Inwestycja w sztuczną inteligencję to jak wrzucenie wyższego biegu na autostradzie. Można dzięki automatyzacji i usprawnieniu kluczowych procesów w firmie zwiększyć znacząco efektywność działania, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Zobacz, jakie rozwiązania AI zawierają systemy Comarch ERP 5.0.
Sztuczna inteligencja zmienia biznes
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji zyskują coraz większą popularność na całym świecie. Polska zajmuje 10. miejsce pod względem wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w biznesie, wyprzedzając takie kraje jak Kanada, Brazylia, Włochy, Belgia, Holandia i kraje skandynawskie. To nie najgorsza pozycja, dobrze świadcząca o polskich przedsiębiorcach, którzy wbrew krytyce są otwarci na innowacje i chętnie inwestują w AI. Biorą przykład z gigantów (Apple, Samsung, Google, Amazon), którzy dzięki AI zwiększyli efektywność przy znacznym ograniczeniu kosztów, a co za tym idzie, prawdopodobnie wysunęli się na prowadzenie w swoich branżach na długie lata. AI tworzy innowacje, które pozwalają uzyskać wyjątkowe możliwości. Przykładem jest choćby Tesla, która wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich samochodach do funkcji autonomicznej jazdy. Obecnie przy ogromnej globalnej konkurencji, inwestycja w AI to jeden ze skuteczniejszych sposobów uzyskania przewagi konkurencyjnej. Tutaj nie warto czekać, warto iść w awangardzie.
AI jest wszędzie
Najnowsza odsłona AI, czyli generatywna sztuczna inteligencja, zdolna do tworzenia tekstów i obrazów (za chwilę także i zapachów) na poziomie bardzo zbliżonym do wytworu człowieka, jest w stanie zwiększyć efektywność działania niemal w każdej branży gospodarki. Oczywiście pierwsze po AI sięgnęły firmy technologiczne, obecnie w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji inwestują zarówno przedsiębiorstwa z innych dziedzin gospodarki, jak i organizacje z sektora usług publicznych (placówki medyczne, przedsiębiorstwa komunalne, zakłady ubezpieczeń społecznych itp.). Przedstawiciele instytucji publicznych wskazują, że dzięki AI chcą zautomatyzować wiele prostych i powtarzalnych operacji, tak aby pracownicy mogli się skupić na tych złożonych. Nawet jeśli krótkoterminowe korzyści z AI w biznesie są umiarkowane, to w długiej perspektywie można oczekiwać znaczącego wzrostu produktywności. To implikuje, że o inwestycji w AI warto pomyśleć już dzisiaj. Im wcześniej to zrobimy, tym szybciej zobaczymy wymierne efekty.
AI w systemach Comarch ERP 5.0
Sztuczna inteligencja obejmuje szereg technologii: uczenie maszynowe, robotyka, przetwarzanie języka naturalnego i widzenie komputerowe. Każda z nich rozwija się niezależnie, aczkolwiek razem z innymi technologiami, danymi, analityką i automatyzacją tworzą narzędzie, które zapewnia wyjątkowe wsparcie w zakresie wzrostu efektywności, a co za tym idzie, konkurencyjności firm we współczesnym świecie. Na transformację AI składa się kilka elementów: rozwój chipów i dostawców usług chmurowych, zastosowanie rozwiązań AI w systemach komputerowych oraz uregulowania prawne. ChatGPT był pierwszą aplikacją, w której na dużą skalę wykorzystano generatywną sztuczną inteligencję. Wraz z upowszechnieniem tej technologii, AI zaczęła przenikać do innych rozwiązań i systemów komputerowych. Powszechnie wskazuje się, że sztuczna inteligencja obniżyła barierę wejścia w przypadku wielu biznesów. Tworzenie aplikacji mobilnych czy świadczenie różnego rodzaju usług drogą elektroniczną, dzięki automatyzacji stało się o wiele tańsze i szybsze. Nie trzeba już zatrudniać wielu specjalistów, wystarczy zainwestować w narzędzia wykorzystujące AI. Dla firm, które dopiero zaczynają, to duże ułatwienie.
Sztuczna inteligencja w firmie
Sztuczna inteligencja zasila systemy do zarządzania firmą klasy ERP. Szeroko wykorzystywana jest w systemach Comarch ERP 5.0 (Comarch ERP XT, Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Enterprise). Algorytmy sztucznej inteligencji wbudowane w systemy Comarch ERP pozwalają usprawnić wiele obszarów działania firmy. Dzięki temu firmy mogą łatwiej i szybciej realizować takie cele biznesowe, jak optymalizacja procesów produkcyjnych, logistycznych i sprzedażowych, optymalizacja procesów decyzyjnych czy poprawa płynności finansowej.
Obsługa systemu ERP
Sztuczna inteligencja nie tylko pomaga usprawnić kluczowe procesy w firmie, ale także obsługę systemów ERP, przez co stają się one bardziej przyjazne dla użytkownika. Nie wymagają takiej wiedzy, jak to bywało poprzednio, a wprowadzanie nowych pracowników trwa zdecydowanie krócej. Integralnym elementem systemów Comarch ERP 5.0 jest wbudowany inteligentny asystent ChatERP, który zapewnia pomoc użytkownikowi na każdym etapie działania. W przeciwieństwie do tradycyjnej pomocy, która polegała na wyświetlaniu rutynowych podpowiedzi przygotowanych wcześniej przez programistów, obecnie możemy otrzymać wyczerpującą i szczegółową odpowiedź na każde pytanie. Z czatem można rozmawiać naturalnym językiem co znacznie ułatwia komunikację, która teraz przypomina zwykłą konwersację międzyludzką. Asystent nie tylko odpowiada na pytania, ale także pamięta historię rozmów i jest w stanie kontynuować wątki, dostosowując swoje odpowiedzi do kontekstu. ChatERP został opracowany z myślą o wsparciu użytkowników nie tylko w ich codziennych zadaniach, ale także bardziej złożonych, autonomicznych operacjach. ChatERP jest ściśle zintegrowany z systemami, z którymi współpracuje (zarówno z wersjami stacjonarnymi, jak i tymi działającymi w chmurze) i może aktualizować swoją wiedzę o stanie procesów oraz zgromadzonych danych w czasie rzeczywistym.
Automatyzacja i usprawnienie procesów
Systemy Comarch ERP XL i Comarch Enterprise wykorzystujące dostępny dzisiaj potencjał AI, umożliwiają znaczące zautomatyzowanie nie tylko procesu planowania i harmonogramowania, ale także wielu operacji w produkcji. Na niemniejsze usprawnienie możemy liczyć w zakresie zarządzania zakupami w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Dzięki AI system potrafi określić optymalne zapotrzebowanie na materiały i surowce konieczne do produkcji. To pozwala uniknąć kosztów związanych z nadmiarowymi zakupami oraz przestojów linii produkcyjnej na skutek niedoboru komponentów. Aplikacja Comarch IoT umożliwia monitorowanie procesu technologicznego. Po odnotowaniu jakichkolwiek zakłóceń, system sam dokonuje korekt w planie i całym procesie, podobnie jak nawigacja samochodowa, gdy pomylimy drogę, sama przeplanuje trasę, tak abyśmy dalej jechali w kierunku obranego celu.
Nie do przecenienia w zarządzaniu magazynem i logistyką jest aplikacja Comarch WMS, która dzięki sztucznej inteligencji, jest w stanie prognozować popyt w oparciu o historyczne transakcje oraz zamówić z wyprzedzeniem optymalną ilość surowców i komponentów. To pozwala utrzymywać optymalny stan zapasów, a co za tym idzie, bardziej racjonalnie gospodarować środkami. W podobny sposób system potrafi zarządzać pracą magazynierów. Na podstawie analizy uprawnień, umiejętności i wcześniejszej wydajności magazynierów jest on w stanie przewidzieć czas realizacji danego zadania i automatycznie przydzielić dyspozycje, co w konsekwencji pozwala najlepiej wykorzystać ich czas pracy i potencjał.
Jednak produkcja czy logistyka to nie jedyne obszary, gdzie AI jest w stanie usprawnić kluczowe procesy i operacje. Warto jeszcze wspomnieć o możliwości zautomatyzowania wielu operacji w zakresie sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i internetowej. Rekomendacje produktowe, które są dziełem AI w sklepie online, na wzór tych znanych w Amazon, są nieocenionym wsparciem przy windowaniu konwersji. Transformacja, jaka zachodzi w księgowości dzięki AI, jest nie mniejsza, a nawet większa niż w innych działach. Automatyzacja w tym obszarze pozwoliła na niemal całkowite wyeliminowanie pomyłek wynikających z niedoskonałości człowieka. W przetwarzaniu i analizie dużej ilości danych, AI nie ma sobie równych. Wiele czynności można dzisiaj wykonać w mgnieniu oka, na przykład wystawić fakturę. Nie mówiąc już o zadaniach, które można zlecić, tak aby sztuczna inteligencja wykonywała je w tle.
Podsumowanie
Nie bez kozery mówi się, że sztuczna inteligencja to game changer w biznesie. Firmy, które zainwestują w AI, szybko zyskają przewagę konkurencyjną i w wyścigu technologicznym odskoczą od rywali na długie lata. Nie pozwól, aby Twoja firma musiała gonić innowatorów, zrób wszystko, aby zostać liderem. Najprostszy sposób, to wykorzystać dostępne już na rynku rozwiązania do zarządzania firmą zasilane AI, takie jak systemy Comarch ERP. Jeśli chcesz przekonać się jak AI może zmienić Twoją firmę wejdź na https://www.comarch.pl/erp/sztuczna-inteligencja-w-firmie/ i poznaj szczegóły inteligentnego narzędzia przyszłości.