– W ciągu ostatnich pięciu lat zachowania i oczekiwania konsumentów radykalnie zmieniły sposób, w jaki dokonujemy i przyjmujemy płatności. Teraz każdy może płacić, kiedy chce, gdzie chce i jak chce. Ta zmiana w oczekiwaniach – w dużej mierze spowodowana przejściem z gotówki na płatności bezgotówkowe – doprowadziła do wytworzenia się nowych zastosowań i metod płacenia tworzonych szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, w tempie, którego nigdy nie wyobrażalibyśmy sobie jeszcze rok lub dwa lata temu. W przyszłym roku możemy nawet znaleźć się w punkcie, w którym będziemy mogli zapłacić za pomocą samochodu. Dla głównych graczy branżowych, fintechów i banków oznacza to duży skok innowacyjny.
– Michel Léger, Executive Vice President Global Sales & Marketing w Ingenico.
Social Commerce i Voice Commerce: technologia płatności w 2020 r. jest już dostępna
W 2020 roku „Social Commerce” i „Voice Commerce” prawdopodobnie staną się nieodłączną częścią naszego codziennego życia, umożliwiając płacenie za pomocą chatbota w mediach społecznościowych lub za pomocą poleceń głosowych. Statystyki pokazują, że pod koniec 2018 roku konsumenci korzystali z 2,5 mld cyfrowych asystentów na różnego typu urządzeniach. RBC Capital Markets przewiduje, że zakupy głosowe poprzez Alexę od Amazon przyniosą amerykańskiemu gigantowi przychody w wysokości 5 mld dolarów w 2020 roku.
Będziemy świadkami pojawiania się coraz większej liczby „usług dodanych”, które będą uzupełniać transakcje na terminalach płatniczych i oferować dodatkowe bonusy dla sprzedawców i konsumentów, w tym oferty lojalnościowe i kuponowe, które są zintegrowane z transakcjami. Dzięki technologii „PIN on mobile” telefony komórkowe zostaną przekształcone w terminale płatnicze – wystarczy wpisać kod PIN lub po prostu zbliżyć kartę do telefonu komórkowego sprzedawcy.
Ingenico uruchomiło już na wybranych rynkach programy Social Commerce oraz Voice Commerce, które zapewniają bezpieczne płatności zbliżeniowe na telefonach komórkowych i tabletach.
Płacenie lodówką: rewolucja Intenet-of-Things rozpoczęta
Badania rynku wskazują, że przemysł inteligentnych domów osiągnie wartość około 53 miliardów dolarów do 2020 roku. Ma to związek ze zmieniającymi się sposobami korzystania z przedmiotów codziennego użytku, co sprawia, iż myślimy, że już wkrótce będziemy mogli dokonywać płatności za pomocą naszych lodówek, samochodów, a może także luster? Do 2020 r. na całym świecie zainstalowanych zostanie 24 miliardy urządzeń IoT. W rzeczywistości przewiduje się, że każdego dnia w tym roku pojawi się 5,5 miliona nowych urządzeń.
Kluczem jest sposób, w jaki przenosimy płatności na inteligentne przedmioty i wdrażamy cały proces cyfrowy. Możliwości, jakie oferuje Intenet-of-Things, są nieograniczone, gdy posiada się wiedzę, jak zintegrować bezpieczny system płatności z urządzeniem.
Bezpieczeństwo a zmianą sposobu użytkowania
Konsumenci są świadomi, że ich dane są wykorzystywane w różnych celach, dlatego są czujni i pytają o bezpieczeństwo nowych rozwiązań wprowadzanych na rynek. Teraz użytkownicy ustalają reguły. Spółki obsługujące płatności muszą wprowadzać coraz bardziej zaawansowane standardy bezpieczeństwa. Oznacza to, ciągły rozwój i zdobywanie wiedzy technicznej, w celu oferowania najnowocześniejszych rozwiązań zapewniających zarówno najwyższe bezpieczeństwo, jak i doskonałą obsługę klienta. Nowe osiągnięcia technologiczne prawdopodobnie skupią się na wykorzystaniu uwierzytelniania biometrycznego, integracji portfeli mobilnych, adaptacji do płatności kryptowalutami oraz wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w celu zapewnienia bezproblemowych zabezpieczeń płatności.
Płatność: kluczowy czynnik w doświadczeniu klienta
Według badań Capgemini i BNP Paribas płatności cyfrowe mają osiągnąć rekordowy poziom 726 miliardów do 2020 roku. Proces płatności jest podstawowym elementem handlu i obsługi klienta. Konsumenci oczekują, że płatności będą szybkie i intuicyjne, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej transparentności całego procesu. Domyślnie oznacza to, że doświadczenia z obsługi muszą być w pełni bezpieczne. Firmy, które połączą stacjonarne i internetowe systemy zakupów oraz zaoferują najlepszą obsługę wielokanałową zdobędą przewagę rynkową.
– W październiku NBP poinformował, że w ciągu ostatniego roku liczba placówek handlowo-usługowych akceptujących płatności bezgotówkowe zwiększyła się o 114 tys. nowych punktów, co oznacza wzrost o 21 proc. Od marca 2019 roku możemy poszczycić się również 100 proc. nasyceniem rynku w terminale obsługujące płatności zbliżeniowe. Prognozujemy, że Europa osiągnie ten poziom dopiero w przyszłym roku.
– komentuje Michał Laszczyk, Marketing Manager Ingenico na Europę Wschodnią.
Otwarte innowacje działające na rzecz przyszłych rozwiązań płatniczych
W obszarze płatności, decydującym czynnikiem jest użytkowość. W celu oferowania rozwiązań, które sprostają konsumentom i ich oczekiwaniom, branża płatnicza musi być wspierana przez najlepszych – firmy i instytucje, VC, start-upy i fintechy.
W czerwcu 2019 r., obok CaixaBank i Global Payments, Ingenico uruchomiło Zone2boost, międzynarodowy program innowacji wspierający start-upy w sektorach fintech i detalicznym na wczesnych etapach rozwoju.. Projekt zakłada przyspieszyć dzięki inwestycjom, mentoringowi i połączeniom z około 30 firmami w ciągu najbliższych 3 lat.
Źródło: Ingenico