Pracownicy ochrony przez wiele ostatnich lat byli szczegółowo poddani analizie, tak przez społeczeństwo, jak i branżę. Wnioski pokazują, że nadal pokutuje obraz smutnego, starszego pana w mundurze, który na bezpieczeństwie obiektu raczej się nie zna… Co zrobić, aby zwiększyć zaufanie do tego zawodu i aby pokazać, że skuteczna ochrona może być dobrze wykonywana, ale tylko wtedy, kiedy postawimy na profesjonalistów?

W branży ochroniarskiej można wyróżnić minimum dwa stanowiska ochroniarzy, których praca – mimo jednego celu – różni się od siebie znacząco. Mowa m.in. o pracownikach konwoju i pracownikach ochrony fizycznej. Ci pierwsi muszą spełnić szereg dodatkowych kryteriów, uregulowanych rozporządzeniami MSWiA. Do nich należy nie tylko funkcja kierowania pojazdem, ale też konwojenta czy osoby transportującej wartości. Pracownicy konwoju muszą posiadać m.in. pozwolenie na prowadzenie pojazdów uprzywilejowanych, nawet, jeśli pojazd do konwoju nim na drodze nie jest.

Dodatkowo, każdy pracownik ochrony powinien wpisany być w rejestrze pracowników ochrony fizycznej – zarówno jeśli mówimy o pracowniku fizycznym, konwojencie, jak i obsługującym system alarmów używany w firmie ochroniarskiej. Na wspomnianej liście znajdują się też pracownicy specjalistyczni  uzbrojonych formacji ochronnych (SUFO) lub umundurowanych wewnętrznych służb ochrony (WSO), a także ochroniarze pracujący w miejscach ważnych dla obronności i interesu gospodarczego państwa oraz bezpieczeństwa publicznego (np. zakłady wojskowe, porty morskie i lotniska, elektrownie i ciepłownie, wodociągi, oczyszczalnie ścieków, muzea, archiwa państwowe). Wpis na listę uprawnia takiego pracownika m.in. do użycia siły w przypadku obrony lub próby obezwładnienia.

Zobacz też:

Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne?

Umiejętności, mądrość, intelekt

Pracownicy konwoju muszą charakteryzować się też umiejętnościami dodatkowymi i wrodzoną inteligencją. Wpływa ona na zarządzanie zespołem, ale też na mądre podejmowanie decyzji – np. jak zaparkować samochód, aby szybko i bezpiecznie odebrać gotówkę bez zbędnych blokad i opóźnień. Wybór miejsca parkingowego do takich działań nie tylko leży do obowiązków nadzorcy budynku, ale w dużej mierze właśnie pracownika. Warto pamiętać, że dzisiaj konwojent jest wielozadaniowy i powinien posiadać także kwalifikacje techniczne, m.in. do serwisowania urządzeń czy podejmowania działań w bankomatach, recyklerach czy wpłatomatach. Jak zaznacza firma Konsalnet, to właśnie na pracownikach ochrony spoczywa obowiązek wymiany wartości, wymiany kaset, a nawet dokonania czynności serwisowych, takich jak np. zacięcie czy wymiana papieru w drukarce. Coraz większa automatyzacja i informatyzacja sprawiają, że dobry pracownik powinien szkolić się i zdobywać nowe umiejętności.

Zobacz też:

Zabezpieczenia sieci handlowych – które z nich są najskuteczniejsze?

Kontakt bezpośredni z klientem – cecha kluczowa

Oprócz wyspecjalizowanych umiejętności w tej branży liczy się także posiadanie umiejętności bezpośredniego kontaktu z klientami. Jest to szczególnie ważne w obu typach pracowników ochrony. Zarówno pracownik ochrony fizycznej, jak i konwojent powinien kulturalnie komunikować się z klientami, zwłaszcza że jest swoistą twarzą, a wręcz wizytówką przedsiębiorstwa, banku czy instytucji. W ofercie Konsalnetu, pracownicy ochrony zabezpieczają także duże obiekty przemysłowe, biura, sieci handlowe i centra logistyczne, instytucje państwowe oraz jednostki wojskowe.