Home Praktyki HRM Jak motywować pracowników z pokolenia Y? Słowa klucze to: rozwój osobisty, pasje...

Jak motywować pracowników z pokolenia Y? Słowa klucze to: rozwój osobisty, pasje i indywidualizm.

Motywacja pracowników to dziś podstawa efektywności biznesowej. Pokolenie Y to grupa, która wymaga szczególnie silnych i mądrze opracowanych stymulatorów zaangażowania. W odróżnieniu od gotówki, trwałym motywatorem jest dla nich spełnianie marzeń.

Pokolenie Y to osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Obecnie stanowią one kluczową grupę wśród osób aktywnych zawodowo. Wzrastając w okresie przemian społecznych i ekonomicznych, pokolenie Y ukształtowało w sobie własne podejście do budowania celów życiowych, indywidualizmu i wolności – także zawodowej. Słowa klucze to: rozwój osobisty, pasje i indywidualizm.

Istotą jest dotarcie do nowego pokolenia poprzez umiejętne odkrywanie potrzeb pracowników. Pragnienia powinny odzwierciedlać nagrody za ponadprzeciętne osiągniecia i przekraczanie celów. Dzięki temu pracownicy – realizując się zawodowo, mają poczucie, że spełnienie marzeń jest na wyciągnięcie ręki.

Jak stymulować pokolenie indywidualistów w systemie pracy wobec wspólnych celów organizacji? Z naszego doświadczenia wynika, że motywowanie pieniądzem jest najgorszym rozwiązaniem – mówi Paweł Kornosz, Board Member, YesIndeed!. – W świadomości pracownika pieniądz jest synonimem wynagrodzenia za pracę. To baza, od której  wychodzimy. Jeśli chcemy stymulować pracownika, by wyszedł poza poziom „basic”, musimy dać mu coś, co również wykracza ponad standard. Dobre rezultaty przynosi zastosowanie nagród rzeczowych, które spełniają potrzeby pracownika i wywołują pozytywne emocje. Celem jest umocnienie skojarzenia, że za ponadprzeciętne wyniki lub zaangażowanie, pracownik otrzymuje coś bonusowego – nagrodę, która przez dłuższy czas będzie wywoływała pozytywne wspomnienia i motywowała do pracy.

Nie tylko wspomnienia motywują efektywnie. Dobrym stymulatorem są także bodźce, które pozytywnie wpływają na poczucie własnej wartości pracownika, pozwalają mu się sprawdzić, stanąć podium. YesIndeed! od lat aktywizuje sieci sprzedaży poprzez grywalizację – taktykę motywacyjną, która efektywnie buduje zaangażowanie pracowników oraz wpływa na ich lojalność względem organizacji. – Z naszego doświadczenia wynika, że pracownicy chętnie włączają się w rywalizację, walkę o wyniki. Zasada jest taka: pracownicy kolekcjonują osiągnięcia, umiejętności i cele. Bawią się, a dzięki temu multiplikują wyniki swoich działów. Rzecz w tym, by – w wyniku profesjonalnego audytu – wskazać im odpowiednie narzędzia – mówi Paweł Kornosz.

Firma YesIndeed! aktywizuje sieci sprzedaży poprzez motywowanie zespołów w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Wykorzystuje do tego autorskie techniki motywacyjne oraz lojalizacyjne. Firma tworzy dla firm narzędzia, które stają się kluczowym elementem ich strategii, w tym strategii sprzedażowych. Dzięki nim, możliwe jest dotarcie do wskazanych grup pracowników – w tym do pokolenia Y.

– By motywować pokolenie indywidualistów, musimy dać tym pracownikom maksimum „wolnej ręki” i pozytywnych bodźców. – Należy pamiętać, że jest to grupa, dla której nadrzędną wartością nie są przedmioty, a odczucia. Kiedyś wśród popularnych w katalogach nagród królowało AGD, RTV i drobne upominki, które dla pokolenia Y nie są już atrakcyjne. Propozycją dla nich będą natomiast nagrody służące realizacji marzeń, kolekcjonowaniu przeżyć i emocji, a także dotyczące spędzania wolnego czasu – jak np. możliwość lotu szybowcem lub relaksu w grocie solnej. Pozytywny efekt przynoszą także nagrody, które dotyczą popularnych usług ułatwiających i umilających codzienne życie, jak możliwość wypożyczenia samochodu lub zakup telewizji na życzenie. Dlatego powstała platforma WannaBuy by YesIndeed!, czyli system obsługi bonusów dla pracowników, który zapewnia użytkownikowi pełną swobodę i możliwość wyboru benefitów – według jego uznania, upodobań i aktualnych potrzeb.