Rewolucja na rynku BIO żywności w Polsce
Farma Świętokrzyska jako pierwsza polska firma wprowadziła znakowanie BIO warzyw naturalnym światłem. Ta innowacyjna metoda znakowania świetlnymi „tatuażami” pozwala całkowicie zrezygnować z opakowań. Jest to metoda w pełni bezpieczna, zgodna z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych.
Ze względu na konieczność wyraźnego oznakowania warzyw i owoców, które pochodzą z upraw ekologicznych, producenci byli zmuszeni pakować je w oddzielne opakowania lub znakować naklejkami. Farma Świętokrzyska bardzo szybko zrezygnowała z plastiku na rzecz biodegradowalnej folii z kukurydzy i celulozy, ale – jak mówi prezes firmy Łukasz Gębka – to nadal nie było idealnym rozwiązaniem.
Przełomowa decyzja
By wykorzystać innowacyjną metodę tzw. natural brandingu i znakować ekologiczne warzywa i owoce za pomocą naturalnego światła. Pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem są dynia piżmowa oraz seler z linii BIO Organic.
– Jesteśmy dumni żer jako pierwsi możemy dostarczać do sklepów sieci Lidl ekologiczne warzywa bez zbędnych opakowań. To przełom na rynku żywności ekologicznej w Polsce. Od dziś klienci mogą w pełni cieszyć się bio produktami, bez wyrzutów sumienia, że generują niepotrzebne odpady – mówi prezes Farmy Świętokrzyskiej Łukasz Gębka.
Koniec opakowań
Metoda naturalnego znakowania pozwala na rezygnację z opakowań na rzecz znaku naniesionego na skórkę za pomocą naturalnego światła. To w niewielkim stopniu zmienia naturalny pigment warzywa, nie uszkadzając jego komórek. Technologia została opracowana przez firmę Laser Food przy wsparciu unijnego programu Eco-innovation i zgodnie z unijnymi normami. Farma Świętokrzyska dokonuje znakowania w swoim zakładzie w Borii koło Ostrowca Świętokrzyskiego.
– Ważne było, aby ten sposób nie ingerował w warzywa, by pozostały one pełnowartościowe – podkreśla Łukasz Gębka.
Farma Świętokrzyska
To certyfikowane ekologiczne gospodarstwo rolne, a jednocześnie jedna z największych polskich firm oferujących ekologiczne warzywa, owoce oraz przetwory. Ponadto firma zatrudnia 160 pracowników, a na 348 hektarach uprawia ponad 30 rodzajów ekologicznych warzyw i owoców. Co więcej we własnej przetwórni produkuje obecnie ponad 60 bio-produktów, bazujących na zdrowych, autorskich recepturach. Ponadto współpracuje zarówno z dużymi sieciami handlowymi, jak i odbiorcami hurtowymi i detalicznymi. Swoje produkty oferuje również we własnym sklepie internetowym BIOzFarmy.pl.