Boom na gaming w Polsce. Pandemia, która czasowo zatrzymała nas w domach oraz jej konsekwencje, czyli braki w dostępie do podzespołów komputerowych to dwie główne przyczyny dużych wzrostów sprzedaży sprzętu gamingowego w Polsce. Zmiany na rynku są imponujące, o czym świadczą najnowsze dane udostępnione przez Acer Polska.
Polska to jeden z najważniejszych rynków gamingowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Według badań z raportu „The game industry of Poland”, wykonanego przez PARP, w Polsce gra już ponad 16 mln osób. Analiza wskazuje też, że wartość krajowego rynku gamingowego to prawie 600 mln dolarów. Co plasuje Polskę w trzeciej dziesiątce w zestawieniu światowym. Wspomniany raport był wykonany na początku pandemii COVID-19, stąd liczby te z pewnością jeszcze wzrosły. Wskazuje na to pośrednio chociażby obecność nowych firm rodzimego gamedevu, które zagościły na polskiej giełdzie. Obecnie jest tam notowanych około 70 spółek, przez co sektor ten jest coraz bardziej znaczącą częścią warszawskiego parkietu.
16 mln graczy w Polsce
Powyższe liczby najlepiej świadczą o tym, jak prężny stał się ten obszar gospodarki. A w co gramy? Według danych z zestawienia „W co grają, jak grają i czego oczekują polscy gracze?”, przygotowanego przez agencję analityczną Try Evidence, niesłabnącą popularnością cieszą się gry RPG, które lubi ponad 80% ankietowanych. Najmniej lubiane są gry sportowe i survival horrory. Najbardziej kojarzone tytuły to z kolei Call of Duty, Just Cause, Stronghold, Uncharted, The Last of Us i Wiedźmin.
Już 60% wartości sprzedaży komputerów w Polsce to gaming
We wspomnianym zestawieniu jako ważny element rozgrywki często wskazywane jest dobre poprowadzenie fabuły danej produkcji i jej oprawa graficzna. W tym drugim przypadku wysoka poprzeczka stoi także przed producentami komputerów gamingowych, którzy muszą przygotować taki sprzęt, by sprostał on najbardziej wymagającym produkcjom.
Choć całościowo rynek komputerów stacjonarnych i laptopów w Polsce spadł w ubiegłym roku ilościowo o 10% i wartościowo o 1%, to te same dane od GfK wskazują na ciągły wzrost sprzedaży sprzętu dla graczy. Najlepsze wyniki notują desktopy. W 2019 ilościowo stanowiły niecałe 30% sprzedanych modeli Rok później już ok. 35%, a minionym niedawno 2021 już 40% wszystkich komputerów to te stworzone z myślą o graczach. Co więcej, ich wartość to aż 60% całego sprzedanego w poprzednim roku sprzętu!
Gaming – skala sprzedaży
Ogromną popularnością wśród producentów gamingowych komputerów stacjonarnych cieszył się Acer. Odnotował sprzedaż w tej kategorii na poziomie prawie 10 000 sztuk! Oznacza, że co piąty gracz w Polsce kupił jeden z modeli Acer Nitro lub Predator Orion. Tym samym producent uzyskał 18% udział w rynku, co stawia go w czołówce najlepszych marek w tej kategorii.
2022 nadal na gamingowym rozpędzie
A skoro już mowa o przyszłości, to w przypadku rynku pecetów gamingowych najbliższy rok również zapowiada się interesująco. Nadal nie wszystkie serwisy mają odpowiednią dostępność części. Co wpłynie na popyt kompletnych zestawów takie jak Predator Orion i Acer Nitro 50. Kolejny ważny punkt to nadchodzące wielkimi krokami modele z najnowszą, 12. generacją procesorów. W efekcie ten rok zapowiada się równie dobrze lub nawet jeszcze lepiej niż ten poprzedni. Potwierdzają to także prognozy ekspertów z Acer Polska. Ich zdaniem na rynku gamingowych pecetów widać jeszcze spore pole do wzrostów.
Źródło: Acer