E-commerce rośnie jak nigdy wcześniej. Branża e-commerce należy do najdynamiczniej rozwijających się sektorów z powodu zwiększonej popularności zakupów on-line. Ponadto też częstych zmian trendów i kierunków rozwoju. Pandemia wywołała boom na rynku kurierskim, ale również spowodowała, że dostawy kurierskie stały się szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Sektor e-commerce stoi przed wielkimi wyzwaniami, ale i szansami związanymi z realizacją ambitnej polityki klimatycznej UE.

Na rynku e-commerce kształtują się nowe trendy m.in. personalizacja potrzeb użytkowników i rozwój nowoczesnych narzędzi technologicznych. Od zapewnienia wygodnych zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych po korzystanie ze sztucznej inteligencji. Ponadto zielona transformacja, silver commerce, czyli zadbanie o starsze pokolenie konsumentów czy wreszcie social commerce. Innymi słowy działalność polegającą na kupowaniu i sprzedawaniu w serwisach i aplikacjach społecznościowych.

E-commerce rośnie jak nigdy wcześniej - mężczyzna siedzi przed otwartym laptopem z karta kredytowa w ręku.
E-commerce rośnie jak nigdy wcześniej

E-commerce zapoczątkował rewolucję na rynku kurierskim

Rynek kurierski w czasie pandemii gwałtownie urósł. W 2020 roku ten segment rynku, (e-commerce) zwiększył swoje przychody aż o 1 686,8 mln zł w stosunku do 2019 roku. Taki skok przełożył się na blisko 33-proc. tempo wzrostu. Natomiast wolumen dostarczonych przesyłek wzrósł o 196 mln sztuk w stosunku do 2019 roku, przy 44,5-proc. tempie wzrostu. Zwiększony popyt na usługi kurierskie szedł w parze z rosnącymi oczekiwaniami klientów, domagających się jeszcze szybszych, wygodniejszych i bezpiecznych dostaw. Logistyka z funkcji dość służebnej w stosunku do całego procesu zakupowego, stała się sercem e-commerce. Paczki z tej kategorii stanowią już ponad 60 proc. wszystkich obsługiwanych przesyłek. Rozwój tej branży stawia przed operatorami kurierskimi nowe wyzwania. Co za tym idzie potrzebę wdrażania innowacji i zautomatyzowanych procesów zaprojektowanych według potrzeb klienta.

Wyzwania rynku

Przed e-commerce stoją też ogromne wyzwania związane z Europejskim Zielonym Ładem. Da on możliwość zastosowania w wielu sektorach gospodarczych nowoczesnych rozwiązań technicznych, technologicznych oraz organizacyjnych. Tych niskoemisyjnych, zasobooszczędnych, w oparciu o model gospodarki o obiegu zamkniętym i innych w celu ograniczenia śladu węglowego. Ważny wkład w bardziej zrównoważony rozwój i osiągniecie celu neutralności klimatycznej wnieść może ekologiczna logistyka.

Źródło: Konfederacja Lewiatan