Home Biznes Moda Kolor w modzie versus klasyczna czerń. Co wygrywa w biznesie?

Kolor w modzie versus klasyczna czerń. Co wygrywa w biznesie?

Od lat czerń była postrzegana jako szykowny i klasyczny kolor, jednak na jej miejsce wchodzą z impetem intensywne i jaskrawe kolory. Zwłaszcza na rynku brytyjskim, gdzie odnotowano drastyczny spadek sprzedaży ubrań czarnych. Przyglądamy się więc, jakie trendy panują dziś w modzie i czy nadal biznes woli stonowane, ciemne odcienie? Spoglądamy także na nowe wybrane kolekcje sieciówek dostępnych na polskim rynku, aby znaleźć optymalne rozwiązanie zarówno na przyjacielski spacer, jak i na biznesowe spotkanie.

Czerń od dawna jest kolorem uwielbianym przez wielu – określa elegancję, dostojność, surowość, dodaje seksapilu, a także jest nierzadko jedynym wyborem żałobnym. Stosowana jest na całym świecie – nie tylko w modzie, ale i w architekturze, żywności czy motoryzacji. Czerń jest ponadczasowa. Jednak ostatnio, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, stonowany kolor zostaje wypierany przez biel, a także jaskrawe, żywe barwy. Spektrum barwnych ubrań jest wyjątkowo duże: w największych sieciówkach zwykła „mała czarna” jest zastąpiona papuzio-zielenią spódnicą, cytrynowym płaszczem i eleganckimi ażurowym spodniami. Stosowane są także jaskrawe czerwienie i sukienki w ciapki. Najpopularniejsze brandy nie stronią od rdzawych i szmaragdowych spodni, golfów w kolorze jaskrawej żółci czy pudrowego różu.

Jak donosi „The Guardian” według WGSN, angielskiej firmy prognozującej trendy kolor jest wyjątkowo atrakcyjny. W styczniu jaskrawe ubrania stanowiły 20.2% rynku odzieżowego w Wielkiej Brytanii, zaledwie dwa lata wcześniej było to tylko 16.7%. Od kwietnia 2017 r. do kwietnia 2018 r.  popularność koloru czarnego spadła aż do 10%. Kolor żółty wzrósł zaś o 50% r/r. Kolejny analityk handlu detalicznego Edited ma trochę inne zdanie, nie mniej jednak, raportuje że ogólny bilans sprzedanych czarnych ubrań spadł o 2%.   Jak zauważa trendsetterka Florence Allday, odzież może nie odejdzie do lamusa, ale już dziś widać dramatyczne zmniejszenie się liczby sprzedawanych w Wielkiej Brytanii ubrań, dzieje się to za sprawą zatarcia granicy pomiędzy strojem i kolorem formalnym a nie formalnym. Wiele osób pracuje zdalnie, wybiera pracę freelancera – to także determinuje wybór bardziej barwnych tkanin.

SUKIENKA Z WIĄZANIEM - Dostępny w innych kolorach

Fot. Zara

TUNIKA Z NADRUKIEM IMITUJĄCYM SKÓRĘ WĘŻA

Fot. Zara

SPODNIE W KRATĘ Z PASKIEM

Fot. Zara

Biznes także wybiera kolor. Światowi trendseterzy zauważają, że obecne upały to nie jedyny powód zmiany sympatii kolorystycznej. Kolor ożył, a wraz z nimi ludzie – coraz chętniej odkrywamy swoją osobowość, jesteśmy także bardziej odważni w kontaktach biznesowych. Kolor dodaje pewności siebie i sprzyja relacjom z innymi. W Polsce dopiero to raczkuje, a Polacy dopiero uczą wyrażać siebie poprzez kolory. Jest jednak lepiej – zmieniają się także kolekcje w sklepach na te bardziej odważne.

Fot. H&M

Fot. H&M

Fot. Mohito

Fot. Mohito

Lejąca bluzka dwukolorowa

Fot. Mango

Fot. Medicine

Fot. Guess

Fot. Guess

 

Magda Strzykalska, Dominika Bałdyga