Polskie firmy coraz chętniej i częściej poszukują zagranicznych partnerów, dzięki którym mogą rozwijać swoją ofertę. Przy ich wyborze należy jednak zwrócić uwagę na dużą liczbę szczegółów, które mogą warunkować dalsze owocne współdziałanie.

 

Jak rozpocząć biznes międzynarodowy i jak nawiązywać współpracę?

Dobrym pomysłem jest udział w szkoleniach, konferencjach i seminariach dedykowanych przedsiębiorcom z różnych krajów i regionów. Tu z pomocą może przyjść między innymi Polska Izba Handlu Zagranicznego, która oferuje szkolenia zakończone uzyskaniem certyfikatu. Na podobnym polu działa także Krajowa Izba Gospodarcza, organizator targów, wystaw, konferencji oraz wyjazdów zagranicznych. W swojej bazie posiada ona między innymi oferty biznesowe firm z Armenii, Bułgarii, Litwy, Serbii i Węgier. Lokalne przedstawicielstwa i delegatury jednostek wspierających współpracę zagraniczną są w każdym większym mieście, dzięki czemu można łatwiej zrobić pierwszy krok.
Nie można tu jednak zapomnieć o rzeczy, która wydaje się elementarna, czyli znajomości języków obcych. Język angielski to absolutna podstawa, znajomość innych, w tym lokalnych, z pewnością usprawni proces komunikacji.  Warto też przyswoić sobie wiedzę na temat kultury i warunków prawnych w kraju potencjalnego kontrahenta. Takie informacje ułatwią prowadzenie rozmów z przedstawicielami danego przedsiębiorstwa i nawiązanie współpracy.
Podstawowym celem firmy poszukującej zagranicznego partnera jest bycie zauważonym i wzbudzenie zainteresowania swoją ofertą. Jednym z działań, jakie przedsiębiorca może podjąć chcąc rozpocząć współpracę międzynarodową jest wykorzystanie mediów własnych i sieci społecznościowych. Blog, dyskusje i komentarze na branżowych forach, aktywna obecność podczas wydarzeń ważnych w danej branży pomagają budować ekspercki wizerunek. Nie bez znaczenia jest też odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej, którą warto prowadzić co najmniej w dwóch językach – ojczystym i obcym (np. angielskim). Materiały, przygotowane w oparciu o odpowiednio dobrane słowa kluczowe, zwiększą jej widoczność, ułatwiając dostrzeżenie firmy przez potencjalnego współpracownika.

Cele współpracy

Współpraca międzynarodowa stanowi obecnie znaczący element rozwoju wielu polskich firm. Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej nabrała ona nowego znaczenia – kooperacja między międzynarodowymi partnerami, poza rozwojem sprzedaży oraz nowymi inwestycjami, to także możliwość pozyskiwania i wymiany informacji. Firmy i samorządy wzajemnie „uczą się” od siebie dobrych zachowań, dzięki którym mogą osiągać zamierzone cele. Przedsiębiorstwa, które myślą o zagranicznych inwestycjach lub otwarciu lokalnych przedstawicielstw na terenie danego kraju mogą sięgnąć po poradę do swoich biznesowych partnerów operujących w danym państwie.
Celem współpracy dla prywatnych i państwowych przedsiębiorstw może być np. chęć zwiększenia zysków, współpraca naukowo-techniczna, poszukiwanie dobrych praktyk, szkolenia i wizyty studyjne, udział w targach, wystawach międzynarodowych i misjach handlowych lub import technologii i know-how.
Przykładem międzynarodowej współpracy w sektorze prywatnym może być chociażby projekt Run IT in Armenia, którego celem jest biznesowe parowanie polskich zleceniodawców usług z armeńskimi partnerami, gwarantującymi wykonanie danego projektu. Jest to odpowiedź na coraz większy problem polskich firm z zatrudnianiem specjalistów, głównie z branży IT.

Wybór partnera

W przypadku firm i przedsiębiorstw w nawiązaniu kontaktów warto szukać partnerów podczas seminariów i konferencji, poświęconych współpracy zagranicznej. Pomocą mogą służyć także Krajowa Izba Gospodarcza, sieć Enterprise Europe Network, Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji ambasad i konsulatów czy Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji.
Poza instytucjami państwowymi warto zainteresować się ofertą wyspecjalizowanych firm doradczych. Dzięki współpracy z nimi można stworzyć bazę potencjalnych kontrahentów działających w danej branży, nawiązać kontakt z przedstawicielami wybranych przez zleceniodawcę firm oraz przygotować spotkanie handlowe z potencjalnymi partnerami.
Jedną z takich firm jest krakowska Blue Idea, specjalizująca się w outsourcingu programistów. Firma pomaga znaleźć partnerów do konkretnych projektów, realizowanych na terenie armeńskich hubów technologicznych.

Na co zwracać uwagę?

Poszukiwania powinny rozpocząć się od  przygotowania listy firm/instytucji, z którymi chce się nawiązać współpracę. Nie można zapomnieć o analizie rynku oraz sytuacji biznesowej, w jakiej znajduje się wybrany współpracownik, np. ilości obecnie realizowanych zleceń czy liczbie pracowników. Dla zleceniodawcy z pewnością istotne będzie terminowe zrealizowanie zleconej usługi oraz opinie, jakie może pozyskać na temat potencjalnego współpracownika.
Istotnym elementem jest także odpowiednie sformułowanie umowy o współpracy. Warto pamiętać o zapisach zabezpieczających przed niewywiązaniem się z porozumienia przez wybranego partnera. W przypadku umów międzynarodowych, płatnych w walucie obcej, nie można także zapomnieć o potencjalnym ryzyku walutowym – zmiany na tym rynku mogą znacząco wpłynąć na kwotę, jaka ostatecznie wpłynie na konto kontrahenta.