Hagerty Blue Chip Index, czyli jeden z dwóch głównych wskaźników pozwalających ocenićrynek samochodów klasycznych, wzrósłmiędzy styczniem a wrześniem 2014 o ponad 25% – wynika z analizy Lion’s Banku.

Blue Chip Index, publikowany przez największego ubezpieczyciela aut zabytkowych na świecie Hagerty, to drugi obok indeksu HAGI TOP pod względem znaczenia indeks rynku samochodów klasycznych. Wskaźnik ten zanotowałw pierwszych trzech kwartałach 2014 roku bardzo dynamiczny wzrost, wynoszący 25,8%. Średnia wartośćpojazdów uwzględnionych w indeksie Blue Chip wyniosła we wrześniu tego roku 2 296 400 dolarów, podczas gdy w styczniu było to tylko 1 825 400 dolarów. Dla porównania wartośćBlue Chip Index w styczniu 2013 roku to 1 328 100 dolarów. Wzrostowy trend na tym rynku trwa od 2010 roku.

Auta z Maranello na topie.

Jeszcze dwa lata temu mniej majętni pasjonaci Ferrari mogli nabyćniektóre modele z lat 60, między innymi 330GT 2+2, za mniej niż150 000 dolarów. Obecnie ceny tych modele przekraczają220 000 dolarów. Potwierdzająto ostatnie aukcje w Wielkiej Brytanii, gdzie na aukcji RM London jeden egzemplarz zostałsprzedany za 212 800 funtów, a dwa egzemplarze na aukcji Bonhams Goodwood Revival osiągnęły ceny 156 i 152 tysięcy funtów.

Wysokie ceny samochodów z Maranello nie dziwią, bo to one właśnie sąjednąz głównych lokomotyw rynku samochodów klasycznych. Najbardziej poszukiwane wśród kolekcjonerów są właśnie egzemplarze z lat 60 ubiegłego wieku. To w końcu Ferrari 250 GTO z 1962 roku, wylicytowane tego lata w Monterey za ponad 38 milionów dolarów, jest obecnie najdroższym samochodem kupionym na aukcji.

Wśród 25 samochodów uwzględnionych w indeksie znajdująsiętrzy modele Ferrari: 275GTB/4 coupe z 1968 roku, 250 GT California z 1958 roku oraz 250 GT California z 1963 roku. Pierwsze auto przez wielu ekspertów jest uznawane za najlepsze dwumiejscowe auto typu GT jakie Ferrari wyprodukowało. Powstało kilka wersji, w tym kabriolety NART Spider czy teżrzadkie wersje w karoserii z aluminium, jednak w indeksie Hagerty uwzględniane sąceny standardowych egzemplarzy. Według ubezpieczyciela jeden egzemplarz Ferrari 275 GTB/4 w stanie bardzo dobrym byłwart w styczniu 2014 roku 1 800 000 dolarów, a we wrześniu już3 150 000 dolarów. W przypadku Ferrari 250 GT California Spider z 1958 roku wartośćstyczniowa wynosiła 7 800 000 dolarów, a we wrześniu było to to jużośmiocyfrowe 11 100 000 dolarów. Ten sam model, ale rocznikowo z 1963 roku, miałwartość11 000 000 dolarów w styczniu i 13 100 000 dolarów we wrześniu tego roku.

FERRARI W HAGERTY BLUE CHIP
     MODEL       WARTOŚĆ 1.2014 USD WARTOŚĆ 9.2014 USD RÓŻNICA
275 GTB4 1 800 000 3 150 000 75%
250 California 1958 7 800 000 11 100 000 42.3%
250 California 1963 11 000 000 13 100 000 19%
źródło – RM Auctions.

Włoskie i amerykańskie samochody klasyczne mocno drożeją.

Do faworytów kolekcjonerów należątakże inne włoskie marki, np. Maserati czy Lamborghini. W indeksie Blue Chip możemy znaleźć takie auta jak Maserati 5000GT Frua oraz Lamborghini Miura P400 SV. Wartośćpierwszego samochodu wzrosła z 1 350 000 do 2 100 000 dolarów między styczniem a wrześniem 2014, w przypadku superauta z Sant’Agata z bykiem na masce mówimy o kwocie 1 050 000 dolarów na początku roku i 1 300 000 we wrześniu. Miura to prawdopodobnie najbardziej znany model Lamborghini, jego najbardziej sportowe wersje, takie jak SV, sąobecnie bardzo poszukiwane, co teżwpływa na wartośćsamochodu. Od stycznia 2007 roku, według danych Hagerty, wartośćMiury P400 SV wzrosła prawie trzyipółkrotnie – siedem lat temu ten model byłwart 385 000 dolarów.

 Spośród samochodów produkcji amerykańskiej poszukiwane przez kolekcjonerów sąauta marki Shelby, czyli słynnego producenta i preparatora samochodów Forda. Legendętych samochodów wzmocniłfakt, że modele oznaczone logiem kobry, choćby najmocniejsze wersje Forda Mustanga, trafiły na stałe do gamy Forda. Właczenie Shelby do oferty amerykańskiego producenta przypomina to, co na Starym Kontynencie robi Mercedes i jego sportowe atelier AMG z Affalterbach.

W indeksie Blue Chip odnajdziemy ażtrzy modele Shelby, mowa tutaj o Shelby Cobra 427 z 1966, Cobra 289 z 1963 oraz GT350 coupe z 1965 roku. Według danych Hagerty ten pierwszy w styczniu 2014 byłwart 1 200 000 dolarów, a we wrześniu już1 350 000 dolarów. Cena drugiego auta to odpowiednio 910 000 i 990 000 dolarów, a trzeciego – 288 000 i 300 000 dolarów. Modele Cobra sąuznawane przez kolekcjonerów zza wielkiej wody za długoterminowe i pewne lokaty kapitału.

 Michał Wróbel, Lion’s Bank