Home Biznes Jak polskie MŚP odnajdują się w cyfrowej Europie

Jak polskie MŚP odnajdują się w cyfrowej Europie

  • Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99 proc. wszystkich firm w Unii Europejskiej, zapewniając 2/3 miejsc pracy i będąc motorem napędowym gospodarki regionu [1].
  • 25 proc. MŚP z krajów UE prowadzi handel międzynarodowy – wśród grupy korzystającej z PayPal to aż 84 proc.
  • Polskie firmy sprzedające swoje produkty online za pośrednictwem PayPal rosną siedem razy szybciej niż te działające offline, z czego ponad 1/3 ich produktów trafia do krajów poza Unią Europejską.
PayPal przeanalizował dane z 157 636 małych i średnich firm z 28 krajów Unii Europejskiej, które aktywnie korzystają z jego usług. Powstały w wyniku badania raport „Rozwój sektora MŚP w Europie” udowadnia, że wbrew obiegowej opinii tempo rozwoju MŚP nie jest zależne od tego, z jakiego miejsca prowadzą działalność. Przedsiębiorstwa zlokalizowane w dużych miastach rozwijają się w podobnym tempie (14 proc.), jak te mające siedzibę w obszarze wiejskim (12 proc.).
Największy wpływ na ekspansję międzynarodową firm ma rozwój cyfrowej gospodarki, zwiększenie eksportu oraz możliwość korzystania z płatności online. W całej Unii Europejskiej jedynie 17 proc. MŚP sprzedaje swoje produkty oraz usługi w internecie. W Polsce to jeszcze mniej – 13 procent [2]. Potencjał rynku jest jednak ogromny: szacuje się, że transgraniczny e-handel będzie rósł w tempie 27 proc. rocznie i w 2020 roku osiągnie wartość ponad 1 biliona dolarów.
Cyfrowe okno na świat
Małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają gospodarkę – zarówno w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej. W obu przypadkach stanowią ok. 99 proc. wszystkich firm i generują ponad dwie trzecie całkowitego zatrudnienia. W ciągu ostatnich pięciu lat były odpowiedzialne za stworzenie ok. 85 proc. nowych miejsc pracy. Co więcej, zgodnie z danymi PayPal, firmy z regionu sprzedające transgranicznie mają znacznie większą dynamikę wzrostu (14,3 proc.) w porównaniu do tych, które działają tylko lokalnie (2 proc.). To dowód na to, że e-commerce otwiera zupełnie nowe możliwości ekspansji – również na zagranicznych rynkach.
Cyfryzacja handlu oraz łatwy dostęp do narzędzi umożliwiających sprzedaż w internecie – od generatorów witryn internetowych po zaufane systemy płatności online ­– dają firmom taką samą szansę na rozwój międzynarodowy, niezależnie od tego, gdzie mają siedzibę. Potwierdzenie tej tezy widać również wśród polskich przedsiębiorstw. Z danych PayPal wynika, że polskie firmy osiągają 38,9 proc. całego wolumenu płatności ze sprzedaży do krajów poza Unią Europejską. To lepszy wynik niż w przypadku przedsiębiorstw z Francji (36,2 proc.) czy Niemiec (34,4 proc.). Wciąż jednak jesteśmy w tyle za takimi krajami jak Wielka Brytania (59 proc.), Norwegia (57,1 proc.) czy Czechy (53 proc.).

– Małe firmy zawsze były trzonem naszej gospodarki, zarówno w przypadku Polski, jak i Europy, ponieważ generują 57 proc. wartości dodanej w Unii. Im więcej firm z tego sektora w danym państwie, tym większy jego wzrost gospodarczy. W Polsce takie firmy wytwarzają 51 proc. wartości dodanej, zapewniając 68 proc. krajowego zatrudnienia [3]. Małe i średnie przedsiębiorstwa zawsze były w centrum zainteresowania PayPal i dlatego chcemy je wspomóc w rozwoju biznesu, m.in. poprzez dostarczanie im innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. PayPal One Touch – Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.

Mikroprzedsiębiorstwa motorem napędowym gospodarki

Internet umożliwia firmom z sektora MŚP łatwy dostęp do ponad czterech miliardów konsumentów z każdego zakątka świata, niezależnie od rozmiaru czy branży firmy. Przedsiębiorstwa sprzedające na rynki unijne rosną dwa razy szybciej w porównaniu do tych, które sprzedają tylko we własnym kraju.

– Małe i średnie przedsiębiorstwa mają dostęp do wielu narzędzi, które pozwalają im dotrzeć do miliardów konsumentów na całym świecie. Ciągłe wykorzystywanie tego potencjału jest niezwykle ważne dla zachowania dobrej pozycji w walce o nowych klientów. Przeciętne polskie MŚP eksportuje towary i usługi za pośrednictwem PayPal na ok. 17 zagranicznych rynków, podczas gdy przedsiębiorca z Węgier dociera do 22, a z Czech do 20 państw. Pokazuje to, że przed rodzimymi firmami stoją ogromne możliwości, jeśli chodzi o dalszą ekspansję – Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią

Świat stoi otworem przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Jak pokazują dane, wykorzystywanie narzędzi online i możliwości dawanych przez e-commerce bezpośrednio przekłada się na dobre wyniki sprzedaży. Europejskie firmy korzystające z PayPal są zdecydowanie bardziej aktywne na arenie międzynarodowej niż ich tradycyjni odpowiednicy – prawie połowę swoich towarów i usług (41,4 proc.) sprzedają poza UE, a 58 proc. ich eksportu trafia na rynki wewnątrz UE. Dla porównania, tylko 28 proc. eksporterów, którzy nie sprzedają w internecie, dotarło ze swoimi towarami poza Unię. Widoczne są także różnice w dynamice rozwoju – firmy sprzedające poza region, akceptujące płatności przez PayPal, osiągały znacznie większą stopę wzrostu niż te, które ograniczały się do rynków europejskich (15 proc. vs -10 proc.). W Polsce 61,1 proc. eksportu generowanego przez MŚP jest sprzedażą wewnątrz Unii, podczas gdy 38,9 proc. eksportuje także na rynki poza nią.
Cały raport można pobrać stąd: link.