Home Praktyki HRM Czy warto wysyłać CV na początku roku?

Czy warto wysyłać CV na początku roku?

Początek roku wiąże się z nowymi postanowieniami, także w kwestiach zawodowych. Chęć wyższych zarobków, rozwoju kompetencji czy awansu, mobilizuje pracowników do poszukiwania ciekawych ogłoszeń. Czy styczeń i luty to dobry czas na wysyłanie CV? 

Pierwsze miesiące roku to gorący czas dla rekruterów. Często noworoczne postanowienia są przełomowym momentem w podjęciu decyzji o zmianie pracodawcy, a rotacje personalne w firmach przekładają się na zwiększoną ilość ofert pracy. Pomimo tego, że rynek obfituje w atrakcyjne ogłoszenia, część osób rezygnuje ze zgłaszania swojej kandydatury w procesach rekrutacyjnych, ze względu na dużą konkurencję. Czy zaniechanie wysłania CV jest dobrą praktyką? Z doświadczenia konsultantów zajmujących się doradztwem personalnym nie ma powodów, aby wstrzymywać się z aplikacją.

Kiedy warto wysyłać CV?

Zdaniem Marty Androsiuk, konsultantki w firmie HRK, wyróżnia się trzy momenty w roku, w których organizacje odnotowują największe zapotrzebowanie na pracowników – przełom stycznia i lutego, marca i kwietnia oraz września i października. Na początku roku, pracodawcy posiadają zwiększone budżety na procesy rekrutacyjne. Jest to także czas, w którym firmy dążą do nowych celów biznesowych, podejmują się kolejnych projektów, z którymi  wzrasta zapotrzebowanie na odpowiednio wykwalifikowane osoby.

– W wielu firmach, na przełomie marca i kwietnia kończy się podsumowanie poprzedniego roku. Kiedy zespoły zweryfikują swoje efekty oraz przeprowadzą już wszystkie oceny pracownicze, zazwyczaj dostrzegają zwiększone zapotrzebowanie w poszczególnych obszarach. Warto wtedy rozpocząć składanie aplikacji i być „pierwszą odpowiedzią” na zapytanie pracodawców – przyznaje ekspertka, Marta Androsiuk z firmy HRK.

Powakacyjny okres – wrzesień i październik – wiąże się z powrotem do zwiększonego natężenia obowiązków w pracy. W wielu firmach zauważa się wtedy luki personalne, które uniemożliwiają osiągnięcie biznesowego celu. Pracodawcy wykorzystują ten ostatni moment na ponowne uruchomienie poszukiwań specjalistów na poszczególne stanowiska.

Uśpienie procesów rekrutacyjnych

Utrudnieniem w znalezieniu nowej pracy może być czas, w którym większość zatrudnionych osób przebywa na urlopach. Lipiec, sierpień oraz listopad i grudzień nie są sprzyjającym czasem na rozpoczynanie nowych rekrutacji czy podejmowanie decyzji w toczących się już procesach. Zastój w święta i wakacje powodują niższe zapotrzebowanie na pracowników, a co za tym idzie, znacznie utrudniają znalezienie wymarzonej posady. Warto jednak pamiętać, że istnieją wyjątki od reguły.

– Aktualnie mamy rynek pracownika, więc jeśli jesteśmy dobrze wykwalifikowanymi specjalistami , to nawet w najmniej aktywnym okresie roku nie powinno być większego problemu ze znalezieniem zatrudnienia.  Nie ma ściśle określonych zasad, kiedy najlepiej wysyłać CV. W momencie, gdy szukamy nowych wyzwań zawodowych, nie powinniśmy zwlekać ani czekać na największy ruch na rynku. Warto aplikować od razu, gdy pojawia się oferta pracy – przypomina konsultantka Marta Androsiuk.

Niejawne oferty pracy

Zdaniem ekspertki, warto złożyć CV do wybranej firmy, nawet jeśli ta nie zamieściła ogłoszenia o pracę. Taka aplikacja może być odpowiedzią na nieuświadomioną potrzebę pracodawcy. Jeśli jednak pracodawca nie poszukuje w danym momencie osoby do pracy, zazwyczaj przechowuje zgłoszenie w bazie, która w późniejszym czasie jest wykorzystywana podczas uruchomienia nowych rekrutacji.

– Zdarza się , że firmy pomimo zapotrzebowania na pracownika, nie od razu publikują ofertę pracy, a  ogłaszają ją najpierw w wewnętrznych strukturach organizacji. Dlatego, nawet jeśli nie znajdziemy interesującej oferty, warto wysłać CV na ogólny adres mailowy firmy. Nasze zgłoszenie zostanie przekazane do pracowników wewnętrznego działu HR, którzy będą pamiętać o naszej kandydaturze w przyszłości – komentuje Marta Androsiuk.

Obecny rynek pracy kusi mnogością ofert. Oprócz standardowych portali z ogłoszeniami, pracodawcy wykorzystują platformy społecznościowe, typu LinkedIn czy Facebook do zamieszczania informacji o rozpoczęciu nowych procesów rekrutacyjnych. Warto, by współczesny kandydat był dobrze zorientowany w wymaganiach, które są zamieszczone w ogłoszeniach danej branży, aby obrać odpowiedni kierunek rozwoju kariery. Początek roku to szczególny czas – nowe budżety, inwestycje i projekty wzmacniają rotacje personalne w wielu firmach. Jest to także okres zwiększonego prawdopodobieństwa znalezienia wymarzonej pracy.