Pierwsza kobieta w historii Mazdy kierowcą testowym. Poznajcie Tomiko Takeuchi, szefową projektu pierwszej elektrycznej Mazdy MX-30 i jedyną kobietę w zespole najbardziej doświadczonych fabrycznych kierowców testowych Mazdy.

Duma była ogromna, ale nie obyło się bez autentycznych obaw. Gdy w 2015 r. Tomiko Takeuchi została pierwszą w historii Mazdy kobietą powołaną na stanowisko Kierownika Programu, po prostu nie mogła uwierzyć, że – po tylu latach – otrzymała wymarzoną pracę. Obowiązki, jakie wiązały się z tym stanowiskiem, były ogromne. Takeuchi miała nadzorować całe spektrum tworzenia nowego modelu od podstaw, w tym planowanie, projektowanie, marketing, logistykę, sprzedaż i obsługę posprzedażną. Musiała również opracować rentowny plan biznesowy.

Nieustępliwość i determinacja

To dwie cechy towarzyszyły Takeuchi w jej pracy w kolejnych latach. I tak rozpoczęła się jej przygoda w roli Kierownika Programu nowej Mazdy MX-30. Pierwszego w historii firmy w pełni elektrycznego samochodu. Ale być może ona sama nie powinna być zaskoczona taką sekwencją zdarzeń, ponieważ tworzenie przełomowych projektów w Mazdzie nie było dla niej niczym nowym.

Pierwsza kobieta w historii Mazdy kierowcą testowym - czerwone auto Mazda jedzie po trasie.
Pierwsza kobieta w historii Mazdy kierowcą testowym

Takeuchi dołączyła do zespołu firmy w 1997 roku, zaraz po ukończeniu studiów na uniwersytecie w Kiusiu. Bardzo szybko odniosła sukces, obejmując po zaledwie dwóch latach pracy pozycję kierowcy testowego jako pierwsza kobieta w Maździe.

Połączenie gotowości do ciężkiej pracy i naturalnych zdolności sprawiło, że Takeuchi, która w międzyczasie sama posiadała Mazdę Carol i Mazdę MX-5 pierwszej generacji, doskonale sprawdziła się w swojej roli. Mazda ma własny system licencjonowania, w którym kierowcy testowi o różnych umiejętnościach i zdolnościach są podzieleni na rozmaite kategorie, począwszy od poziomu początkującego, aż po mistrzowski.

Licencja klasy A

W 2004 r. Takeuchi otrzymała jedną z trzech najlepszych licencji specjalnych (licencja klasy A) jako pierwsza kobieta w historii Mazdy. Do dziś jest jedyną kobietą-kierowcą testowym z tą specjalną licencją, która zalicza Mazdę MX-5 i Mazdę 2 do modeli, w których tworzeniu miała znaczący wkład.

Chociaż jej umiejętności za kierownicą sprawiły, że szybko awansowała w Mazdzie, ma jedną słabą stronę. W czasie pracy jako kierowca testowy siedziała za kierownicą wielu samochodów i jeździła po różnych krajach. Ale gdziekolwiek pojechała, w jakiś sposób zawsze udawało jej się zgubić! Czy to w Niemczech, czy gdziekolwiek indziej, nigdy nie mogła znaleźć drogi powrotnej do bazy. Po prostu brakuje jej poczucia orientacji. Ten brak orientacji w terenie szczęśliwie nie szedł w parze z brakiem orientacji w Maździe. Dziesięcioletnie doświadczenie w roli kierowcy testowego okazało się nieocenione w jej przyszłym awansie.

To szczególne doświadczenie pozwoliło jej na zdobycie niezbędnego słownictwa do oceny samochodów w najdrobniejszych szczegółach. Tworzyła szczegółowe, dogłębne raporty napisane własnymi słowami, aby pomóc inżynierom w dopracowaniu różnych pojazdów testowych, nad którymi pracowała, do ostatecznych wersji produkcyjnych. Ta wyjątkowa umiejętność okazała się bezcenna podczas nadzorowania rozwoju całkowicie nowej Mazdy MX-30. W zespole 1000 pracowników z całego świata zaangażowanych w projekt, Takeuchi musiała jasno komunikować swoje pomysły. By utrzymać koncentrację na zadaniach i doprowadzić do udanej premiery samochodu.

Lider przyszłości

Tak ciężka praca wymaga wyjątkowego lidera, który potrafi zainspirować otaczający go zespół, co znajduje odzwierciedlenie w stylu zarządzania Takeuchi. Sama wyjaśnia to następująco:

-„Wolę pozwolić zespołowi na rozmowy podczas spotkań. To mój świadomy wybór, aby znaleźć czas na wysłuchanie tego, co mają do powiedzenia i spróbować znaleźć najlepszą dla nas wszystkich drogę, którą podążymy naprzód. W końcu nie jestem ekspertem w każdym drobnym szczególe całego projektu. Moim zdaniem samotne przecieranie wszystkich szlaków jest nie na miejscu.”

Choć sama nie przywiązuje zbytniej wagi do tego, że jest pierwszą kobietą historii firmy na stanowisku Kierownika Programu, uważa, że istnieje możliwość, aby więcej kobiet zajmowało kierownicze stanowiska w przemyśle motoryzacyjnym. Ważne jest, aby opracowywać samochody, które dają każdemu przyjemność i poczucie komfortu. Kobiety mają w tym zakresie do zaoferowania równie dużo doświadczeń i wnikliwości, co mężczyźni. Samochody nie są już tylko po to, aby przejechać z punktu A do punktu B. Ważne jest, aby dawać ludziom przyjemność, aby cieszyli się czasem spędzonym podczas wspólnej drogi. A jeśli to osiągniemy, więcej osób będzie czerpać przyjemność z jazdy samochodem.

Źródło: Mazda Motor Poland