W czerwcu rusza sezon urlopowy. Może warto dorobić na pośrednictwie turystycznym? Świadczenie takiej usługi wymaga jednak spełnienia pewnych formalności. Na początku trzeba założyć działalność gospodarczą. Kolejnym krokiem jest m.in. instalacja kasy fiskalnej. Pamiętajmy też, że firmę można zawiesić po sezonie. Wtedy zaoszczędzimy na ZUS-ie i podatkach.
W ubiegłym roku liczba osób wyjeżdżających na urlop z biurami podróży wzrosła o jedną trzecią.[1] To dobry sygnał dla branży oraz tych, którzy planują zostanie pośrednikiem turystycznym, albo założenie własnej agencji turystycznej. O czym jednak trzeba pamiętać i jakie formalności należy dopełnić?
– Założenie samej agencji turystycznej nie jest ani skomplikowane, ani kosztowne. W przeciwieństwie do biura podróży nie są wymagane zezwolenia oraz doświadczenie w branży. Za to konieczny jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wynajęcie lub zakup lokalu, w którym będzie mieścić się biuro oraz instalacja kasy fiskalnej – tłumaczy Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie. – Warto pamiętać, że mniej formalności wymaga samo pośrednictwo turystyczne, jednak i tutaj potrzebna jest kasa fiskalna i wpis do ewidencji działalności gospodarczej – dodaje ekspert.
Jaka forma działalności?
Wybór formy prawnej leży po stronie założyciela i zależy od skali działalności, na jaką się decyduje. Jeśli chcemy być pośrednikiem, a nie właścicielem agencji turystycznej to wystarczy założenie jednoosobowej działalności gospodarczej.
– Aby otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą wystarczy wypełnić online tzw. formularz CEIDG-1. Trzeba jednak w tym przypadku dysponować podpisem elektronicznym lub mieć zaufany profil na ePUAP. Bez tego złożenie wniosku online nie kończy procedury rejestracyjnej i trzeba w urzędzie gminy stawić się niestety osobiście. Można także udać się po prostu do urzędu, pobrać właściwy formularz, wypełnić go i złożyć na ręce odpowiedniego urzędnika. Dopuszczalna jest również opcja przesłania wniosku listem poleconym. Jednak trzeba tu pamiętać, że wymaga to notarialnego potwierdzenia podpisu osoby mającej zamiar zarejestrować działalność gospodarczą – tłumaczy Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.
Kasa fiskalna bez wyjątku
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pośrednicy turystyczni są zobowiązani do tego, by posiadać kasę fiskalną i wystawić paragony za usługę – np. za sprzedaż biletów lotniczych czy miejsc w hotelu.
– Należy pamiętać, że prowadzenie ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obowiązek ten dotyczy również agentów turystycznych, prowadzących księgę przychodów i rozchodów, którzy pośredniczą w procesie sprzedaży między wycieczkowiczami, a biurami turystycznymi, przewoźnikami czy hotelami – mówi Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.
Zdarzają się zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy. Chodzi tu o początkujących przedsiębiorców, startujących dopiero z własnym biznesem, u których sprzedaż nie przekroczyła kwoty 20 tys. zł rocznie. W przypadku agentów turystycznych będących podatnikami VAT, którzy pośredniczą w procesie sprzedaży na przykład pomiędzy biurem turystycznym a prywatnymi osobami kupującymi wycieczki wyłącznie w celach osobistych, nie ma opcji zwolnienia z „wbijania na kasę”.
Według Kodeksu Cywilnego, agent podpisujący z biurem podróży umowę agencyjną, zobowiązuje się w ramach własnej działalności gospodarczej do odpłatnego i stałego pośrednictwa w zawieraniu umów w imieniu biura z klientami końcowymi. Agent taki jest podatnikiem VAT, a sprzedaż realizowana przez zleceniobiorcę w imieniu zleceniodawcy (jak to ma miejsce w tym przypadku) powinna być ewidencjonowana. A zatem, w przypadku pośredników usług turystycznych, którzy są podatnikami VAT istnieje konieczność, poza wprowadzaniem do kasy fiskalnej sprzedaży własnej, wystawiania także paragonów za sprzedaż prowadzoną na rzecz lub w imieniu innych podatników (np. przewoźników lub biura podróży).
[1] Za: http://www.rp.pl/artykul/940587,1175315.html