesteśmy pierwszą firmą, która takiej odpowiedzi udzieliła – zauważa Agata Błaszkiewicz, Dyrektor ds. HR w Colliers International.

Wyniki 2. edycji badania Candidate Experience, podobnie jak rok temu, pokazują, że przed rekruterami jest jeszcze sporo pracy w zakresie przygotowania do procesu rekrutacyjnego, zarówno w czasie jak i po jego zakończeniu. Duża rozbieżność między działaniami firm a opiniami kandydatów powinna skłonić do podejmowania przez pracodawców kolejnych kroków w celu uzyskania większej przychylności ze strony potencjalnych pracowników. Cieszy nas, że coraz więcej firm dostrzega potrzebę dbania o relację z kandydatami, czego dowodem jest między innymi podwojenie w ciągu roku liczby członków Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji – podsumowuje Marcin Sieńczyk z eRecruitment Solutions.

źródło: eRecruiter