Aż 65 proc. milenialsów prowadząc swoją firmę korzysta z leasingu. To ponad cztery razy więcej niż przy zakładaniu działalności, którego współfinansowanie leasingiem deklaruje tylko 15 proc. „igreków”.
W raporcie EFL „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” wyraźnie widać też zależność między wiekiem milenialsa, wielkością i wiekiem firmy a korzystaniem z leasingu. Im starszy przedsiębiorca pokolenia Y, im większa firma i dłużej działa na rynku, tym chętniej korzysta z tej formuły finansowania. Takie wyniki mogą świadczyć o wciąż niedużej świadomości zalet i korzyści oraz o niewielkiej dostępności leasingu dla zakładających nowe firmy.
– Kiedy zapytaliśmy milenialsów, w jaki sposób finansowali założenie swojej firmy, ponad połowa wskazała na własne oszczędności, 4 na 10 na pożyczkę z banku, a co trzeci na wsparcie rodziny lub przyjaciół. Leasing pojawił się dopiero na piątym miejscu z zaledwie, a może aż, 15% odpowiedzi. Sytuacja wyraźnie zmienia się w czasie prowadzenia przez „igreka” działalności gospodarczej. Kiedy szef-milenials nabiera doświadczenia biznesowego, jego firma rośnie i zwiększa obroty, leasing jest zdecydowanie chętniej wybieranym narzędziem finansowania inwestycji. Taki obrót spraw może wskazywać na dwa rzeczy. Po pierwsze, na mniejszą skłonność do ryzyka najmłodszych firm, nastawionych w większej mierze na stabilność funkcjonowania. Po drugie, na wciąż niską świadomość zalet i korzyści, jakie przynosi leasing, wśród aspirujących lub świeżo upieczonych przedsiębiorców – mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL S.A.
Wiek ma znaczenie
Większość milenialsów prowadzących swoje firmy wie, czym jest leasing i aktywnie z niego korzysta – 65 proc. wskazań. Tylko co czwarty przedsiębiorczy Y nie miał do czynienia z tą formą finansowania. Im starszy milenials, tym chętniej korzysta z tej formuły. W grupie powyżej 31 lat, 68 proc. badanych deklaruje, że używa leasingu w swej działalności, w wieku 25-30 lat – 59 proc., a najmłodsze Y do 24 lat – 37,5 proc.
Leasing jako forma finansowania inwestycji jest popularniejsza w średnich firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników (69 proc. wskazań) niż w mikro (59 proc.). Podobnie sprawa wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę wiek firmy. Im dłużej działa na rynku, tym chętniej sięga po leasing.
Pozytywnie oceniany
W gronie podmiotów, które miały okazję skorzystać z leasingu, przeważają pozytywne opinie na jego temat – w sumie 55 proc. wspomina o dobrych doświadczeniach z tym instrumentem finansowania. Wśród nich zdecydowana większość wskazuje na ekonomiczną opłacalność tego rozwiązania dla przedsiębiorstw oraz wygodę zwłaszcza w porównaniu z innymi źródłami finansowania. Dla części respondentów na ogólną pozytywną ocenę leasingu wpłynęła również wysoka jakość obsługi w instytucji finansowej, która leasing oferuje. Na korzyści z leasingu wskazuje Michał Nowak, milenials prowadzący firmę oferującą wyposażenie szpitali oraz gabinetów lekarskich.
– W naszej firmie często korzystamy z leasingu. Uważam, że to finansowanie nie ma słabych stron. Finansowanie jest w ratach, przedsiębiorca wpisuje sobie je do kosztów funkcjonowania, co jest największym atutem. A można leasingować wiele rzeczy. Nie tylko samochody, ale i urządzenia czy budynki. I często tłumaczymy to naszym klientom. Teraz leasing sprzętu medycznego też jest bardzo popularny, choć jak wchodziliśmy na rynek, prawie go nie było – mówi Michał Nowak, współwłaściciel Ronomed Sp. z o.o. Sp. k.
Co ciekawe, najmłodsi milenialsi mają najlepiej wykrystalizowane, pozytywne nastawienie do leasingu. Ponad 83% Y w wieku do 24 lat bardzo dobrze ocenia ten instrument finansowy, podczas gdy wśród milenialsów powyżej 30 roku życia ten odsetek wynosi nieco ponad 50 proc.
Jedynie 1 proc. ma o leasingu złe zdanie.