Z badania CBOS wynika, że w 2015 roku Polacy odwiedzali najchętniej Włochy i Niemcy. Dużym powodzeniem cieszyły się również: Grecja, Wielka Brytania, Hiszpania i Chorwacja. Okazuje się, że coraz częściej organizujemy wycieczki samodzielnie lub decydujemy się na biuro podróży, ale z dojazdem własnym. Niezależnie od tego, czy wyjedziemy tylko na weekend, czy przedłużymy nasz majowy urlop w Polsce lub za granicą – warto wcześniej  zadbać także o samochód, by podróż odbyła się bez niespodzianek.

Nasi rodacy na majówkę wybierają najczęściej morze oraz góry. Rośnie jednak liczba Polaków, którzy pierwszy weekend maja spędzą za granicą, zwłaszcza na Bałkanach, gdzie pogoda nie jest tak kapryśna jak w Polsce. Jak przygotować samochód do takiej wyprawy?

Każdy samochód powinien być sprawny w podróży – to pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów i niespodzianek. Dlatego warto wykonać jego przegląd tuż przed wyjazdem. Dlatego w ramach profilaktyki powinniśmy sprawdzić funkcjonowanie najważniejszych zespołów naszego pojazdu, a  przede wszystkim układu hamulcowego, amortyzatorów oraz zawieszenia. Kolejnym punktem na naszej liście powinny być opony. Warto pamiętać, że stan bieżnika i ciśnienie w oponach ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale również zużycie paliwa. Przed podróżą warto sprawdzić stan akumulatora i silnika. – Z danych Mondial Assistance wynika że jedną z najczęstszych awarii, do których wzywana jest pomoc drogowa to nierównomierna praca silnika, problemy z jego uruchomieniem, przebita opona i rozładowany akumulator – mówi Marek Dmytryk, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU SA.Przed podróżą warto sprawdzić poziom płynów: hamulcowego i chłodniczego oraz kontroli stanu oleju silnikowego. Jeśli pogoda nam dopisuje i wyjeżdżamy w okresie wiosenno-letnim nie zapomnijmy o „odświeżeniu” klimatyzacji. Podróż bez niej może okazać się prawdziwą katorgą.

Gdy wybieramy się na urlop, powinniśmy mieć ze sobą koło zapasowe. To niemal oczywiste, ale warto sprawdzić jego stan jeszcze przed wyjazdem. Każdy kierowca powinien mieć przy sobie podnośnik i inne narzędzia potrzebne do wymiany opony. W Polsce w razie potrzeby może liczyć na pomoc ubezpieczyciela.– Wśród wielu niespodziewanych zdarzeń, które mogą spotkać na drodze kierowców jest również sytuacja, w której opona ulega uszkodzeniu. Zdajemy sobie sprawę, że wymiana opony może być stresująca. W ramach  ubezpieczenia Auto Assistance Opony Gothaer TU SA. zorganizujemy i pokryjemy koszty wymiany koła, holowania pojazdu do najbliższego warsztatu, jeżeli wymiana opony na miejscu nie jest możliwa lub naprawy uszkodzonego ogumienia– mówi Marek Dmytryk, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU SA.

Przed podróżą warto sprawdzić, w których państwach działa nasze ubezpieczenie OC. Polisa wystawiona przez polskiego ubezpieczyciela jest ważna w krajach Unii Europejskiej. Jeśli będziemy podróżować np. przez Albanię, Czarnogórę, Rosję, czy Ukrainę musimy pamiętać o zabraniu tzw. Zielonej Karty. – Przed wyjazdem warto sprawdzić ważność naszych polis. Jeśli nie opłacimy ubezpieczenia w terminie możemy być narażeni na dodatkowe koszty, w tym pokrycie wyrządzonych przez nas szkód – podkreśla Marek Dmytryk z Gothaer TU SA. Autocasco nie jest obowiązkowe, ale warto rozważyć wykupienie polisy. Dobrze zweryfikować, czy nasze AC obejmuje swoim zakresem tylko obszar Polski , czy również Europy. –Nie każda osoba, która wykupuje AC korzysta z opcji dodatkowej ochrony  w przypadku zaistnienia kradzieży. Warto sprawdzić przed wyjazdem jaki mamy zakres posiadanego ubezpieczenia auto casco. Jeśli jednak za granicą będziemy parkować samochód poza miejscami strzeżonymi, warto rozważyć tę ewentualność i zmodyfikować zakres posiadanej ochrony o dodatkowe opcje – mówi Marek Dmytryk.A dla kogo Assistance? Dla wszystkich osób, które chcą mieć dodatkową ochronę w przypadku sytuacji awaryjnych. Mowa oczywiście o pomocy mechanika, holowaniu pojazdu, samochodzie zastępczym etc.

 

W podróż należy zabrać przede wszystkim dobrze wyposażoną apteczkę, w której znajdą się m.in. bandaże, opaska elastyczna, sterylne kompresy gazowe, środek dezynfekujący, rękawiczki, koc z folii termoizolacyjnej. W niektórych krajach wymagane jest posiadanie więcej niż jednej kamizelki odblaskowej i to znajdującej się w kabinie kierowcy, a nie w bagażniku. Pamiętajmy równieżo trójkącie ostrzegawczym oraz o gaśnicy z aktualnym terminem ważności. Czeska policja może sprawdzić czy posiadamy komplet zapasowych bezpieczników. W Niemczech oprócz apteczki wymagane są gumowe rękawiczki.

  • We Włoszech, Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i innych krajach europejskich autostrady są płatne. Ceny winiet są zróżnicowane i zaczynają się już od 3 EURO (np. w Rumunii/7 dni).
  • Na autostradzie wolno wymieniać koło (w kamizelce odblaskowej, na pasie awaryjnym), ale nie można wykonywać innych większych napraw. W większości krajów europejskich holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do najbliższego zjazdu.
  • W większości krajów możemy jechać z prędkością maksymalną 50 km/h w terenie zabudowanym (wyjątkiem jest np. Czarnogóra z limitem 60 km/h) oraz 80-100 km/h w terenie niezabudowanym w zależności od państwa. Niektóre kraje bardzo restrykcyjnie podchodzą do karania wykroczeń. W Szwajcarii za przekroczenie prędkości o 20 km/h można dostać mandat nawet w wysokości 1000 franków.