Ceny żywności nadal rosną. Klienci sieci handlowych coraz mocniej odczuwają wzrost cen. Koszyk podstawowych produktów spożywczych podrożał w ciągu roku o 30 złotych. Podwyżki objęły wszystkie kategorie produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72%), piwo i używki (24%), nabiał (20%) i produkty sypkie (17%).
Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 13% tj. o 30 zł. Według wstępnych danych GUS inflacja w sierpniu wyniosła 16,1% rok do roku. Zaś w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,8%. Wynik ten zaskoczył ekspertów, którzy spodziewali się spadku dynamiki inflacji. Sierpniowy wskaźnik wzrostu cen jest najwyższy od marca 1997 r.
Wzrost cen żywności we wszystkich sieciach handlowych
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach sprzedaży objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka zakupowego w sierpniu br. wyniosła 254,44 zł. To wzrost o 5,41 zł, czyli 2,17% w porównaniu do lipca br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry (3,90%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to m.in.: kanał e-grocery (17,33%), Makro Cash & Carry (16,94%) czy Carrefour (14,11%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc. Średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23%.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 198,65 zł (więcej o 6 zł niż w lipcu). Natomiast koszyk produktów najdroższych – 298,19 zł (mniej o 2,60 zł niż w lipcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w sierpniu 2022 r. wyniosła 99,54 zł. Jest ona o 8,60 zł niższa niż w lipcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,67% niż przed rokiem. Natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2022 r. droższy o 3,18% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 13,44% z 224,29 zł w sierpniu 2021 r. do 254,44 zł w sierpniu 2022 r.
Ceny żywności – najtaniej w Auchan, najdrożej w kanałach e-grocery
Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci plasuje się ponownie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 220 zł. To o 7,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 15,92 zł (Lidl) i 22,77 zł (Kaufland).
W sierpniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 297,62 zł. Innymi słowy o 35% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w sierpniu 2022 r. najtańsze zakupy można było podobnie jak przed miesiącem zrobić w hipermarketach – 245,87 zł.
Drożeją wszystkie kategorie produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w sierpniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, słodycze, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Najwyższy wzrost cen w skali roku (72,2%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że piwo i używki podrożały o 24%. Nabiał o 20%, produkty sypkie o 17%, dodatki o 15%, a mięso wędliny i ryby o 13%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen. Jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii napoje (w sierpniu 2022 r. drożej o 3,53%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii. Należą do nich: nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne. ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Źródło: ASM Sales Force Agency