W 2015 roku udział kobiet w zarządach spółek z WIG30 wynosił 9,6 proc., w zarządach spółek z udziałem Skarbu Państwa – 7,4 proc. Mimo, że luka płacowa się zmniejsza, a proporcje dotyczące stanowisk zarządczych ulegają zmianie, panie nie chcą dłużej czekać. Już co trzecia zakładana w Polsce firma należy do kobiety. Z raportu „Zawód: Prezeska – Diagnoza Przedsiębiorczości Kobiet” wynika, że 33,4 proc. przedsiębiorstw w Polsce zostało założonych i jest prowadzonych przez płeć piękną. Pod tym względem jesteśmy wśród europejskich czempionów, bo średnia unijna to 31 proc. Dlaczego kobiety stawiają na własny biznes? O czym powinny pamiętać decydując się na działalność?

Z raportu „Zawód Prezeska” wynika, że dla większości kobiet decyzja o założeniu firmy była naturalnym etapem w karierze zawodowej (67 proc), a wynikała z chęci pracy na własny rachunek (42 proc.) lub potrzeby rozwoju osobistego (37 proc.). Brak pracy lub problemy związane z powrotem do niej, wbrew utartym stereotypom, nie były głównymi motywami do podjęcia tej decyzji.
Według badania Global Entrepreneurship Monitor (GEM) kobiety na całym świecie rzadziej niż mężczyźni zajmują się własną działalnością gospodarczą, a jeśli już – wynika to z życiowej konieczności i wymaga pokonania większej liczby przeszkód. – Najważniejszą barierą, którą powinny pokonać same kobiety są stereotypy. Jak podają analitycy PARP, tylko dwie na pięć ankietowanych kobiet uważa, iż ma kompetencje do prowadzenia własnej firmy. Tymczasem kobiety są świetnie wykształcone, mają wiedzę, doświadczenie i umiejętności interpersonalne. Coraz częściej robią karierę w branżach, które kiedyś były przypisywane głównie mężczyznom – mówi Anna
Włodarczyk-Moczkowska, która od ponad pięciu lat kieruje Towarzystwem Ubezpieczeniowym Gothaer.

Jak założyć swój biznes?
Założenie firmy jest bezpłatne i proste. Prowadzenie i utrzymanie – kosztuje trochę więcej czasu i pieniędzy. Od czego zacząć?
– Każdy początkujący przedsiębiorca, poza stworzeniem biznesplanu, zaprojektowaniem strony internetowej, czy zatrudnieniem pracowników, powinien również określić ryzyka związane ze swoją działalnością gospodarczą. Jednym z takich ryzyk jest brak odpowiedniego ubezpieczenia. Warto pomyśleć o ubezpieczeniu majątku, jak i odpowiedzialności cywilnej, zwłaszcza gdy zamierzamy kierować firmą usługową. OC przydaje się wtedy, gdy wyrządzimy szkodę osobom trzecim (naszym klientom). Co można zaliczyć do takich szkód? Pomyłkę w aptece przy wydawaniu leku na receptę, zatrucie pokarmowe w naszej restauracji, zniszczone włosy podczas zabiegu w salonie fryzjerskim. W tych sytuacjach klient może żądać wysokiego odszkodowania, a to z kolei powoduje problemy z płynnością finansową firmy – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A. Na co jeszcze zwrócić uwagę zakładając działalność gospodarczą? Przygotowaliśmy krótki poradnik.

Krok 1
Biznesplan
Z danych GUS wynika, że 30 proc. firm upada już w pierwszym roku działalności, a trzecie urodziny świętuje tylko 50 proc. z nich. Przed upadkiem pomaga chronić dobrze napisany biznesplan. Dobry biznesplan to mapa i scenariusz przyszłych działań. Uwzględnia jak najwięcej zmiennych, które mają wpływ na prowadzenie i rozwój firmy. Biznesplan powinien zawierać opis działalności, produktu lub usługi, informacje o cenach, sposobach dystrybucji, grupie docelowej i kosztach dotarcia do klienta. Szacunki przyszłych zysków i ewentualnych strat to minimum, podobnie jak analiza rynku, konkurencji i finansów. Warto wyjść poza standardy i przygotować także symulacje sytuacji kryzysowych.

Krok 2
CEIDG
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej trzeba wpisać ją do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, składając wniosek CEIDG-1 w Urzędzie Miasta lub Gminy. Można wysłać go pocztą lub wypełnić online na stronie www.firma.gov.pl, ale jeśli nie mamy tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego, konieczne będzie złożenie własnoręcznego podpisu. Do uzupełnienia wniosku nie trzeba jednak nic ponad standardowe dane osobowe, kontaktowe, NIP i REGON. Wybierając nazwę firmy, możemy pozwolić sobie na fantazję, ale w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi ona zawierać imię i nazwisko. Deklarację zgłoszeniową należy też złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w ciągu 7 dni od dnia założenia działalności.

Krok 3
Forma opodatkowania
Składając wniosek CEIDG, musimy też wybrać formę opodatkowania. Skala podatkowa, wybierana najchętniej przez przedsiębiorców, umożliwia odliczanie kosztów uzyskania przychodu i korzystanie z ulg, ale zobowiązuje do prowadzenia ewidencji księgowych lub księgi przychodów i rozchodów. Ponadto, przy dochodach przekraczających 85,528 zł, stawka podatkowa rośnie do 32 proc. Wybierając podatek liniowy wartość podatku wynosi 19 proc. i jest stała. Ta opcja eliminuje możliwość korzystania z ulg, ale – przy wysokich dochodach – jest najkorzystniejsza finansowo. Przy ryczałcie opodatkowany jest przychód, którego nie pomniejszają ponoszone koszty. Ten sposób sprawdza się zwłaszcza w przypadku drobnych działalności opartych na usługach niematerialnych. Karta podatkowa wyłącza możliwość korzystania z ulg, ale także – konieczność prowadzenia księgowości, przy zachowaniu stałej stawki podatkowej.

Krok 4
Ubezpieczenie
Z danych PIU wynika, że ubezpieczenie mienia posiada 60 proc. przedsiębiorców, ale polisa OC kojarzy nam się zazwyczaj z samochodem, ewentualnie z branżami „wysokiego ryzyka”. Faktycznie, polisa OC w branżach wymagających odpowiednich uprawnień, takich jak sektor prawniczy, medyczny czy budowlany, to obowiązek, którego niedopełnienie może skutkować nawet pozbawieniem licencji. Jak dobrać polisę w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej?
– Zakres ubezpieczenia powinien być uzależniony od rodzaju prowadzonej działalności. Ochroną można objąć mienie, czyli budynki, budowle, lokale, sprzęt elektroniczny, maszyny, czy wyposażenie biura. Polisa może chronić również mienie, które przyjęliśmy do sprzedaży oraz mienie naszych pracowników – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A. Ważną kwestią jest ubezpieczenie OC, które przydaje się zwłaszcza w przypadku prowadzenia działalności usługowej (np. zakładu kosmetycznego, fryzjerskiego, apteki, hotelu, restauracji, kawiarni). – Polisa odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności chroni nas na wypadek roszczeń osób trzecich. Trzeba pamiętać, że odszkodowania z tego tytułu mogą być naprawdę wysokie – zaznacza Marta Mazaraki z Gothaer.

Krok 5
Strona www i promocja
Z raportu „Cyfryzacja polskiego sektora MŚP” przygotowanego wspólnie przez home.pl, Microsoft i Konfederację Lewiatan wynikają pesymistyczne wnioski na temat stanu naszej cyfrowej świadomości. Tylko połowa z polskich firm wykorzystuje pocztę elektroniczną do obsługi klienta i tyle samo ma własną stronę internetową. Trudno o większe zaskoczenie, biorąc pod uwagę bardzo niewielkie koszty, jakie wymaga stworzenie prostej strony wizytówkowej opartej np. na WordPressie. Z danych Eurostatu wynika, że Polska zajmuje 23. miejsce w Europie pod względem liczby stron internetowych w firmach – ma ją zaledwie 65 proc. krajowych przedsiębiorstw. Pewnie przez lata radziły sobie bez nich, ale tym samym pozbawiają się szansy na zwiększenie zysków relatywnie niewielkim kosztem. To samo dotyczy promocji. Aż 60 proc. globalnych przychodów reklamowych trafia do tandemu Google i Facebook. I nie są to tylko pieniądze wielkich korporacji. Giganci dali drobnym przedsiębiorcom gotowe zestawy narzędzi, które umożliwiają precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. Reklamy na Facebooku (Facebook Ads) czy w wyszukiwarce (Google Adwords) to stosunkowo tani i skuteczny sposób na dotarcie do klientów ze względu na szerokie możliwości targetowania grupy docelowej. Na początek, warto skupić się na nich.

Krok 6
Biuro
Jedną z najpopularniejszych opcji jest biuro wirtualne. W najtańszym pakiecie „płacimy za adres”, pod którym rejestrujemy działalność oraz obsługę poczty przychodzącej. To rozwiązanie doskonałe dla freelancerów, którzy większość usług wykonują w mieszkaniu lub u klienta. Warto również rozważyć skorzystanie z biura serwisowanego. Najlepsze, oprócz odbierania poczty, oferują wynajem sal konferencyjnych, umożliwiają skorzystanie z biurowych sprzętów, a nawet – zapewniają pomoc w księgowości. Kolejnym rozwiązaniem są biura coworkingowe. Oprócz miejsca do pracy, spotkań i niezbędnych sprzętów, zapewniają też networking, organizując warsztaty, spotkania i imprezy. Jeśli to dla nas za mało, możemy zdecydować się na biuro co-creatingowe, w którym nie tylko korzystamy z przestrzeni, ale mamy szansę ją współtworzyć. Zyskujemy wpływ na kalendarz wydarzeń – możemy je organizować, inicjować i, oczywiście, brać udział.