W ostatnich dniach cyberoszuści rozpoczęli działania bazujące na emocjach, jakie wzbudza w kraju koronawirus. Oszustwo przybiera trzy różne formy: złośliwy SMS i  mail, które w rzeczywistości są kampaniami phishingowymi, a także fałszywa strona z mapą kradnąca tożsamość.

Cyberoszuści wysyłają złośliwe SMSy

Wielu użytkowników telefonów komórkowych otrzymuje wiadomości tekstowe z niebezpiecznym linkiem, służącym do kradzieży danych osobowych oraz danych logowania do banku. Fałszywe SMS-y mogą wyglądać, jak poniżej:

– SMS o treści podobnej  do powyższych przykładów to oszustwo. Nie należy klikać w link. Można w ten sposób dać dostęp do konta bankowego – radzi Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy TAURON Polska Energia. – Jeżeli jednak ktoś kliknie w link, powinien natychmiast skontaktować się ze swoim bankiem i poinformować go o zaistniałej sytuacji. W ostatnich tygodniach oszuści podszywali się pod TAURON, i mogą to zrobić znowu w związku z naszym przejściem na zdalną obsługę klientów – dodaje Łukasz Zimnoch.

Uwaga na wiadomości e-mail

W oparciu o rekomendację otrzymaną od Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT GOV, ostrzegamy też przed wiadomościami e-mail, zawierającymi złośliwe oprogramowanie o nazwie AZORult, które ułatwia wykorzystanie zainfekowanego komputera. 

Popularne stało się śledzenie za pomocą specjalnej aplikacji mapy przedstawiającej skalę zakażenia koronawirusem na świecie. Wykorzystali to cyberoszuści. Mapa, która na pierwszy rzut oka nie różni się od oryginału, może okazać się źródłem złośliwych infekcji. Pobiera ona losowe pliki „*.exe”, zawierające szkodliwe oprogramowanie typu malware. Fałszywa mapa jest obecnie dostępna w wersji aplikacyjnej, lecz niebawem może również pojawić się jej wersja przeglądarkowa.

– W przypadku otrzymania smsa lub maila z podejrzanymi komunikatami radzimy potraktować je jako SPAM. Nie udzielać odpowiedzi, a także usuwać je z nośników elektronicznych. Nie instalujmy aplikacji i nie odwiedzajmy stron internetowych niewiadomego pochodzenia – tłumaczy Łukasz Zimnoch.

Kontakt z klientami

W trosce o bezpieczeństwo klientów czasowo zawieszono działanie Punktów Obsługi Klientów. Jednocześnie wzmocnione zostały elektroniczne kanały kontaktu. – Zachęcamy do zaglądania na stronę internetową tauron.pl. Można tam znaleźć szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób kontaktować się z nami w konkretnych sprawach –  wyjaśnia Zimnoch. 

Nieprzerwanie w trybie 24/7 nadzór nad całą elektroenergetyczną siecią dystrybucyjną sprawują służby ruchowe i techniczne TAURON Dystrybucja. Pracownicy spółki oraz działających na jej zlecenie firm zewnętrznych, dokonują obecnie odczytów liczników oraz innego rodzaju prac przy układach pomiarowo-rozliczeniowych, tylko w sytuacji, gdy licznik znajduje się w miejscu ogólnie dostępnym, a jego obsługa nie wymaga wejścia do lokalu mieszkalnego. Pozostałych Klientów, prosimy o podawanie stanu licznika telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu o odczycie lub mailowo poprzez formularz.

Obsługa techniczna układów pomiarowo-rozliczeniowych wewnątrz lokali będzie prowadzona w przypadkach awaryjnych, dotyczących braku zasilania. Ponadto prace planowe, związane z koniecznością wyłączenia na czas ich trwania odcinków linii energetycznej i wiążące się z brakiem zasilania dla Klientów, zostały czasowo wstrzymane. W przypadku wystąpienia wyłączeń awaryjnych, praca przy ich usuwaniu odbywać się będzie z zachowaniem podwyższonych zasad bezpieczeństwa osobistego Pracowników i Klientów.

Źródło: TAURON Polska Energia