MŚP w pandemii. Czy i kiedy firmy wyjdą na prostą? Co ósmej firmie MŚP wiedzie się lepiej niż przed pandemią, co trzecia wciąż stara się przywrócić utraconą sprzedaż. Ubyło firm skarżących się na niższe obroty niż przed pandemią. Obecnie mówi o tym problemie 31 proc. przedsiębiorstw. 32 proc. informuje, że już odbudowało sprzedaż, a 12 procentom podmiotów wiedzie się nawet lepiej niż przed pojawieniem się Covid-19. Takie wnioski płynął z badania przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor
12 proc. firm ma dziś nawet wyższe obroty niż przed pandemią. 32 proc. udało się przywrócić poziom sprzedaży, a 31 proc. nadal ma się gorzej, wynika z naszych analiz wśród MŚP. Oczekiwania, że negatywny wpływ pandemii na gospodarkę będzie bardziej trwały nie do końca się sprawdziły. PKB w II kw. wzrosło w skali roku o 11,1 proc. W porównaniu z I kw. o 2,1 proc., głównie za sprawą konsumpcji gospodarstw domowych, która odrobiła już straty sprzed pandemii. Gospodarka się odbudowuje, ale w rożnym tempie w różnych obszarach.
Źródło: badanie Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor
Zmiany na lepsze tylko dla wybranych branż
Sytuacja, w kilka miesięcy od zniesienia lockdownów pod koniec maja tego roku, znacząco się poprawiła. Jeszcze w I i II kwartale na niższą sprzedaż niż przed marcem 2020 r. skarżyła się połowa firm sektora MŚP. Największą zmianę na lepsze odnotowały firmy usługowe i handlowe. Na początku roku niższe niż przed pandemią obroty miało odpowiednio 61 i 52 proc. firm, a teraz jest to 33 i 29 proc. Warto też zauważyć, że część przedsiębiorstw istotnie skorzystała na tym, że pojawiły się nowe modele zachowań klientów. Zmienił się popyt na usługi i towary, a jednocześnie osłabiła się konkurencja. Potrafiły zbudować na tym lepszą pozycję rynkową niż ta, którą miały przed nastaniem Covid-19.
Źródło: badanie Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor
Gdy po ogłoszeniu pierwszych lockdownów w ub.r. i podobnie w pierwszej połowie tego roku było ok. 6 proc. beneficjentów pandemii, teraz takich firm jest już 12 proc. Kilkanaście miesięcy z koronawirusem w tle okazało się najbardziej sprzyjającymi warunkami dla firm przetwórstwa przemysłowego oraz handlowych. W III kw. ub.r. o wyższej sprzedaży niż przed pandemią mówiło 6-7 proc. podmiotów z tych branż. Teraz deklaruje to już między 16 a 18 proc.
Niemal jedna trzecia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wciąż jednak zmaga się z gorszymi wynikami. Firmom, którym nie udało się odbudować sprzedaży do tej pory, bardzo trudno o optymizm. Ich sytuację komplikuje fakt, że w powietrzu wisi kolejny lockdown.
Nastroje i prognozy przedsiębiorców
Zdecydowana większość przedsiębiorców, którym światowa epidemia uszczupliła biznes, ocenia, że jeśli nie udało się odbudować go do tej pory, to nie ma na to szans również do końca bieżącego roku. O możliwości ponownego osiągania wcześniejszych wyników jeszcze w trzecim kwartale 2021 r. mówi zaledwie 2,6 proc. respondentów. Na czwarty kwartał wskazuje 3,8 proc. badanych. Całkiem sporo, bo jedna czwarta firm nie jest w ogóle w stanie albo też nie chce przewidywać, kiedy mogłoby to nastąpić.
Z największą nadzieją na końcówkę tego roku patrzą przedstawiciele branży budowlanej. Wśród których 12,5 proc. odpowiedziało, że ich firma powróci do kondycji sprzed koronakryzysu jeszcze w 2021 r. Z pewnością wpływ na taką ocenę ma boom na rynku nieruchomości. Ponadto także sezonowość tej branży, która przed nastaniem zimy przyspiesza prace.
Transport rok 2021 spisał w straty
Ten rok „na straty” spisała natomiast branża transportowa. Nikt z jej ankietowanych przedstawicieli nie wymienił najbliższych miesięcy jako terminu powrotu do wcześniejszej kondycji, nie wspomniał też o pierwszym kwartale przyszłego roku. Najczęściej (40 proc.) spodziewają się, że ich przedsiębiorstwo wróci na wcześniejszy poziom obrotów w drugim kwartale przyszłego roku. Co trzeci stwierdził, że w ogóle do tego nie dojdzie. Według co dziesiątego ankietowanego w tym sektorze, poprawa mogłaby nastąpić dopiero po zniesieniu wszelkiego rodzaju ograniczeń.
Źródło: badanie Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor
Wśród usługodawców najczęściej pada odpowiedź, że sprzedaż uda się odbudować za dwa trzy lata (30 proc.) albo w drugim kwartale przyszłego roku (15 proc.). Co ciekawe, to jedyna branża, której przedstawiciele ani razu nie wspominają, że nigdy nie wrócą do stanu sprzed pojawienia się Covid-19.
Źródło: BIG InfoMonitor