Rebranding jest procesem dość kontrowersyjnym i przez wielu uznawanym za szczególnie ryzykowny. Jego głównym celem jest bowiem częściowa lub całkowita zmiana wizerunku, który do tej pory pracował na rzecz marki. Jest to proces, który dotyczy wyłącznie firm obecnych od dłuższego czasu na rynku. Wiele z nich wymaga mniejszego lub większego odświeżenia swojego wizerunku, który z biegiem czasu stał się nieaktualny lub niedopasowany do potrzeb współczesnych odbiorców. Czy jednak takie działania mają szansę odnieść sukces?
Co to jest rebranding?
Każda marka, aby mogła pracować i sprzedawać swoje produkty, musi posiadać unikalny i pozytywnie kojarzący się odbiorcom wizerunek. Musi także stale nadążać za działaniami prowadzonymi przez konkurencję oraz starać się wychodzić naprzeciw zmieniającym się w czasie potrzebom odbiorców. Każda istniejąca na rynku firma zasługuje także na stałą pielęgnację swojego wizerunku oraz podkreślanie unikalnych wartości, które wyróżniają ją na tle konkurencyjnych podmiotów.
Istnieją jednak sytuacje, kiedy bieżące działania okazują się niewystarczające, aby marka utrzymała się na fali. Kiedy inne działania zawiodły, wielu przedsiębiorców zaczyna poważnie zastanawiać się nad rebrandingiem, który jawi im się jako przysłowiowa „ostatnia deska ratunku”, zanim marka na dobre utraci swoją wypracowaną na przestrzeni lat pozycję. I rzeczywiście, rebranding ma szansę okazać się strzałem w dziesiątkę i pomóc marce odzyskać uwagę jej odbiorców, a także pozyskać zupełnie nowych.
Rebranding większości osobom kojarzy się ze zmianami typowo wizualnymi – nowym logo, nową stroną internetową i unowocześnieniem materiałów reklamowych. Rebranding jest jednak czymś, co dalece wykracza poza same ramy wizualne marki. Bardzo często w jego wyniku zmianie ulega bowiem cała koncepcja marki, jej wartości, strategia komunikacji, a nawet sama nazwa i oferta firmy. Nic więc dziwnego, że rebranding jest uznawany za tak złożony, skomplikowany i wymagający proces.
Rebranding generalny czy częściowy?
Wyróżnia się dwa rodzaje rebrandingu. Rebranding generalny, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu całkowitą przemianę marki – zarówno wizualną, jak i jej tożsamości, wartości oraz misji. Jest to najbardziej wymagający rodzaj rebrandingu, na który warto się zdecydować w sytuacji, kiedy najlepszym rozwiązaniem jest powołanie do życia praktycznie nowej marki. Rebranding całkowity ma szansę sprawdzić się w przypadku firm, które przeszły kryzys wizerunkowy, ich oferta i produkty stały się przestarzałe lub po prostu mają silną potrzebę całościowej zmiany swojego wizerunku. W innych przypadkach lepszym rozwiązaniem może okazać się rebranding częściowy.
Rebranding częściowy jest stosowany w sytuacji, kiedy marka ma zostać utrzymana w obecnym kształcie, lecz z pewnymi modyfikacjami w obrębie jej wizerunku. Mogą one polegać np. na odświeżeniu logo, zmianie sloganu i hasła reklamowego lub innych, drobniejszych modyfikacjach. Rebranding częściowy ma na celu raczej delikatne odświeżenie wizerunku marki w celu jego lepszego dostosowania do współczesnych realiów, a same zmiany mają to do siebie, że są wdrażane stopniowo i odpowiednio komunikowane odbiorcom.
Źródło: biuro prasowe brandglow