Sprzedaż dużych sprzętów gospodarstwa domowego od dłuższego czasu utrzymuje się na wysokim poziomie. Wszystko wskazuje na to, że rok 2016 będzie dla tej branży najlepszym w historii. Polscy konsumenci coraz chętniej spoglądają w stronę sprzętów, które są większe, bardziej zaawansowane technicznie i, co za tym idzie, droższe.

Sprzedaż sprzętów gospodarstwa domowego z każdym rokiem jest coraz większa. Według danych CEDEC, pierwsza połowa 2016 roku przyniosła wzrost na poziomie 6,9%, w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Jest to wynik, który zaskoczył nawet skrajnych optymistów. Biorąc pod uwagę fakt, iż największe poruszenie zakupowe w tym segmencie dostrzegalne jest zazwyczaj w okresie letnim, który nie został uwzględniony w tym badaniu, można stwierdzić, że rok 2016 będzie jednym z najlepszych dla branży w historii.

Wpływ na tę tendencję mają 2 czynniki: kupujemy więcej sprzętów, ale też coraz chętniej wydajemy na nie większe kwoty. Przykładem mogą być chłodziarki. Wartościowa sprzedaż lodówek urosła w tym roku aż o 8,5%. To wyraźny sygnał, że Polacy przy zakupie sprzętu AGD przestali kierować się wyłączenie ceną, a zaczęli zwracać uwagę na jego zaawansowanie i parametry techniczne. Efektywność energetyczna, ciekawy design i dopasowanie do indywidualnych potrzeb użytkownika, to jedne z najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę konsumenci, decydując się na zakup konkretnego modelu. Świadomość klientów oraz ich wymagania rosną, dlatego są gotowi zapłacić więcej za produkt, który będzie w pełni spełniał ich oczekiwania. W przypadku lodówek system No Frost i wysoka klasa energetyczna, to obecnie absolutne minimum – mówi Bartosz Jeziorański, dyrektor generalny marki Haier.

Ważną rolę odgrywa również Internet, który mocno przyczynia się do podnoszenia wzrostu sprzedaży AGD. Według ekspertów branży e-commerce, sprzęt elektroniczny, to zaraz po odzieży, drugi najchętniej kupowany produkt w sieci. Możliwość szybkiego porównania cen oraz konfrontacji paramentów technicznych wybranych modeli, to bardzo duże ułatwienie dla konsumentów.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że, osobami kupującymi w sklepach internetowych są głównie młodzi ludzie, czyli właśnie świadomi użytkownicy, którym zależy na urządzeniach nowoczesnych i zaawansowanych. W swoich wyborach kierują się takimi cechami, jak funkcjonalność, design czy parametry techniczne. To grupa konsumentów niezależnych, którzy nie przywiązują się do konkretnych marek. Nic zatem dziwnego, że konkurencja wśród producentów jest coraz większa. Korzystają na tym zarówno mniej znane brandy jak i sami konsumenci. Mając na uwadze fakt, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci, należy oczekiwać dalszych wzrostów w branży AGD oraz postępującej segmentacji rynku.

 

Haier

fot. absfreepic.com