Jak kobiety radzą sobie w zarządzaniu firmą? Doskonale, zwłaszcza w Polsce. Z raportu Women in business: the path to leadership wynika, że w naszym kraju co trzeci manager to kobieta. Pod tym względem stanowimy światową czołówkę. Co sprawia, że Polki tak świetnie radzą sobie w biznesie?

Rozważna i wytrwała

Jednym z największych kobiecych atutów w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest sposób myślenia. Panie nastawione są na budowanie trwałych relacji, współpracę i satysfakcję każdej ze stron. W momentach konfliktowych częściej kierują się własną intuicją i moralnością niż sztywnymi regułami czy strategiami. Jednocześnie chętniej korzystają z pomocy innych oraz łatwiej znoszą ewentualne porażki i sytuacje stresowe. – Podejmowanie decyzji, często trudnych, jest stałym elementem życia nie tylko dyrektorów, ale także każdej kobiety – mówi Anna Muras, prezes zarządu firmy UpMenu. – W takich działaniach nie pozostajemy jednak sami, o czym wielu panów zapomina. Czasem nawet krótka rozmowa z drugą osobą pozwala zmienić punkt widzenia i wybrać odpowiednie rozwiązania. Gotowość do kompromisów, elastyczność, ale również umiejętność tworzenia trwałych relacji i realizacji własnych celów, to kobiecy przepis na sukces.

Specjalistki od trudnych zadań

Według Grant Thornton, kobiety zasiadające na najwyższych stanowiskach managerskich najczęściej odpowiadają za dział HR (27%) lub finansowy (18%). W Polsce natomiast odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi kolejno 47 i 24%. – Kobiety doskonale sprawdzają się na tych funkcjach dzięki racjonalności podejmowanych decyzji i odpowiedzialności – stwierdza Anna Kochańska, wiceprezes i dyrektor sprzedaży Expander Advisors. – Dalekowzroczność oraz skrupulatność pozwalają im zawsze „trzymać rękę na pulsie” i reagować z odpowiednim wyprzedzeniem. Polki przed podjęciem ważnych decyzji finansowych częściej radzą się zewnętrznych ekspertów, co pozwala im ograniczyć ryzyko i zwiększyć racjonalność działania. Dzięki dużej empatii oraz skłonnościom do budowania pozytywnej i przyjaznej atmosfery, kobiety doskonale radzą sobie w kontaktach zarówno z pracownikami, jak i klientami lub kontrahentami. Sprawdzają się więc świetnie w roli managerów zarządzających nie tylko zasobami ludzkimi, ale również efektywną sprzedażą – dodaje ekspertka.

 Wyboista droga na szczyt

Osiągnięcie sukcesu nie zawsze jest jednak proste. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni wskazują, że największym wyzwaniem na drodze do sukcesu są obowiązki macierzyńskie i inne zobowiązania rodzinne[1]. To właśnie kobieta częściej rezygnuje z pracy w celach wychowawczych. Wyjściem, które mogłoby zmienić taki stan rzeczy jest zmiana sposobu myślenia o opiece nad dziećmi oraz działania zmierzające do popularyzacji urlopów wychowawczych wśród mężczyzn.

Co ciekawe, co piąta kobieta pytana o przeszkody na drodze do kariery wskazała również brak ambicji zawodowych czy wiary we własne siły. – Kobiety często nie starają się o awans, nawet mimo posiadania odpowiednich kompetencji czy doświadczenia – mówi Anna Muras z UpMenu – Powodem może być ostrożność, która sprawia, że zanim podejmiemy się nowych zadań, najpierw chcemy być pewne swoich umiejętności. Tak ważne decyzje wolimy spokojnie przemyśleć, co sprawia, że nie walczymy o własny rozwój. Czasem jednak warto zaryzykować, może się bowiem okazać, że jesteśmy lepsze niż same sądziłyśmy.

Taka zapobiegawczość ma też korzystne strony. Wpływa bowiem na wzrost kompetencji przedstawicielek płci pięknej. Panie chętniej się dokształcają i rozwijają swoje umiejętności. Już teraz 64% osób z wyższym wykształceniem w Polsce to właśnie kobiety.

 

[1] Women in business: the path to leadership

źródło: UpMenu