XEOS – spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik, zbuduje w Polsce światowej klasy centrum serwisowania silników lotniczych. Wartość inwestycji wyniesie 250 mln Euro i przyczyni się do ekonomicznego rozwoju regionu, również dzięki powstaniu ok. 500 nowych miejsc pracy. Inwestycja zostanie zlokalizowana w Środzie Śląskiej, w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Bernhard Krueger-Sprengel, Wiceprezes Engine Services Lufthansa Technik: Od dziesięcioleci, znakiem rozpoznawczym Lufthansy Technik jest najwyższa jakość w zakresie dokonywania napraw, remontów oraz przeglądów silników lotniczych, jak również konstrukcji i podzespołów samolotowych. Stworzenie centrum serwisowego XEOS, wraz z naszym partnerem GE, jest kamieniem milowym w strategii rozwoju Lufthansy. Tym samym zdecydowaliśmy się stworzyć w Polsce setki nowych miejsc pracy, które przyczynią się do dalszego rozwoju przemysłu lotniczego. Zrównoważone podejście zawsze było ważną częścią strategii naszej firmy i dołożymy wszelkich starań, aby międzynarodowe ekologiczne i społeczne standardy były w pełni realizowane w naszym nowym zakładzie.
Bill Millhaem, Wiceprezes w GE Aviation: Razem z naszym partnerem, przy wsparciu polskiego rządu i władz lokalnych, mamy zaszczyt ogłosić naszą najnowszą inwestycję w Polsce. Nasz zakład został zaprojektowany, by stać się światowej klasy centrum serwisowania silników lotniczych, przeznaczonym do utrzymania, napraw oraz przeglądów zaawansowanych technologicznie, nowej generacji silników produkcji GE. Mamy nadzieję, że rychły rozwój inwestycji w znaczący sposób przyczyni się do ekonomicznego rozwoju regionu i całego kraju.
Mateusz Morawiecki, Wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów: Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansa jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów. Ta inwestycja będzie miała bardzo istotny wpływ na wzmacnianie sektora, który już dziś poprzez najwyższej klasy specjalistów – inżynierów i techników lotniczych – staje się polską specjalnością.
Wykwalifikowani specjaliści oraz rozbudowana infrastruktura jako czynniki decydujące o lokalizacji
Wstępne porozumienie w kwestii budowy nowoczesnego centrum napraw i serwisowania silników GE eksploatowanych przez flotę Lufthansy zostało podpisane w czerwcu 2015 roku podczas Paris Air Show przez reprezentantów obu koncernów: Davida Joyce’a, CEO i Prezesa GE Aviation oraz Dr. Johannesa Bussmana, CEO Lufthansa Technik AG. Kolejnym krokiem było znalezienie najlepszej lokalizacji dla tego typu technologicznie zaawansowanej inwestycji. Długotrwały i intensywny proces wnikliwej analizy objął obszary rozlokowane w różnych krajach na kilku kontynentach. Przez kilka miesięcy eksperci szczegółowo badali wytypowane lokalizacje pod kątem ich zasobów i możliwości. Finalnie, ze względu na potencjał rozwojowy i ekonomiczną konkurencyjność, wybrana została Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Kluczowym argumentem przemawiającym za podjęciem tej decyzji była dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry potencjalnych pracowników centrum serwisowego. Polscy inżynierowie i technicy z chęcią podejmują zawodowe wyzwania, są otwarci na nowe technologie, elastyczni wobec dynamicznego rynku pracy oraz gotowi do poszerzania i zwiększania swoich specjalizacji.
Rozwijając przez lata przyjazne środowisko biznesowe dla nowych inwestycji, Polska zdobyła niezbędną przewagę nad konkurentami stając się najlepszym miejscem dla takiej inwestycji. Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna została natomiast wytypowana jako najbardziej odpowiedni region, zapewniający nie tylko dostępność szerokiej i wykwalifikowanej kadry, ale również preferowane warunki infrastrukturalne. Wśród nich należy wymienić bardzo korzystne usytuowanie i rozbudowaną sieć drogową, które stwarzają dogodne możliwości do sprawnego przeprowadzenia budowy zakładu, przez co sama inwestycja szybciej rozpocznie działalność operacyjną i zacznie przynosić odczuwalne korzyści. O wyborze Polski zdecydował także fakt, że kluczowe elementy silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach, zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów z EDC (Engineering Design Center) w Warszawie – wspólnego przedsięwzięcia GE i Instytutu Lotnictwa.
Dzięki efektywnej współpracy biznesu z rządem i władzami lokalnymi, dziś ogłoszona została budowa nowoczesnego zakładu serwisowego w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, natomiast uruchomienie operacji w zakładzie na wrzesień 2018 roku. Istotnym jest fakt, że przedsięwzięcie będzie tworzone z perspektywą długofalowego rozwoju. Planowana jest intensywna współpraca z Politechniką Wrocławską oraz lokalnymi szkołami technicznymi, w których wykształcenie zdobędzie nowe pokolenia świetnych specjalistów.
Serwisowania dla najnowocześniejszych silników lotniczych
Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.
Silniki GE9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.
Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lat powstaną główne budynki biurowe i techniczno-operacyjne. Samo stawianie konstrukcji potrwa dość krótko, a większość czasu zajmą prace wewnętrzne i wykończeniowe. Od momentu rozpoczęcia realizowania inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ponad 200 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.
Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie ok 2 lat. Wraz z rozwojem zakładu zapotrzebowanie na pracowników sięgnie poziomu ok. 500 osób.
Szansa dla lokalnych społeczności
Obecność tak dużej i nowoczesnej inwestycji w regionie LSSE stwarza również szereg nowych możliwości dla lokalnych społeczności. Zakład stanie się nie tylko miejscem oferującym docelowo ok. 500 miejsc pracy, ale także katalizatorem powstawania i rozwoju biznesów towarzyszących. Kapitał zainwestowany w centrum serwisowe przyniesie wymierne korzyści w postaci wpływów do lokalnych budżetów – domowych i społecznych, które będą mogły być dalej spożytkowane na budowę miejsc użyteczności publicznej, miejsc kulturalno-rekreacyjnych czy lokalną infrastrukturę.
Obecnie cała Europa troszczy się o środowiska naturalne i w tym duchu utrzymana jest również inwestycja w LSSE. Inwestorzy dołożyli wszelkich starań, aby projektowane rozwiązania spełniały wszystkie wymogi ochrony środowiska. Zastosowane technologie reprezentują infrastrukturę XXI wieku – cichą, niskoemisyjną, bezpieczną dla środowiska i lokalnych społeczności. Dzisiejszy biznes to nie tylko inwestycje w kapitał i zyski, ale także troska o zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy.