Liczba start-upów w Polsce wciąż rośnie, a coraz więcej z nich odnosi globalny sukces. W efekcie, gros młodych przedsiębiorców rezygnuje z garażu czy mieszkania jako miejsca pracy i na siedzibę swojej firmy wybiera centra coworkingowe i nowoczesne biurowce. Tym samym start-upy stają się znaczącą i coraz liczniejszą  grupą najemców na rynku nieruchomości komercyjnych, która podobnie jak wiele firm szukających odpowiedniego biura, w procesie najmu korzysta ze wsparcia profesjonalnej firmy doradczej. W ten sposób są w stanie uzyskać atrakcyjne stawki czynszowe, ale nie tylko…

Warunki finansowe

Bardzo dobra znajomość danego rynku, przegląd transakcji pozwala doradcy wynegocjować  dla klienta  atrakcyjne  warunki finansowe. Często klienci, podchodząc samodzielnie do procesu negocjacji, tracą zbyt wiele zachęt finansowych, które są standardem na danym rynku biurowym. Doświadczenie, jakie posiada doradca pozwala już na etapie wyboru krótkiej listy budynków zasugerować możliwości negocjacyjne z poszczególnymi deweloperami i finalnie osiągnąć cele klienta.

Elastyczne zapisy umowy  

Start-upy bardzo często potrzebują dużej elastyczności w wyborze i modyfikacji wielkości zajmowanej powierzchni biurowej. Wynika to z faktu, że ciężko oszacować, jak szybko ich biznes będzie się rozwijał. Istotnym elementem umowy najmu, są w tym wypadku stosowne zapisy pozwalające na rozwój firmy w wybranej lokalizacji, czy też  takie, które dają możliwość ograniczenia kosztów, związanych z powierzchnią biurową w przypadku, gdy okaże się, że powierzchnia biura jest zbyt duża.

Znajomość projektów

Ważnym atutem doradcy jest także jego wiedza nie tylko o projektach ukończonych, czy w budowie,  ale również tych planowanych. Daje to klientowi dostęp do dużej bazy danych, które mogą zaważyć na jego decyzji i pozwalają być krok przed innymi najemcami. Przykładowo wiedza o unikatowych obiektach, np. o loftowym charakterze, jeszcze przed rozpoczęciem budowy pozwala na zabezpieczenie wymaganej przez klienta powierzchni, zanim zrobi to inna firma. Unikatowe powierzchnie są najbardziej pożądane przez start-upy, a mała podaż takich projektów na rynku sprzyja dużej konkurencji wśród najemców.

 

Autor: Adam Florczyk, koordynator transakcji w biurze regionalnym Colliers International w Krakowie