Według badań 78% klientów podejmuje decyzję o zakupie konkretnego produktu dopiero w punkcie sprzedaży. Około 70% z nich deklaruje, że ma wstępnie wybranych kilka marek szukanych produktów, zaś pozostałe 30% idzie na zakupy nie mając takich preferencji – jednak w przypadku obu grup ostateczna decyzja zapada przed półką z towarem.

Głównymi źródłami informacji dla kupujących na temat produktów dostępnych w danym sklepie są: ekspozycja na półce sklepowej (69%), gazetki sieci handlowej (36%) i reklamy produktów widoczne na hali sprzedaży (31%). Co ważne, aż co trzeci badany potwierdził, że dopiero w sklepie dowiaduje się o nowościach produktowych (35%)! Według większości respondentów dobrze dobrana reklama w sklepie przypomina klientom o konieczności kupna danego produktu (71%), w przyjazny sposób dostarcza informację o produktach dostępnych w danym punkcie sprzedaży (71%), zachęca do kupna określonych produktów (75%) i zwiększa atrakcyjność marek w oczach klientów (69%).

„W przypadku wielu kanałów komunikacji reklama może przeszkadzać i irytować odbiorców. Jednak idąc na zakupy klient jest otwarty na komunikację ze strony sieci handlowej i marek, gdyż oczekuje, że informacje na temat dostępnych produktów i nowości ułatwią mu podjęcie korzystnych decyzji zakupowych. Właściwie zorganizowana komunikacja i reklama w sklepie są pozytywnie odbierane przez klientów, ponieważ zwiększają ich satysfakcję z dokonanych wyborów” – powiedział Tomasz Małecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie in-Store Media.

Badania pokazały też, że reklama w punktach sprzedaży powoduje wzrost sprzedaży reklamowanych produktów średnio o 19% w porównaniu ze sklepami, w których reklamy nie były obecne. Wzrost ten był zbliżony we wszystkich badanych kategoriach (żywność, chemia gospodarcza, napoje i alkohole oraz kosmetyki), jedynie w przypadku napojów sięgnął aż 24%. Reklama w sklepach powoduje też wzrost świadomości marki (TOM, Top-of-Mind) o 62% i wzrost intencji zakupowych o 75%. Badanie pokazało także, iż szczególnie korzystne efekty przynosi łączenie różnych form reklamy.

„Komunikacja in-store w sklepach stanowi jeden z istotnych elementów całościowej strategii komunikacyjnej sieci handlowych. Oprócz wymiernych korzyści popartych naszymi badaniami, przyczynia się między innymi do standaryzacji przekazu kierowanego do klientów, a także dynamizuje i ułatwia ich proces zakupowy” – powiedział Tomasz Małecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie in-Store Media.

Badania sprzedażowe są prowadzone przez firmę in-Store Media we współpracy z sieciami handlowymi, natomiast badania marketingowe są realizowane na zlecenie i według metodologii in-Store Media przez firmę Nielsen metodą PAPI na próbie ok. 600 kwalifikowanych klientów w sklepach sieci Carrefour i Kaufland.