Sezon świąteczny to najważniejszy okres dla handlowców. Wielu z nich w tym dość krótkim okresie wypracowuje dużą część rocznego dochodu. Obecnie sezon zaczyna się pod koniec listopada (od Black Friday) i trwa aż do chińskiego Nowego Roku (pod koniec stycznia lub na początku lutego). Oto 3 kroki do świątecznego sukcesu sprzedażowego.

Krok 1: Po pierwsze technologia

Przede wszystkim należy upewnić się, że witryna jest zoptymalizowana pod kątem użytkowników korzystających z małych ekranów dotykowych. Już jedna czwarta Europejczyków robi zakupy z poziomu urządzeń mobilnych 2–3 razy w miesiącu a 7 proc. kupuje w ten sposób każdego dnia. Ważne jest także, aby poprawić czas ładowania strony – skrócenie średniego czasu ładowania strony o 1,6 sekundy może zwiększyć roczne dochody sklepu o  10 proc.

Aby zatrzymać klientów na stronie, trzeba także zadbać, aby czuli się na niej bezpiecznie – według badania HubSpot, 82 proc. ludzi nie odwiedza serwisów po zobaczeniu ostrzeżenia „Ta witryna nie jest bezpieczna”.

Warto zapewnić e-konsumentom szeroki wachlarz opcji płatności. Aż dwie trzecie z nich stwierdziło, że zrealizuje płatność „tylko pod warunkiem, że będzie dostępna opcja, którą zna np. PayPal”. Klienci chętniej kupują także na zagranicznych stronach, które pokazują ceny w ich walucie lokalnej – 3 na 4 z nich deklaruje, że woli płacić w swojej walucie.

Krok 2: Szukaj i daj się wyszukać

Sezon świąteczny to świetna okazja do odkrywania i badania rynków zagranicznych. Klienci szukają wyjątkowych prezentów – co trzeci Europejczyk zadeklarował, że właśnie dlatego odwiedza e-sklepy z innych krajów.
W sytuacji, gdy dany sklep już posiada klientów zagranicznych, warto sprawdzić skąd oni pochodzą i co kupują. Na wynikach tej analizy można oprzeć kampanię podczas jednego z najbardziej popularnych okazji wyprzedażowych – np. Dzień Singla w Chinach (11 listopada), Chanukę w Izraelu (2–10 grudnia), Nowy Rok (31 grudnia) albo prawosławne Boże Narodzenie w Rosji (7 stycznia).
Aby mieć pewność, że zarówno międzynarodowi, jak i krajowi klienci znajdą naszą ofertę, warto zadbać o optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). Aby zmaksymalizować efekty SEO, należy opisać produkty takimi słowami, jakie wpisują w wyszukiwarce klienci i tak samo postąpić z adresami URL stron, nazwami plików ze zdjęciami i Alt tagami (tekstem alternatywnym opisującym, co przedstawia obraz). Należy używać opisów, które mają znaczenie – „Obraz123” nie wesprze lepszej pozycji naszej firmy w przeglądarce, ale „błękitny, jedwabny krawat” – jak najbardziej.

Krok 3: Wnioski na przyszłość

Sprzedaż w sezonie świątecznym to niejednokrotnie dla małych firm aż dwie trzecie rocznego dochodu. Można jednak zmniejszyć zależność powodzenia biznesu od tych kilku tygodni, wyciągnąć wnioski i stosować sprawdzone rozwiązania przez cały rok.
Pierwsza okazja pojawia się zaraz po sezonie świątecznym. W wielu krajach klienci wyczekują styczniowych wyprzedaży. Oprócz promowania rabatów i ofert dla wszystkich użytkowników, może to być dobry czas, aby ponownie nawiązać kontakt z poprzednimi klientami. Jednym ze sposobów jest wysyłanie specjalnych kodów zniżkowych w ramach podziękowania za współpracę w poprzednim roku albo polecanie produktów uzupełniających do tego, co kupili wcześniej.
Sezon świąteczny, obfitujący w nietrafione prezenty to doskonały moment, aby wypracować profesjonalną procedurę obsługi zwrotów towaru i pieniędzy. Zła obsługa klienta może zrujnować reputację firmy, dlatego warto zadbać o profesjonalną obsługę, także reklamacji. Wiele firm oferuje obecnie możliwość zwrócenia przedmiotu „bez żadnych pytań”, często dodając opcję bezpłatnego odesłania przedmiotu. Taka polityka może znacząco zwiększyć sprzedaż, ponieważ istotnie ogranicza postrzeganie ryzyka przez nowych klientów.