Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS. Kiedy 500 KM (368 kW) generowane przez wysokoobrotową, centralnie umieszczoną jednostkę napędową wprawia w ruch masę własną 1415 kg, nadchodzi czas na ponowne zdefiniowanie terminu „przyjemności z jazdy”. Porsche 718 Cayman GT4 RS to nowy flagowy wariant w rodzinie 718. To bezkompromisowa maszyna dla kierowcy, imponująca lekką konstrukcją, niezwykłą zwinnością prowadzenia, wyrafinowaną aerodynamiką oraz charakterną ścieżką dźwiękową. 718 Cayman GT4 RS jest królem w gamie kompaktowych aut z centralnie umieszczonym silnikiem – niezależnie od tego, czy kierowca zabierze je na wąskie, kręte górskie drogi, czy na zamknięty tor wyścigowy. Jego czas okrążenia północnej pętli toru Nürburgring jest o ponad 23 s krótszy niż w przypadku Porsche 718 Cayman GT4.
Kluczowy element nowego samochodu sportowego, zaprojektowanego z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy, stanowi wolnossący 6-cylindrowy silnik znany z wyścigowego 911 GT3 Cup oraz seryjnego 911 GT3. Jednostka „rozkręca się” do 9000 obr./min. W porównaniu z Porsche 718 Cayman GT4 nowe 718 Cayman GT4 RS osiąga dodatkowe 80 KM (59 kW) mocy,. Co przekłada się na stosunek masy do mocy wynoszący 2,83 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 430 do 450 Nm.
Do szczególnych cech nowego, topowego wariantu 718 należą wloty powietrza procesowego za szybami kierowcy i pasażera. 718 Cayman tradycyjnie ma tu małe boczne okna. Nowe wloty poprawiają przepływ powietrza wlotowego, a jednocześnie pozwalają wytworzyć ekscytujący dźwięk tuż obok uszu podróżujących. Projektanci zachowali charakterystyczne, służące do chłodzenia silnika wloty powietrza przed tylnymi kołami.
Od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s
Jak każde współczesne Porsche z rodziny RS nowe 718 GT4 RS jest dostępne wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów Porsche (PDK) o 7 przełożeniach. Przekładnia błyskawicznie zmienia biegi i jest gwarancją maksymalnych osiągów. Dzięki łopatkom kierowca może ręcznie wybierać przełożenia bez odrywania dłoni od kierownicy. Alternatywnie do dyspozycji jest przeprojektowana dźwignia zmiany biegów w konsoli środkowej.
Sportowo zestrojona przekładnia PDK o krótkich przełożeniach stanowi podstawę niesamowitych przyspieszeń nowego samochodu sportowego z centralnie umieszczonym silnikiem. 718 Cayman GT4 RS rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s (GT4 z PDK: 3,9 s) . Ponadto rozwija prędkość maksymalną 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h); korzysta wtedy z siódmego biegu.
Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS – redukcja wagi
Typowo dla Porsche z rodziny RS architekturę nowego 718 Cayman GT4 RS definiuje strategia lekkiej konstrukcji. Dwumiejscowy samochód waży tylko 1415 kg – z pełnym zbiornikiem paliwa i bez kierowcy, zgodnie z normą DIN. To o 35 kg mniej niż 718 GT4 ze skrzynią PDK. Wagę pojazdu zredukowano dzięki zastosowaniu elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), takich jak maska oraz przednie błotniki. Masę zmniejszono także dzięki zastosowaniu lekkich wykładzin i ograniczeniu ilości materiału izolacyjnego. Ponadto tylną szybę wykonano z lekkiego szkła. Dążenie do wyeliminowania każdego zbędnego grama demonstrują lekkie panele drzwi z tekstylnymi pętlami do otwierania oraz schowkami w postaci siatek.
Z zewnątrz uwagę zwraca nowe, zamocowane na stałe tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja” i aluminiowymi wspornikami. Jego wysoce efektywna konstrukcja wywodzi się z wyścigowego Porsche 911 RSR, a niedawno została po raz pierwszy zastosowana w seryjnym samochodzie Porsche – w nowym 911 GT3. W trybie Performance, zarezerwowanym do użytku na torach wyścigowych, 718 Cayman GT4 RS generuje o ok. 25% większy docisk niż wariant GT4, za co odpowiadają również zmniejszony o 30 mm prześwit (w porównaniu z 718 Cayman). Przyciągające wzrok otwory wentylacyjne w przednich nadkolach, aerodynamicznie zoptymalizowana osłona podwozia wraz z tylnym dyfuzorem, przedni dyfuzor z licznymi stopniami regulacji. Ponadto nowy przedni spojler z opływowymi bocznymi „łopatkami”.
Dynamiczny design GT4 RS dodatkowo „podkręca” opcjonalny pakiet Weissach
Przednia pokrywa, wloty powietrza procesowego, wloty powietrza chłodzącego, osłona modułu układu dolotowego, górne elementy obudowy lusterek bocznych oraz tylny spojler mają wówczas wykończenie z włókna węglowego, a tytanowe końcówki układu wydechowego przypominają te z Porsche 935. Również zamontowana w tylnej części kabiny klatka bezpieczeństwa jest wykonana z tytanu. Pakiet obejmuje też tapicerowaną materiałem Race-Tex górną sekcję deski rozdzielczej oraz duże logo Porsche na tylnej szybie. Ponadto w ramach pakietu Weissach, za dodatkową opłatą, zamiast 20-calowych kutych obręczy z aluminium można zamówić 20-calowe kute felgi z magnezu.
Wszystkie te ulepszenia względem 718 Cayman GT4 sprawiają, że GT4 RS jest najbardziej bezkompromisowym i „najostrzejszym” członkiem rodziny 718. W szczególności widać to po czasie okrążenia północnej pętli Nürburgringu. Podczas ostatniej fazy strojenia ustawień samochodu Jörg Bergmeister, ambasador marki Porsche, pokonał nim liczący 20 832 m długości tor w czasie 7:09,300 min. Krótszą wersję pętli o długości 20,6 km, GT4 RS przejechało w 7:04,511 min – czyli o 23,6 s szybciej niż 718 Cayman GT4.
Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS świętuje swoją światową premierę podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Samochód można już zamawiać w cenie od 731 tys. zł z VAT. Dostawy rozpoczną się w grudniu 2021 r. Ponadto GT4 RS jest dostępne z opcjonalnym pakietem Weissach, dodatkowo poprawiającym jego aerodynamikę. W Los Angeles debiutuje również wyścigowa wersja 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Od 2022 r. będzie pojawiać się w wybranych krajowych i międzynarodowych seriach wyścigowych.
Źródło: Porsche