W portfelach większości wczasowiczów nie znajdziemy „prezentów” od ich pracodawców. Jak pokazują wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2018”, dodatkowe świadczenia w okresie wakacyjnym przyznaje swoim pracownikom tylko 1 na 5 firm działających w Polsce. Czy warto motywować urlopowiczów i jak to zrobić najlepiej?

Według szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stopa bezrobocia rejestrowanego w czerwcu wyniosła 5,9 proc. To aż o 1,1 p.p. mniej niż przed rokiem i o 0,2 p.p. mniej niż w maju. Liczba bezrobotnych spadła już poniżej miliona.
Niskie bezrobocie to dobra wiadomość dla osób poszukujących zatrudnienia, które mogą obecnie wybierać spośród dużej puli ofert pracy. Z coraz większymi wyzwaniami mierzą się z kolei działy firm odpowiedzialne za zarządzanie zasobami ludzkimi. Chcąc przyciągnąć do firmy utalentowanych kandydatów i utrzymać w niej najbardziej cenionych pracowników, muszą dbać o atrakcyjne warunki zatrudnienia.
Wakacje! Nareszcie wakacje!!!<br>

Wakacje! Nareszcie wakacje!!!

W tym kontekście obserwujemy stały rozwój katalogu świadczeń pozapłacowych, oferowanych przez pracodawców. Jak wynika z badania „Drogowskaz motywacyjny 2018”, przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, standard stanowią podarunki wręczane pracownikom z okazji popularnych świąt. Są on przyznawane przez odpowiednio 89% i 48% firm w związku ze Świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnymi. W planie motywacyjnym nadal dość rzadko jeszcze pojawiają się świadczenia wakacyjne (22%).

Jakie benefity na wakacje?

Świadczenia pozapłacowe nie tylko osłabiają chęć zmiany pracy i budują lojalność, ale mają również wpływ na przyciągnięcie kandydatów – z takim stwierdzeniem zgadza się już 29% badanych firm. Przekonane są o tym przede wszystkim przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym (52%).

– Badanie specjalistów i menedżerów prowadzone przez Antal wskazuje, że z roku na rok coraz bardziej cenione są na rynku wszelkie benefity pomagające w zachowaniu work-life balance. Bardzo ważnym atutem w ofercie pracodawcy są również kwestie związane z wakacjami – dla 26% osób są to dodatkowe dni urlopu, a dla 12% dofinansowanie wakacji. Nie może zatem dziwić, że działy HR coraz częściej próbują przyciągnąć pracowników niestandardowymi benefitami. Świadczenia wakacyjne, jako nie tak powszechne jak np. podarunki świąteczne, to potencjalny, ciekawy wyróżnik pracodawcy – AGNIESZKA WÓJCIK, MARKET RESEARCH MANAGER W ANTAL.

Jedną nogą na urlopie!

Transakcji kartą można bezpiecznie dokonać online, co może być o tyle istotne, że popularność e-zakupów w naszym kraju stale rośnie. Już blisko połowa Polaków (44%) deklaruje, że zapłaciła w sieci za podróż lub zarezerwowała wyjazd.[1] Jakie korzyści można zaproponować pracownikom w okresie letnim? To m.in. skrócony czas pracy w ustalone dni tygodnia (zwłaszcza w piątki) i home office, czyli możliwość wykonywania pracy zdalnie. W związku z wakacyjnymi wyjazdami, szczególnie pożądane przez pracowników mogą być świadczenia materialne.

– Dodatkowe środki na realizację letnich planów z pewnością ucieszą każdego pracownika planującego wakacyjne wyjazdy.Alternatywą dla tradycyjnego dofinansowania są karty przedpłacone. Ich zaletą jest to, że umożliwiają rozdysponowanie środków przez pracownika w optymalny dla niego sposób. Przykładowo, Karta Podarunkowa Sodexo pozwala opłacić hotelową rezerwację, zrealizować zakupy w turystycznych destynacjach, zakupić sprzęt przydatny w podróży lub bilety na wydarzenia organizowane w wakacyjnych kurortach. Posiadacze kart mają też dostęp do promocji, np. tańszego paliwa. Karta przyda się także dziecku, które wyjeżdża na obóz lub kolonie. Co ważne, zostanie wykorzystana tylko do wyznaczonego limitu. Rodzice mogą na bieżąco sprawdzać saldo i historię transakcji, dodatkowo zasilić kartę lub ją zablokować, jeżeli dziecko ją zgubi – MAŁGORZATA KROH, DYREKTOR MARKETINGU I ROZWOJU W SODEXO BENEFITS AND REWARDS SERVICES W POLSCE.

Zdaniem Małgorzaty Kroh, karty przedpłacone będą coraz częściej oferowane jako benefity, także ze względu na korzyści uzyskiwane przez pracodawców. – Obsługa jest w tym wypadku niskokosztowa, a obdarowani błyskawicznie uzyskują dostęp do przekazanych środków. W ten prosty sposób pracodawca może nagrodzić pracownika, który z pewnością doceni tak praktyczny prezent wakacyjny – dodaje Kroh.
Czy wakacyjne „prezenty” od pracodawców staną się bardziej powszechne? Może na to wpłynąć niedawna zmiana przepisów. Od stycznia pracodawcy mogą przeznaczać więcej środków na świadczenia pozapłacowe, bez konieczności odprowadzania podatku dochodowego. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z opodatkowania są świadczenia pieniężne oraz rzeczowe, takie jak na przykład przedpłacone karty podarunkowe, finansowane przez pracodawcę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Dotychczas roczny limit takich świadczeń wynosił 380 zł, a obecnie jest to już 1000 złotych na pracownika w skali roku.

Raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”