O tym, do czego służy big data, jak właściwie korzystać z możliwości które daje oraz o wiodących trendach rynku e-commerce i sprzedażowych narzędziach przyszłości dyskutowali eksperci podczas debaty Polish National Sales Awards i Google Polska „Jak nowe technologie wpływają na sprzedaż”. Wydarzenie odbyło się 28 kwietnia br. w siedzibie Google Polska w Warszawie. Debatę poprowadziła Elżbieta Pełka, Prezes Polish National Sales Awards oraz Ernest Bodziuch, dziennikarz ekonomiczny Telewizji Polsat. To kolejne wydarzenie zorganizowane w ramach VII edycji konkursu PNSA, której tematem przewodnim jest hasło „Innowacje w Sprzedaży a obsługa klienta”.
Zgromadzonych gości uroczyście powitała Elżbieta Pełka, Prezes Polish National Sales Awards. Następnie przeprowadziła ona prezentację konkursu PNSA oraz omówiła główne zagadnienia, które były tematem debaty: „Misją PNSA jest działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstw poprzez wspieranie działów sprzedaży. Zgodnie z tym przesłaniem organizujemy kolejną już debatę, która jest platformą wymiany doświadczeń eksperckich oraz stwarza możliwość edukacji i poznania najciekawszych zagadnień związanych z branżą, tym razem z nowymi technologiami. Uczestnicy naszych wydarzeń mają unikatową możliwość pozyskania wiedzy dostępnej do tej pory tylko dla niewielkiego grona wybranych osób. Przypominam, że PNSA to najbardziej prestiżowy konkurs sektora sprzedaży w Polsce, w tym roku uroczyście ogłosiliśmy jego już VII edycję. Zachęcam i zapraszam i do udziału oraz do zdobycia tytułu Super Sprzedawcy.”
Następnie została przeprowadzona prezentacja Google Polska, wsparta narzędziami Google Analitics, która obrazowała światowe trendy e-commerce oraz zachowania konsumenckie w sieci. W prezentacji pokazano w jaki sposób świat wirtualny i rzeczywisty przenikają się i wzajemnie uzupełniają. Klienci w sieci mogą wyszukać już nie tylko interesujące ich produkty o odpowiednich parametrach, ale i sprawdzić dostępność towaru w konkretnej lokalizacji czy też znaleźć pożądany rozmiar lub kolor. Stąd też zawód sprzedawcy podlega redefinicji. Konieczne jest bardzo mocne spersonalizowanie oferty i dostosowanie jej do konkretnych potrzeb danego konsumenta. W związku z tym możliwości jakie daje big data muszą być odpowiednio wykorzystane, aby przyniosły wymierne korzyści. Analiza, interpretacja i integracja danych pochodzących z różnych źródeł to niełatwe zadanie i wymaga odpowiedniej wiedzy, przygotowania i umiejętności.
Kolejnym elementem debaty były dwa panele dyskusyjne: „Priorytety liderów sprzedaży w kontekście nowych technologii” oraz „Made in Poland: e-commerce success stories”.
„Zarządzający Sprzedażą i Marketingiem muszą w najbliższych latach przeprowadzić trudne zmiany w swoich organizacjach. Klienci zmieniają swoje zachowania zakupowe i coraz większą rolę odgrywa internet i dostęp mobilny do informacji. Ponieważ klienci idą do internetu na zakupy, to będą chcieli spotykać tam swoje ulubione marki i kupować je tak, jak chcą i kiedy chcą. To zmienia cały ekosystem dystrybucyjny. Ta zmiana wymaga starannego przygotowania i rozwoju nowych kompetencji w zespołach.” Powiedziała Magdalena Dziewguć, Head of Google for Work CEE, Google Polska w pierwszej części panelu. Żywiołowa dyskusja i wymiana doświadczeń trwała ponad godzinę. Uczestnicy omówili zagadnienia związane z customer care, efektywnymi modelami zarządczymi oraz nowymi technologiami w kontekście m-commerce.
W dyskusjach obu paneli uczestniczyły takie znakomitości jak: Magdalena Dziewguć, Head of Google for Work CEE, Google Polska; Tomasz Dziobiak, CEO/Founder DBMS Sp. z o.o.; Piotr Jarosz, Dyrektor Rozwoju i Transformacji Sprzedaży Orange Polska; Jarosław Walczuk, Dyrektor Strategii e-commerce, e-point SA; Przemysław Stangierski, Partner Zarządzający, A.T. Kearney Sp. z o.o.; Marcin Stawowczyk, Prezes Zarządu Grow Poland Sp. z o.o.; Piotr Kowal, Sales Support Team Leader Qlik; Monika Chodakowska, Head of Sales Codility; Marek Pstrokoński, CEO Insomnia; Marcin Stefaniak, CEO Fakturownia, InvoiceOcean, Sugester; Duke Vu, Founder and CEO, MyBaze. W wydarzeniu uczestniczyło 76 osób ze świata biznesu, nauki oraz mediów.
Na zakończenie uczestnicy debaty zostali zachęceni do tego, aby stali się ambasadorami idei PNSA w swojej firmie. Konkurs PNSA posiada unikatową metodologię oceny kandydatów zapewniająca merytoryczną ocenę na każdym z etapów w oparciu o ściśle opisane obszary kompetencji oraz kryteria. Niezależna ocena kandydatów następuje przez zespoły sędziowskie składające się z ekspertów i praktyków. Rejestrację uczestników rozpoczęła się w kwietniu i potrwa do końca września br.